Gå til innhold

De første månedene med baby - fikk pappaen sove hele natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn for litt over ti år siden. Jeg gikk inn i permisjon noen uker før hun ble født, og jeg lot alltid pappaen til barnet mitt sove hele natten så lenge jeg hadde permisjon (ca 10 mnd) fordi han skulle jobb dagen etter. Dette var helt naturlig og "riktig" for oss. 

Jeg lurer på hvordan dere har gjort det? Er det naturlig og et selvfølge at pappaen får lov til å sove hele natten fordi han skal på jobb? Selv om barnet ikke sover mer enn to-tre timer av gangen de første månedene og mor er en del våken på natten, og sover kanskje ca. fire-fem timer ordentlig søvn i løpet av en natt? 

Er det riktig (eller viktig) at far skal ta del i våkne netter med nyfødt barn (de første månedene) synes dere? 

Anonymous poster hash: 86060...e84
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han bør delta.

Anonymous poster hash: 93bb6...9f6

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på.

Jeg ammet mesteparten av natten de første mnd, jeg vekket jo ikke far hver gang hun våknet for å fortelle han at hun er våken og jeg skal amme 😂

Jeg skiftet også de få bleiene som kom da jeg likevel var våken. Jeg hadde mer bruk for en pappa som tok morgener og dag/ettermiddag enn at vi var utslitte begge to...

Men da hun ble litt eldre og våknet av litt andre enn pull byttet vi på. Eller en periode da hun fikk flaske fremfor pupp.

Etter jeg ble mindre viktig og pappaen tok en større del av oppgavene delte vi 50/50.

Men alt handlet om å snakke sammen. Tidvis orket han mer enn meg og omvendt, og vi prøvde å avlaste hverandre så godt vi kunne.

Anonymous poster hash: 7e8cb...fa9

• Liker 3
Skrevet

Glemte å skrive dette også; om far bør delta uansett hvilken jobb han har. Jeg følte ofte at ansvaret han hadde på jobb var så stort at jeg tenkte og kjente veldig på det at det var viktig at han var opplagt/uthvilt. Når jeg snakker om delta, eller være våken med oss/barnet så mener jeg ikke at pappaen til barnet sovner med engang og snorker dypt hele natten. Men at han såklart hjelper til hvis det er sykdom eller andre spesielle ting. Hilsen trådstarter. :) 

Skrevet

For meg er det en selvfølge å avlaste hverandre.

Skrevet

Jeg har alltid tatt nettene så lenge jeg har ammet. Ser ikke poenget i og våkne mannen når jeg likevel er våken. Han har tatt baby på morgenen da, og det har fungert bra for oss. Nå når vi har to barn står han evnt opp med eldstejenta mens jeg styrer med baby. Nå sover eldste hele natta da, så foreløpig har pappaen det greit. :)

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Her har vi ikke hatt noe særlig nattevåk, så da har den som har vært i permisjon tatt det.

Hadde det vært mye på natt hadde vi nok tatt annenhver natt.

Sånn ellers er det jeg som bruker å ta ungene på natten om det er noe. Jeg takler mye bedre enn mannen avbrutt søvn, og mindre søvn 😊

Skrevet

For meg er det en selvfølge å avlaste hverandre.

Selv om du var i permisjon og han skulle på jobb? Spør ikke for å være ubehagelig altså, men tråden er startet med tanke på at den andre forelderen jobber fulltid eller 80 %. Synes det er veldig interessant å høre hvordan andres erfaringer er, så takk for svar :) 

Skrevet

Her er lillemor en mnd gammel, og pappaen får sove gjennom natta. Han våkner nok innimellom når vi er våkne, men snur seg og sover videre. Babyen våkner uansett fordi hun vil ha mat, og det er det bare jeg som kan hjelpe med. Og når jeg først er våken er det veldig unaturlig å skulle vekke pappaen for at han skal skifte en bleie eller stappe inn smokken en stund før hun sovner igjen. Hadde hun sovet mindre om natta hadde jeg nok hatt behov for mer avlastning, men sånn som det er nå holder det at han er opplagt slik at jeg får sove litt på ettermiddagen og om morgenen i helga.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid tatt nettene så lenge jeg har ammet. Ser ikke poenget i og våkne mannen når jeg likevel er våken. Han har tatt baby på morgenen da, og det har fungert bra for oss. Nå når vi har to barn står han evnt opp med eldstejenta mens jeg styrer med baby. Nå sover eldste hele natta da, så foreløpig har pappaen det greit. :)

Samme her. :) Jeg fikk ikke ammet mer enn to måneder, og vi gav MME til babyen etter dette. Men ville du ha tenkt / dere gjort noe på en annen måte om du ikke ammet? Så godt å høre at eldstebarnet sover godt og at dere har funnet en måte å dele på ting på deres måte :) 

Skrevet

Her er lillemor en mnd gammel, og pappaen får sove gjennom natta. Han våkner nok innimellom når vi er våkne, men snur seg og sover videre. Babyen våkner uansett fordi hun vil ha mat, og det er det bare jeg som kan hjelpe med. Og når jeg først er våken er det veldig unaturlig å skulle vekke pappaen for at han skal skifte en bleie eller stappe inn smokken en stund før hun sovner igjen. Hadde hun sovet mindre om natta hadde jeg nok hatt behov for mer avlastning, men sånn som det er nå holder det at han er opplagt slik at jeg får sove litt på ettermiddagen og om morgenen i helga.

Så bra! Og gratulerer med baby :) Hvor mye søvn tror du at du får ca pr natt? 

Skrevet

Pappaen sov helt til jeg begynte å jobbe igjen. Hadde eget rom. Var slik i permisjonen hans også fordi vi gikk hjemme sammen, men han stod opp med baby hver morgen. Baby var ca 11 mnd når vi begynte å dele, nå er det annenhver natt

Anonymous poster hash: a0718...b5e

Skrevet

Her måtte vi bytte på det fordi babyen våknet annenhver time frem til 10 mnd. Jeg pumpet og han ga på flaske. Sov på gjesterommet annenhver natt. Hadde ikke måttet dele på det hvis jeg kunne ha tatt igjen søvn på dagtid, men eldste sov kun i trillende vogn.

Nå som vi har to tar han eldste og jeg baby. Med denne babyen går det heldigvis an å sove på dagtid når eldste er i barnehage. Når begge har et stabilt søvnmønster har vi planer om å ta annenhver morgen i helgen slik at den andre får sove ut.

Anonymous poster hash: 5c573...a75

Skrevet

Så bra! Og gratulerer med baby :) Hvor mye søvn tror du at du får ca pr natt?

Takk! :)

Jeg får nok omtrent 2x2,5 timer sammenhengende mellom ammingene pluss gjerne et par timer når vi ligger og drar oss om morgenen. (Har fått et lite b-menneske, hun sover feks fra 00.30-03.30, 4-7 og 8-10.) Så antall timer er ikke så ille, men merker godt at jeg ikke sover så lenge i et strekk!

Skrevet

Jeg tenker det kommer litt ann på pappaen også :P

Far her i huset blir helt vrak av lite søvn, for ikke snakke om at om han blir vekt på natta er han helt zombie og da vil jeg helst ikke at han skal styre med baby. Da er det like greit at jeg tar det!

Skrevet

Jeg tenker det kommer litt ann på pappaen også :P

Far her i huset blir helt vrak av lite søvn, for ikke snakke om at om han blir vekt på natta er han helt zombie og da vil jeg helst ikke at han skal styre med baby. Da er det like greit at jeg tar det!

Jeg tror jeg vil komme til å trenge en mann som kan hjelpe den dagen jeg får barn, for det er meg som er zombie og ødelagt av for lite søvn :(

Anonymous poster hash: 25448...489

Skrevet

Samme her. :) Jeg fikk ikke ammet mer enn to måneder, og vi gav MME til babyen etter dette. Men ville du ha tenkt / dere gjort noe på en annen måte om du ikke ammet? Så godt å høre at eldstebarnet sover godt og at dere har funnet en måte å dele på ting på deres måte :)

Etter at jeg sluttet og amme på natta var det en del nattevåk før hun sov rundt. Jeg prøvde alltid og ta henne først siden det var meg som hørte henne. Hvis det tok lang tid spurte jeg om mannen kunne prøve og roe henne. Da stod han opp uten og klage.

Så kommer nok litt an på baby og. Pluss at jeg tåler lite søvn bedre enn mannen så da syns jeg vi kan gjøre vårt beste etter evne. Han jobber jo 100% så syns han har rett på litt mer søvn enn meg :)

Skrevet

Selv om du var i permisjon og han skulle på jobb? Spør ikke for å være ubehagelig altså, men tråden er startet med tanke på at den andre forelderen jobber fulltid eller 80 %. Synes det er veldig interessant å høre hvordan andres erfaringer er, så takk for svar :)

Ja det mener jeg, men kan godt hende jeg ville hatt en annen mening hvis vår erfaring var annerledes. Fødte et syk prematur barn og gikk over til mme og flaske kjapt etter vi kom hjem fra sykehuset, da han ikke ville ta puppen etter å få melken sin på annet vis den første måneden av sitt liv på sykehuset. Vi har hatt det krevende, og de gode og rolige periodene er langt færre og kortere enn de tunge og krevende periodene. Gutten vår som snart fyller 3 år, har slitt med søvn fra han var nyfødt, og sliter enda voldsomt. Mye nattevåk, skrik, gråt, vondter, sykdom og uro fra starten av som sagt, så det å få dra på jobb vil jeg kalle en drøm når vi hadde det som verst.

Vi var heldigvis flinke med å bytte på hvem som gjorde hva, ble til at vi gikk rundt hverandre i perioder hvor den ene fikk fri til å sove eller slappe av når den andre var med ungen. At en var hjemme i permisjon spilte ingen rolle.

• Liker 1
Skrevet

Det er nå ganske viktig at mor får hentet seg inn litt også, ettersom hun faktisk skal klare å ta vare på en baby hele dagen (i tillegg til alt annet som skal gjøres). En mor som "aldri" sover og ikke får hentet seg inn er absolutt ikke optimalt verken for henne, baby eller mannen.

Mannen klarer fint å komme litt sliten på jobb et par ganger i uka. De fleste menn klarer det i hvertfall uten baby dersom de har noe planlagt på kveldstid. Har han en jobb som krever at han er 110% uthvilt og fokusert så får han trå til litt i helgen, og sove litt på dagen selv.

For oss var dette en selvfølge da vi pratet om slikt før vi fikk barn. De fleste gangene tok jeg det meste av nattevåket, ettersom det innebar amming. Men om det var netter der hun ikke roet seg, eller trengte bleieskift osv så sto han ofte helt frivillig opp og lot meg sove igjen. 

Anonymous poster hash: 21556...d55

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror jeg vil komme til å trenge en mann som kan hjelpe den dagen jeg får barn, for det er meg som er zombie og ødelagt av for lite søvn :(

Anonymous poster hash: 25448...489

Var slik selv før jeg fikk barn, utpreget B-menneske i tillegg ;) Så ting kan forandre seg altså :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...