Gå til innhold

Fotkramper hele tiden!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får krampe i foten flere ganger hver kveld, og det har vært sånn i kanskje halvannet år. Det er ofte på innsiden av foten nær den der "buen" som ikke berører bakken når man går for folk med normal pronasjon (haha, kan ikke de anatomiske begrepene, så litt vrient å beskrive hvor jeg mener).

Det er ofte så ille at jeg faktisk ikke får til å strekke det vekk en gang. Vrir og vender på foten og strekker så mye jeg klarer, men er det skikkelig ille så har det ingen effekt, slik som det brukte å ha før. Det er akkurat som om det blir gradvis verre for hver uke eller måned som går.

Det er jo bare et irritasjonsmoment egentlig, men jeg skjønner ikke hva greia er. Er det vanlig å få kramper hver eneste kveld, ofte opptil flere ganger? Det kan strekke seg fra ubehagelige til direkte smertefullt (når jeg ikke får strukket det vekk) og jeg begynner å bli lei.

Kan det ha noen bakenforliggende årsaker eller er det bare sånn at man skal få krampe av og til uten noen god grunn?

Anonymous poster hash: 660a7...894
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svarene deres. Jeg vet ikke om jeg tør å bare begynne å "medisinere" meg selv med kosttilskudd, så jeg så litt på gode magnesiumkilder til å få det inn gjennom kosten. Ser at havregryn er nevnt og stusser da over at jeg kan ha mangel i det hele tatt når jeg allerede spiser 100 gram havregryn om dagen. Men kanskje det ikke er nok.. Hm..

Dessuten passer jeg ikke inn under noen av årsakene nevnt til at man kan få magnesiummangel så vidt jeg vet..

Kan jeg bare prøve å spise mer magnesium en jeg gjør nå og se om det hjelper, før jeg eventuelt ser på andre mulige tiltak.

Takk uansett. Håper det er så enkelt som magnesiummangel, egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Litt research fortalte meg at det er tilsvarende umulig å overdrive magnesiumopptaket, så det er visst helt trygt å ta tilskudd.

Dessverre vet jeg null og niks om kosttilskudd. Hva som er bra, hva som ikke er. Hvis dette er noe jeg kommer til å må gå på vet jeg ikke om jeg gidder å betal 200 kr på apoteket for 60 tabletter, men jeg vet at noen bruker iherb til sånt. Er det noen som vet hva jeg skal se etter? Det er visst tusenvis av typer med magnesium. Hvordan velger jeg hva som vil være hensiktsmessig for meg å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Litt research fortalte meg at det er tilsvarende umulig å overdrive magnesiumopptaket, så det er visst helt trygt å ta tilskudd.

Dessverre vet jeg null og niks om kosttilskudd. Hva som er bra, hva som ikke er. Hvis dette er noe jeg kommer til å må gå på vet jeg ikke om jeg gidder å betal 200 kr på apoteket for 60 tabletter, men jeg vet at noen bruker iherb til sånt. Er det noen som vet hva jeg skal se etter? Det er visst tusenvis av typer med magnesium. Hvordan velger jeg hva som vil være hensiktsmessig for meg å ta?

Det koster ca 80 for en stor boks på Kiwi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kramper i leggen ganske ofte før. 

Var så ille at du så på foten min at jeg hadde en krampe. Skjedde ofte da jeg ble kald på føttene. Hadde ingenting med hvor aktiv jeg var eller ei. Det bare skjedde uten grunn. Fikk også kramper i fotbladet, men mest i leggen. Minst 1 gang i måneden. En gang så var det så ille at jeg måtte bruke krykker i noen uker, for jeg fikk krampe i leggen, fotbladet OG tærne samtidig. Var umulig å tråkke ned på foten etterpå, for da fikk jeg krampe igjen og igjen og igjen. Musklene var så såre jeg har ikke ord for det! Hadde et stort hulrom i leggen for muskelen var i "vranglås". Måtte gå på muskelavslappende og krykker for at det skulle gi seg. 

Så dro jeg til legen for en helt annen sak. Har slitt med jernmangel siden jeg ble født egentlig, så må holde et øye med det. Noe jeg også slet med den gang. Var bare tilfeldig at foten klikket vinkel et par dager før jeg hadde time til legen. 

Startet med folat, magnesium og d-vitamin tabletter. 

Har ikke hatt en eneste krampe i leggen på over 1 år! 

Anonymous poster hash: 7b22a...374
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg ligger med ei stor pute under bena.

Er jeg kald, har vært veldig fysisk aktiv og ligger med føttene nede (uten pute), så får jeg leggkramper nå også. Men da er det bare å massere de litt, også er det over på få sekunder. Får ikke vondt dagen etter heller, ikke slik som før. 

Så ligger alltid med pute under bena nå. Mest utav vane egentlig. 

Anonymous poster hash: 7b22a...374
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene deres. Etter litt nøyere ettertanke lurer jeg på om denne forverringen kom etter bulimirelapset mitt som begynte for et par måneder siden..

Jeg tror dette blir for heavy for forumet og må ta det med legen likevel. Takk for hjelpen uansett, men hvis det er en sammenheng med spiseforstyrrelsen som har blusset opp bør jeg vel ta det med profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...