AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 For de som ikke tror på noen høyere makt eller Gud...er det de ok å se ned på de som tror på dette? Jeg mener, for de som ikke tror på noe fremstår jo det meste fra de troende som reneste eventyr? I tillegg til at det er et sammensurium uten like av forskjellige guder, religioner og trosretninger... For meg er det lett å forstå at man da ser ned på de...hva mener dere? Anonymous poster hash: a565a...72e 3
Gjest supernova_87 Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Jeg tenker at det å tro på "noe mer" og å tilbe guder er noe høyst menneskelig. Mennesker har igjennom alle tider trodd på guder og at det er noe som har skapt verden, noe som er større og utenfor deres egen fatteevne. I tidligere tider var det for å forklare det man ikke forstod, og i nåtiden, da det meste er forklart, så er det mer for å finne en slags trøst og trygghet. Når så mange mennesker er teister og agnostikere synes jeg det er arrogant å se ned på alle disse menneskene bare fordi de velger å tro på "noe mer". Å søke en høyere forståelse eller å skape frihet for seg selv gjennom å sette seg selv innenfor visse rammer tror jeg er som sagt høyst menneskelig. Jeg kan ikke se ned på noen fordi de gjør det de er "skapt til å gjøre". Endret 27. oktober 2015 av Rainstorm
Cashbah Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Respekter at de tror, selv om du er uenig. Ferdig med saken. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Så lenge de ikke prøver å tre dette tullballet på meg, så kan de tro på en stein for min del. Har mange venner som er troende, både kristne og muslimer. Men vi er alle "normale" og alle respekterer alle og vi holder religiøse greier ute av samholdet sånn sett. Anonymous poster hash: 583db...98f 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Det er feil å se ned på noen uansett, med mindre det er personer som gjør harme mot andre, slik som pedofile. Det skader ingen om noen tror på noe annet enn seg selv. Noen tror på venstrepolitikk, noen tror på darwinisme, noen tror på spøkelser, noen tror på Gud, noen tror på aliens, noen tror de skal bli rike, and the list goes on and on. La folk få tro på akuratt det de vil Og jeg har full forståelse at noen tror på noe mere, selvom jeg ikke tror på f.eks bibelhistorien eller lignende fabler selv. Anonymous poster hash: 37531...50d
Teethgrinding Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Det er klart jeg ser ned på dem. Jeg har ikke et snev av respekt for dem engang. Det betyr ikke at jeg går rundt og skriker i ansiktet på folk i hijab. Det går an å ha manerer. Men respekt? Det er noe man gjør seg fortjent til. Ingen får automatisk min respekt av å gå rundt og hylle sine fanatiske guder. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ser ikke ned på folk som har en tro på en gud e.l., men når det er snakk om de som tror at verden er 6000år, historien om Noah osv. så blir det en annen sak. Jeg ser vel kanskje ikke ned på de, men jeg synes de er dumme. Anonymous poster hash: df576...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg så nok mer ned på dem før, enn hva jeg gjør nå. Brukte alltid å anse meg selv som "en troende av vitenskapen, ikke sånn religionstull som at en allmektig gud har skapt verden og blahblah". Men, så gikk det opp for meg at, hva sier vitenskapen, da. Med big bang; sorte hull; kvantemekanikk, det at alt som _kan_ skje, _vil_ skje, men i forskjellige universer/universet vil dele seg i to; partikler som er flere steder på en gang inntil de blir observert; tvillingpartikler som reagerer på hverandre øyeblikkelig på hver sin side av universet. Høres ikke noe mindre kokkelimonke ut det da. Rart at ikke vitenskapsmenn blir gæærne. Anonymous poster hash: c99e4...4ac 3
pautina Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ser ikke ned på folk som har en tro på en gud e.l., men når det er snakk om de som tror at verden er 6000år, historien om Noah osv. så blir det en annen sak. Jeg ser vel kanskje ikke ned på de, men jeg synes de er dumme. Anonymous poster hash: df576...4d5 Du synes ikke de er dumme, du vet de er dumme, det er vitenskapelig bevist at jo mer religiøs jo mindre intelligent. Jeg er enig med deg I at man ikke skal se ned på mennesker fordi de er dumme, religiøse eller ei.
