Gå til innhold

Å få livet tilbake etter år med alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år med alvorlig fysisk sykdom ser jeg lyset i tunellen pga behandling i utlandet. Hurra!

Men jeg er litt bekymret også. Etter så mange år som sengeliggende har jeg ikke lenger noe sosialt nettverk, ingen hverdagsrutiner, ingen hobbyer, ingen interesser. Så hva nå? Hvor begynner jeg?

Å jobbe er ikke et alternativ før etter 1-2år

Anonymous poster hash: 38b17...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye kan du trene nå? For det er det første bud. Komme igang igjen fysisk. Bare det er en rutine. Og finner du en fysisk aktivitet du kan bedrive i gruppe, så får du lettere sosial kontakt med andre. Kanskje folk i samme situasjon som deg.

Men om du hadde gode venner før sykdom, så er de der etter sykdom også. Jeg hadde i hvert fall dette etter to år i nesten total isolasjon.

Anonymous poster hash: dbc55...5a5
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Så flott at du har kommet deg på beina igjen!

Hva med strikking? Fotografi? Tegning? Skriving? Historielag? Kurs på Folkeuniversitetet (språk e.l.). Dette er ting du kan gjøre sammen med andre, men også alene når du føler for litt alene-tid. Du må nesten bare prøve ut litt av alt og se hva som interesserer deg og hva som gir deg glede. 

Jeg vil også tro at det er viktig at du tar små steg - Rom ble ikke bygd på en dag - slik at du får en mestringsfølelse, noe som gjerne gir mersmak. 

Skrevet

Går tur, rydde loft og kjeller, lage mat, kjøpe nye klær, lese bøker, lære meg nye ting som å strikke eller et språk, se filmer. Det er noen av de tingene jeg gleder meg til å gjøre når jeg blir frisk. Gleder meg til å se hvordan kommunesentrumet her ser ut. De har bygget om masse de siste fem årene.

Anonymous poster hash: 2d162...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...