AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 De er 12 så dette er nok helt normalt men likevel så er det nytt her i huset. Dattern min mener at venninnen har hacket brukerkontoen hennes på en av disse nettverk-spill tingene de driver med. Venninnen sier at hun ikke har gjordt det. Datteren min har brutt kontakten med denne venninnen, og er OK med det. Hun har -i følge venninnens mor- sendt noen ganske krasse SMSer til henne. Jeg synes dette er noe de bør ordne opp i. Venninnens mor ringte meg og vil at vi skal hjelpe dem å bli venner igjen Hva mener dere ? Og hvirdan skal jeg gripe det an ?Anonymous poster hash: b1298...ada
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Anmeld drittungen. Venninnen til din datter altså. Hacking er ikke lov. Anonymous poster hash: 780fc...08b 2
Gjest marizz Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Når så små barn kaller ting for hacking er det som oftest at de har sagt passordene til hverandre tidligere, og veninnen har logget inn med passordet hun allerede visste. Ser ikke hvorfor man skal være kjerring å anmelde. Synes dere mødre bør begge snakke med jentene deres, og muligens treffes med begge.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Gi det tid, dette ordner seg av seg selv. Venninden har lite rolig "hacket" noe som helst, det er mange feil og bugs og hackinger som kan skje fra helt tilfeldige folk på andre siden av kloden, og som marizz nevner over så er barn i den alderen også lite forsiktige med å dele passord til hverandre. Anonymous poster hash: 1c815...897 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Hei, TS her. Neida, dette var ikke en egentlig "hacking" - datteren min har delt passordet sitt men sier at venninnen har misbrukt det til å bruke "penger" og gjøre ting på profilen hennes. Hun føler dette som et stort svik, mens venninnen sier at hun ikke har noen befatning med dette. Problemet mitt er vel mer om jeg skal la dette ligge og la dem ordne opp selv når tiden er moden eller om vi som foreldre skal gå inn. Min datter vil ikke at jeg skal blande meg inn i dette og er veldig tverr og irritert når jeg tar det opp. Anonymous poster hash: b1298...ada
Millimani Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Det er vel en grunn til at man ikke skal gi bort alle passordene sine, - selv til sine beste venninner. Vanskelig å vite hva som er rett og galt i forhold til å hjelpe dem. Får satse på at de tar til fornuften, og finner ut av det selv, med ærlighet mot hverandre. Ellers er det jo godt med en hjelpende hånd.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Kanskje dette hadde vært en mulighet for å lære bort konfliktløsning? Anonymous poster hash: d3bf3...1e0 1
Calleia Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Kan dere ikke møtes alle 4 og legge alt på bordet? Uten å angripe noen, men å høre begges side av saken. Evt. kan "bevis" som sms også vises frem.. Helt greit at de skal lære seg å løse det meste selv, men noen ganger må voksne guide dem rett vei 1
Gjest StripeyPanda Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Snakk iallfall med henne om disse krasse sms-ene. Kanskje har venninnen gjort noe, kanskje ikke. Å kaste dritt frem og tilbake på sms er iallfall ikke snilt gjort..! Ellers syns jeg de kan ordne opp selv, men at dere som foreldre kan ta en prat med de på tomannshånd, og forklare hvordan man kan løse en slik konflikt på en god og fornuftig måte. Å si unnskyld er en ganske basic ting å lære ungene sine.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Du må fortelle datteren din at hun aldri må dele passordene sine. Dette var kanskje et uskyldig spill, men senere kan det å dele passord gi tilgang til privat informasjon som andre ikke burde se. Hun burde også skifte passordet i spillet, og dersom hun bruker det samme passordet til epost og facebook burde hun også skifte disse. Det er ikke lurt å bruke det samme passordet på ulike steder. Når det gjelder konflikten er det vanskelig å si noe basert på så lite informasjon. Jeg husker at jeg hadde noen krangler som 12-åring som føltes ganske store der og da, men det gikk over og vi ble venner igjen. Vi blandet aldri foreldrene inn i det. Dersom datteren din har skrevet stygge ting på SMS med banning eller navnkalling, så må du si fra om at det ikke er ok. Ellers ville jeg latt de være og bestemt selv om de ville skvære opp. Anonymous poster hash: 9f6a9...36e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Hvem har sendt sms til hvem? Anonymous poster hash: 2794b...4fa
Invicta Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg synes det er flott at jenta di har selvrespekt nok til å bryte med en som har trådt over hennes grenser. Jeg hadde snakket om de krasse sms-ene, oppfordret til å unngå drama, men latt dem ordne opp mht vennskap selv.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Det jeg pleier å si om barn har kranglet, som oftest er kranglene bare om småting, er at vi fokuserer ikke på hvem som har skylda, men å finne en løsning. Og at begge parter har lært av det. Det de har lært er at man skal ikke dele passord med andre, og man skal ikke ta seg til rette om man får adgang til en annens konto. Ferdig med den saken. Hva kan nå gjøres for at de skal bli venner igjen? Begynner de å mase om hvem som starta og hvem sin feil det er, så si at, dette er vi ferdig med. Det er ikke noe grunn til å diskutere det mer, hva skal dere gjøre for å kunne bli venner igjen?Anonymous poster hash: 6b684...f26 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg mener foreldre har et ansvar for å lære barn konfliktløsning når det viser seg at de nettopp ikke ordner opp selv. Å kutte ut en person som hevder sin uskyld og som ønsker å være venner igjen, er kanskje naturlig, men ikke spesielt konstruktivt. Særlig etter krasse smser. Jeg synes det er synd at moren etter dette ikke ønsker å blande seg. Å la barna ordne opp selv er den enkleste løsningen, men ikke god oppdragelse, etter mitt syn. Det er det same man ser når dt gjelder mobbing. oksne som ikke tør eller gidder å ta ansvar. Jeg mener man bør lære barna at tilgivelse er et alternative; at det går an å si unnskyld og at det går an å akseptere en unnskyldning. Dette er en god sjanse til å demonstrere gode verdier - å vise hvordan man håndterer koflikter, ikke bare si det. Møtet handler ikke om å plassere skyld, men om at de lærer begge to lærer om aktsomhet på nettet og å kunne Anonymous poster hash: 760ee...222
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Takk for hjelp og innspill. Jeg skal forsøke å få en god prat med henne om dette.Anonymous poster hash: b1298...ada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå