Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et tåpelig spm, men likevel. Vet man bør holde seg til 20 - 25% regelen, men tipper min ligger mye mer over... Jeg er veldig glad i markeringstusjen min og sliter vel litt med å selektere hva som er viktigst. Tenker at jeg skal klare å lese kapitlet som et sammendrag, altså ved kun å lese det jeg har gulet ut etter jeg har lest det første gangen, men vet ikke om jeg tenker "feil"? 

Kunne og tenke meg å bruke fargekoder, men synes det har en tendens til å bli noe rot.

Anonymous poster hash: 79a03...c6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg markerer med blyant (understreker) i teksten. Så markerer jeg formler eller andre viktige ting med markeringspenn. I tillegg noterer jeg hovedtrekk i margen. F.eks viktige navn og årstall, eller stikkord som gjør det lettere å slå opp senere. Jeg er nok litt ivrig med blyanten, men jeg er glad i at det skal se "rent" ut. Dvs at hele setninger må markeres, ikke bare ett ord her og der. Målet er å skille ut sånn som du har tenkt, at man kun skal lese det som er understreket for å få nok info om kapittelet til slutt. 

Anonymous poster hash: bd899...da8
Skrevet

Jeg og markerer hele setninger og er vel en av grunnene til at det blir mye, men synes og det ser ryddigere ut da. :-) Er vel kanskje ikke noen fasit egentlig. Folk er jo så forskjellige, men glad for å høre at noen tenker likt som meg. Noterer du for hånd, eller tar du notater på pc? Jeg tar for hånd foreløpig og setter alle notatene datert i en perm etterpå. Noen jeg kjenner printer ut powerpointene i tillegg etter forelesning, (Våre forelesere legger aldri ut før. ) men synes det virker litt "overkill" da det blir mye å forholde seg til under eksamenslesingen. Jeg bare henter ut viktige momenter fra powerpointen og skriver det ned i mine egne notater.

Skrevet

Noen som har noen gode studieteknikk råd?

Skrevet

Noen som har noen gode studieteknikk råd?

- prøv å være så fokusert som mulig, ikke ha tlf til stede når du sitter med skolearbeid. trenger du ikke pc så slår du den av også. 

- ha en liten plan med hva du helst skal ha ferdig den og den dagen, så slipper du å sitte til langt på kveld når du egentlig kunne ha slappet av mer. hvis du har en plan så kan du krysse ut når du er ferdig, og få mestringsfølelse. den er viktig i studiesammenheng! 

- ha orden i papirene. gjerne sett dato/forelesningsnummer på dem, så vet du hva som hører til hva

---> gjerne ha en perm/mappe til hvert fag. da har du alt samlet når du skal lese til eksamen

- hvis du henger etter på et fag så prøv å lag en plan, heller enn å stresse med det. sånt skjer de fleste fra tid til annen. feks: "henger 200 sider bak. kan lese 40 sider i 5 dager så er jeg good to go."

- vit når du har eksamen - og studer med det i bakhodet. er den første veldig tidlig, så prioriter den litt ekstra. 

- gjør gamle eksamensoppgaver, gjerne se på dem allerede nå. det er ikke sikkert man klarer alle oppgavene enda, men det hjelper virkelig å se hvor store oppgavene blir, hva som går igjen osv.

- hvis mulig, prøv å les effektivt, men korte tider av dagen. hodet blir veldig slitent i eksamensperioden, og hvis du ikke får slappet nok av så går mye av det du leser i glemmeboka. tidligere satt jeg "hele dagen" men var ikke så veldig effektiv, surfet en del på nettet fordi jeg ble ukonsentrert osv. nå gjør jeg det jeg skal, og så legger vekk skolearbeidet. 

- husk at dette er midlertidig, ja det er slitsomt, men det vil være verd det. 

- mange studenter sliter med det samme som deg, du er ikke dum fordi du ikke tar alt med en gang. then again, mange studenter sitter mye med skolearbeid, så hvorfor ikke gjøre det samme. :-)

- ikke hopp over ting du ikke kan, for å gjøre ting som går lettere. det kan være fristende! men det vanskelige kommer sikkert på eksamen, og da angrer du på at du ikke fokuserte mer på det. kan trekke ned en hel karakter. 

- vær motivert og tro på deg selv, du kan faktisk klare gode karakterer. det handler om teknikken, viljen, litt flaks og mest hardt arbeid. stå på

Skrevet

Det var mange gode råd! Takk! :-)

Noteterer du for hånd eller printer du ut powerpointen?

Skrevet

Jeg setter alt av notater i permer og daterer de. Foreleserne lager powerpointer og støtteark av det de sier under forelesning men de legges ut etter forelesning. Har derfor iike muligheten til å notere ved siden av de under forelesning. Er en sånn person som må notere for å huske hva som sies. Men unødvendig kanskje å notere for hånd når det de sier uansett blir lagt ut i form av PP og støtteark. Fikk et råd av ei å bare skrive "powerpoint slide nummer 1" også noterer jeg alt det foreleseren sier utenom før jeg skriver drt på powerpointene etterpå. Men vet ikke om det er lurere å heller notere foe hånd. Samtidig så sitter jeg og skriver mye "av" det som vises.

Skrevet

Før markerte jeg veldig mye, imens nå har jeg gått over til å heller notere det jeg ville markert. Når eksamen nærmer seg guler jeg ut det viktigste av notatene. 

• Liker 1
Skrevet

Lurt. :-) Men blir ikke det veldig mye notater å forholde seg til i tillegg til notater fra forelesning?

Skrevet

Det var mange gode råd! Takk! :-)

Noteterer du for hånd eller printer du ut powerpointen?

Varierer ut i fra hvilket fag egentlig. Blir ofte veldig lange forelesningspowerpointer, så om du kan plassere flere på samme ark er det veldig nyttig syns jeg. Som regel bruker jeg å lese relevant pensum før timen, printe ut og skrive rett på powerpointen i timen, for så å finskrive notatene noen dager senere for repetisjon. Da øver jeg samtidig på fullstendige setninger med pensum, ikke bare stikkord sånn som fra timen. 

Vet at mange klarer seg med bare stikkordene, og at andre igjen må skrive alt for hånd, men sånn er  vi forskjellige alle mann. Finn din metode. 

Skrevet

You highlight everything, you highlight nothing :)

Jeg pleier bare å bruke tusj på bøker jeg ikke kan selge, ellers bruker jeg blyant som evt. kan viskes bort. Uansett: Jeg pleier å markere definisjoner, eller dersom det kommer sånne; for det første, for det andre, for det tredje-forklaringer slik at jeg ser hvor hver av dem starter, oppsummeringer av en paragraf o.l.

I margen skriver jeg ofte hva vanskelige ord betyr om jeg slår dem opp, eller lager en sånn stor "V" på ting jeg gjør meg tanker om og relaterer til andre ting, og så noterer jeg det ned i farta. For etterpå pleier jeg å skrive et slags sammendrag av markeringne mine som er kjekke å ha før eksamen(og de er ofte tusen ganger bedre enn oppsummeringene i boka), og der er mine egne tanker også med.

Jeg er ikke en stikkords-person:P Når jeg kan stoffet godt kanskje men ikke ellers.

Hold gjerne orden i alle notatene dine: jeg har f.eks. en mappe for notater til forelesning hvor jeg også legger ved evt. powerpoint som læreren har. Jeg har en mappe for sammendragene jeg skriver som er merket med bok og kapittel osv. Om jeg glemmer pc'n en dag og tar notater for hånd så scanner jeg dem inn evt. skriver av på data'n.