pautina Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Noen av de beste menneskene jeg kjenner er litt uintelligente, mange av de værste jeg vet om er svært så intelligente bare sånn for å ha lagt til det 1
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har viktigere ting å drive på med enn å bry meg om folk tror på Gud eller ikke. Så lenge de ikke plager andre så kan de tro at det bor enhjørninger inni sola for alt jeg bryr meg. Nei jeg ser ikke ned på folk som tror. Og se ned på noen fordi de tror noe man ikke selv tror på. Sier mer om den personen en den troende. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg tenker at de ikke er særlig oppegående. Noe som svært ofte stemmer. Anonymous poster hash: 0a9ae...496 2
Teethgrinding Skrevet 29. oktober 2015 #13 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har viktigere ting å drive på med enn å bry meg om folk tror på Gud eller ikke. Så lenge de ikke plager andre så kan de tro at det bor enhjørninger inni sola for alt jeg bryr meg. Nei jeg ser ikke ned på folk som tror. Og se ned på noen fordi de tror noe man ikke selv tror på. Sier mer om den personen en den troende.Her mener jeg du tar feil, ikke nødvendigvis på et mellommenneskelig nivå, men på et større systemnivå. Det er viktig å diskutere og å vise kritikk til religiøse forestillinger. Poenget her er at religion er makt, og helt konkret makt over andre mennesker gjennom religiøse normer. Makt må kritiseres åpent og fritt. Problemet med religiøse er at de nettopp plager andre. Det er grunnleggende sett hvorfor de også blir kritisert.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Skrevet 29. oktober 2015 Her mener jeg du tar feil, ikke nødvendigvis på et mellommenneskelig nivå, men på et større systemnivå. Det er viktig å diskutere og å vise kritikk til religiøse forestillinger. Poenget her er at religion er makt, og helt konkret makt over andre mennesker gjennom religiøse normer. Makt må kritiseres åpent og fritt. Problemet med religiøse er at de nettopp plager andre. Det er grunnleggende sett hvorfor de også blir kritisert.Du blander religion med tro. I bunn og brunn har det ingen sammenheng.Trosforestillinger er ingenting å diskutere, det er en privat og personlig greie. Noe man føler eller opplever.Statskirken og organisert religion er jeg derimot helt enig i at dreier seg om makt (og økonimisk utnyttelse av både stat og folket, samt utvaskelse og manipulering av viktig historie) Anonymous poster hash: f032e...84a 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #15 Skrevet 29. oktober 2015 Du synes ikke de er dumme, du vet de er dumme, det er vitenskapelig bevist at jo mer religiøs jo mindre intelligent. Jeg er enig med deg I at man ikke skal se ned på mennesker fordi de er dumme, religiøse eller ei.Hahhahaha dummeste jeg har hørt. Vitenskapelig bevist at troende er dumme? Gå å legg deg a hahaha hvor har du lest det, på buzzfeed eller?Forresten ble du ikke opplært av foreldrene dine til "den som kaller andre dumme er den dumme selv"? Anonymous poster hash: f032e...84a 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #16 Skrevet 29. oktober 2015 Det er klart jeg ser ned på dem. Jeg har ikke et snev av respekt for dem engang. Det betyr ikke at jeg går rundt og skriker i ansiktet på folk i hijab. Det går an å ha manerer. Men respekt? Det er noe man gjør seg fortjent til. Ingen får automatisk min respekt av å gå rundt og hylle sine fanatiske guder. Så er det vel fåtallet av troende som går rundt å sprader og hyller sine fanatiske guder da.Dere i denne tråden har et helt forvrengt syn av hva det vil si å være troende. Anonymous poster hash: f032e...84a 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #17 Skrevet 30. oktober 2015 Man må selvfølgelig respektere deres rett til å ha en religion. Men det betyr jo ikke at det ikke preger mitt syn på dem. Jeg tenker jo med en gang at de ikke er like opptatt av logikk og rasjonalitet som meg. Og det at de "skylder på" en eller annen gammel bok i stedet for selv å ta ansvar for sine formeninger om moral og etikk, gjør jo også at det er en del diskusjoner det er poengløst å ta med dem.I det hele tatt merker jeg at forholdene mine til religiøse stopper opp på et punkt. De har ikke "bestevenn potensiale", og sånn er det bare. Den blir noe grunnleggende som mangler. Og jeg kunne ALDRI vært i et forhold med en religøs. Både min mann og jeg er hardnakkede ateister, og det er en viktig felles plattform mhp livsvalg og barneoppdragelse. Anonymkode: 4b28f...2b6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #18 Skrevet 30. oktober 2015 Det er samme evolusjon som har skapt de troende som de ikke-troende.Det er samme evolusjonistiske trekk, å se sammenhenger og forstå verden ut fra de sammenhenger en forstår, som preger de troende som også preger de ikke-troende.Troende som er fordomsfulle og dømmende mot ikke-troende er like dumme som ikke-troende som er fordomsfulle og dømmende mot troende. Anonymkode: ff050...d3f
WubWub Skrevet 30. oktober 2015 #19 Skrevet 30. oktober 2015 Hahhahaha dummeste jeg har hørt. Vitenskapelig bevist at troende er dumme? Gå å legg deg a hahaha hvor har du lest det, på buzzfeed eller?Forresten ble du ikke opplært av foreldrene dine til "den som kaller andre dumme er den dumme selv"? Anonymous poster hash: f032e...84ahttps://www.psychologytoday.com/blog/mr-personality/201312/why-are-religious-people-generally-less-intelligent 1
Gjest Franke Ann Skrevet 30. oktober 2015 #20 Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Tvert imot - jeg respekterer mennesker som har vett nok til å innse at deres tro bare er akkurat det. Og min erfaring er at den store majoriteten av troende er veldig bevisste på hva som er "tro", og hva som er "viten". I det hele tatt pleier de å være veldig vare for i det hele tatt å ta ordet "viten" i sin munn, noe som for meg er et tegn på at man er et oppegående og intelligent menneske. Dette står i sterk kontrast til f.eks. ny-ateister, som har en tendens til å anse alle sine meninger og overbevisninger som "viten". Mørk materie? "Viten". Konstante konstanter? "Viten". Ironisk nok har derfor folk som har et bevisst forhold til sin tro en høyere forståelse også for helt grunnleggende vitenskapsteori, enn hva folk som påstår de "tror på vitenskapen" har. Mitt problem er hovedsaklig med dogmatikere, uansett hvilket flagg de måtte seile under. Endret 30. oktober 2015 av obstanazi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå