Gå til innhold

Gryter hvor en boks tomat ikke er basis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er veldig fan av å lage gryter, spesielt på dager hvor man har mye på timeplanen etter jobb. Jeg følger aldri noen oppskrift, bare slenger oppi hva jeg har lyst på sammen med en boks tomat og lar det putre og gå til en god middag.

Men nå har jeg funnet ut jeg er allergisk mot tomat. Har dere forslag til hva annet jeg kan bruke? Det eneste jeg kommer på er kokosmelk..

Anonymous poster hash: 1a8d7...af5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ellers kan terninger av flaskegresskar og en neve røde linser virke på samme måte som en boks tomat, om du skjønner. Med litt vann koker de nesten istykker og moser seg slik poteter gjør i lapskaus, og du kan lage gryten på slump med andre grønnsaker i biter slik du skisserer.

Evt bare koke røde linser for seg til de er myke og går litt i oppløsning i en gryte for seg, og så tilsette til andre grønnsaker som har kokt litt i litt vann. Dette kan bli basis for en curry-aktig gryte, gjerne med litt kokosmelk i (type dal).

Anonymous poster hash: d1f40...40c
Skrevet

Du kan bruke vann med ønsket krydderier, og tilsette maisenna eller mel for å få det tykkere. 

Eller du kan mose grønnsaker som blomkål, potet, søtpotet, gulrot, linser/bønner for å få en tykkere gryte. 

Anonymous poster hash: ddb50...380
  • Liker 1
Skrevet

Fløte/creme fraiche-basert? :vetikke:

Anonymous poster hash: 54e42...504
Skrevet

Viltgryte, kjøtt i mørke, fisk med ostesaus og grønn pasta.

Skrevet

Gryte med rotgrønnsaker og kjøttdeig , eller annen kjøtt. Stek kjøttdeig med det krydderet du ønsker , fres med grønnsaker på slutten litt vann og buljong. Ta oppi f. Med Philadelphia med urter på slutten .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...