Men det er nå mine metoder da, fok lærer helt utrolig forskjellig. Har en kar i klassen som tar notater i form av tankekart, og kun det. Funker sikkert for han siden han har holdt på med det hele tiden:)

Anonymous poster hash: e1d23...87a
Skrevet

You highlight everything, you highlight nothing :)

*snipp*

Glemmer jo det viktigste!:P Lag kollokviegruppe; undervis hverandre i stoff som har blitt gjennomgått den uka, å lære bort er super-effektiv egenlæring. Fortell gjerne også venner og familie om ting du lærer som du synes var ekstra pussig eller overraskende. :)

Skrevet

Jeg er heller ikke en stikkordsperson. Liker stikkordssetninger om man kan kalle det det. Nei tror jeh ender opp med å ta notater for hånd og heller se på powerpointen på nettet hvis det er noe som må legges til i mine egne notater. Sikker lurt å printe ut powerpointen i tillegg til mine egne notater men jeg skriver mye av det som står på powerpointen lell egentlig. Så da blir det veeldig mye å forholde seg til og dobbelt opp. Kunne ønske de la det ut før forelesning så kunne jeg lagt til sånne fine linjer ved siden av som man kan notere på.

Skrevet

Jeg bruker markeringstusj i bøker/kompendier/artikler og noterer viktige ting i margen. Tar notater for hånd i skriveblokk under forelesninger. Skriver aldri ut powerpointer, synes det er skikkelig sløsing med papir og det vil jeg ikke bidra til. 

Skrevet

Jeg markerer ikke. Har gjort det tidligere, men har innsett at den beste metoden for min del er å notere for hånd mens jeg leser. I år tenker jeg å gå ekstra grundig til verks også; første lese alt pensumet, så ordne det etter tema, også skrive sammendrag av temaet eller kapittelet/artikkelen av både egne notater og ting som har blitt nevnt på forelesning. Håperhåperhåper på gode karakterer dette semesteret!  :biggrin:

Skrevet

Jeg bruker markeringstusj i bøker/kompendier/artikler og noterer viktige ting i margen. Tar notater for hånd i skriveblokk under forelesninger. Skriver aldri ut powerpointer, synes det er skikkelig sløsing med papir og det vil jeg ikke bidra til.

Godt poeng. Enig i at det er skikkelig sløsing egentlog. Er jo egentlig bare å gå å se den på itslearning hvis det er noe man føler man burde legge til i notatene.

Skrevet

Godt poeng. Enig i at det er skikkelig sløsing egentlog. Er jo egentlig bare å gå å se den på itslearning hvis det er noe man føler man burde legge til i notatene.

Jeg er enig, men dessverre er det veldig mye viktig info på disse powerpointene som benyttes til feks oppgavegjennomgang/oppgaveløsning, og oppsett for utregninger. Blir enda mer ark av å sitte flere timer og skrive av oppsettene først... 

Gjest Gjest_Kamilli
Skrevet

Ja og det er jo derfor det hadde vært fint om de ble lagt ut før forelesning så kunne jeg notert mine egne reflekajoner ved siden av.

Skrevet

Noterer veldig lite. Skriver kun ned stikkord og begreper jeg vil undersøke utover pensumlitteraturen eller ting jeg ikke skjønner helt. Skriver også ned lister eller huskeregler for sånt som må pugges.

Pleier også å ha små post it lapper på sider jeg vet det er noe viktig på eller en god modell etc. Synes det er bedre. Pleier ofte å låne bøkene på biblioteket og da kan en jo heller ikke notere eller streke under i de.

Anonymous poster hash: 389ca...fba

Skrevet

Takk for gode tips alle. :-) Dere høres ut som flinke studenter. 
Er i grunnen nokså fornøyd med min, men vært litt i tvil på om den er "riktig". 
Dog ser jeg her at det ikke er noen fasit. Alle er forskjellig. 

Jeg er veldig glad i å ha system så har en perm for hvert emne. Får vel prøve å bestemme meg for om jeg skal printe ut powerpointene/støttearkene eller ikke. På den ene siden er jeg veldig glad i å sitte og notere selv under forelesning. Printer jeg de ut har jeg liksom ikke noe å gjøre når læreren prater annet enn å lytte. Og da går enkelte ting dessverre litt i glemmeboken så jeg er veldig avhengig av å notere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...