Gå til innhold

Nysende katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 9 mnd. gammel kastrert hunnkatt. Hun er rasekatt og bare inne, fikk grunnvaksine da hun var ca. 12 uker og ormekur da hun var ca. 16 uker.

Har lagt merke til at hun nyser en del nå. Har hatt noen ordentlige nyse-kuler med fire-fem etter hverandre et par ganger om dagen de siste dagene nå...

Var hos dyrlegen i dag, der konkluderte de med at hun var frisk og rask.

Ingen feber, ikke noe tegn til at noe har satt seg fast og irriterer luftveiene (det er så klart vanskelig og si helt sikkert uten å gå inn og titte, men det virket normalt når de hørte på henne med stetoskop), det rant bittelitt av øynene men ikke så mye.

Vi ble enige om at jeg skulle se an. Hun spiser og drikker som normalt, og er ganske normal i oppførsel. Litt sliten etter dyrlege besøk (katta hater å reise), men gjemmer seg ikke bort eller noe.

Allikevel synes jeg det er kjempe ubehagelig og ikke kunne gjøre noe for lille pusen... Det høres helt forferdelig ut når hun nyser og jeg klarer ikke helt og roe meg ned og tenke at dette kan være en liten forkjølelse..

Noen som har erfaring med nysende katter? Og hvor dette bare har gått over av seg selv?

Hilsen kanskje litt overbeskyttende nybegynner kattemor :)

Anonymous poster hash: 0f583...94f

Skrevet

Heisann, for tre uker siden hadde jeg to nysende katter hjemme:) Begge er vaksinerte, jeg ringte vetrinæren for å høre, men så lenge allmenntilstand var bra trengte jeg ikke å komme inn. Hun trodde det var katteinfluensa tror jeg,men siden kattene var vaksinerte så burde det gå fint. De nøys i ei uke ca, men nå er alt helt fint:) 

Anonymous poster hash: 2f013...4ee
Skrevet

Heisann, for tre uker siden hadde jeg to nysende katter hjemme:) Begge er vaksinerte, jeg ringte vetrinæren for å høre, men så lenge allmenntilstand var bra trengte jeg ikke å komme inn. Hun trodde det var katteinfluensa tror jeg,men siden kattene var vaksinerte så burde det gå fint. De nøys i ei uke ca, men nå er alt helt fint:)

Anonymous poster hash: 2f013...4ee

Ååå, det var betryggende å høre! :)

Satser på at det ordner seg til slutt :)

Anonymous poster hash: 0f583...94f

Skrevet

Det KAN være en mild allergi, men det mest sannsynlige er nok bare at hun får noe rusk i nesa, støv eller røytede hår, eller at noe i lufta irriterer nesa hennes litt. Hun ene pusa mi er litt mer følsom enn de to andre, og nyser mye nå om høsten når det blir overgang fra åpne vinduer og frisk luft til lukkede vinduer og varmeovnluft. Siden lufta blir tørrere, så er nesa hennes irritert og gjør at hun nyser, og hun renner fra øynene. Det går seg til innen en til to måneder som regel :)

Så lenge hun virker som om hun er i god form ellers, ikke noe problem :)

Kan jeg dog få være så frekk og anbefale deg å skaffe en pus til? Innekatter trives aller best om de er minst to sammen :) Også er det mye greiere om du må reise bort, da kan de være alene hjemme så sant de har nok mat og vann, siden de har selskap i hverandre!

Skrevet

Hadde en katt engang som nøs mye. Etterhvert begynte han å nyse veldig mange ganger om dagen, det kom mye snørr og han fikk masse puss rundt øynene osv. Gikk til dyrlegen flere ganger men de fant aldri ut hva det var.

Han var syk i 2 år før vi bestemte oss for å avlive han så han skulle slippe :( (Han led ikke selv om han var syk, var glad og kosete og virka ikke syk annet enn nysinga)

Anonymkode: 73ef3...2d8

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.10.2015 den 19.13):

Hadde en katt engang som nøs mye. Etterhvert begynte han å nyse veldig mange ganger om dagen, det kom mye snørr og han fikk masse puss rundt øynene osv. Gikk til dyrlegen flere ganger men de fant aldri ut hva det var.

Han var syk i 2 år før vi bestemte oss for å avlive han så han skulle slippe :( (Han led ikke selv om han var syk, var glad og kosete og virka ikke syk annet enn nysinga)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Venninnen min har en katt med støvallergi, så det går ann! Han fikk store utslett og blødende sår før de fant ut av det :( Men nå går han på medisiner og de gjør alt de kan for å holde det så støvfritt som mulig rundt han :)

Skrevet

Det kan også være kattesanden den reagerer på. Visse støver mer enn andre, har parfyme etc. Du kan jo tenke over om den nyser mer etter at den har vært på do :)

Anonymkode: cee6b...31a

Skrevet

så... hvorfor avlivet du han da? 

Bruk lommelykt og lys oppi nesa, se om du ser et hår eller noe. Min nøs mye når han hadde hår i nesa, tok de med pinsett, holdt for øynene. Han er ganske rolig og tåler at jeg fikler med han :P Vant til at jeg sjekker både ører, nesen, munnen, potene, ja alt. Får lov til å røre alt jeg vil uten at han går vekk eller stritter i mot. Så usikker på om en annen katt hadde ligget rolig når man tar hendene for øynene (tror ikke det er så lurt å lyse rett i øynene!). 

Det kan også være støv, luften har forandret seg.. vet ikke om en katt kan få støvallergi? Det kan hunder ihvertfall.. 
Begynner det å renne fra øynene, de forandrer seg (blir mindre klare) og blir rød, så burde du ta en sjekk hos veterinær. 

Var ikke min beslutning...

Formulerte meg også litt feil. Det virket ikke som om han led, men vi ville ikke ta sjansen på det dersom han gjorde det. Vi hadde allerede dårlig samvittighet for å latt det holde på i 2 år..

Skrevet

Har samme problem med en av mine katter, nyser fælt.. Dette er en perser og de sliter jo litt med denslags pga den korte nesen. Ble anbefalt av dyrlege å bruke saltvannsoppløsning, beregnet for spedbarn og kjøpes på apoteket. Fungerer utmerket! 

Skrevet

Det kan også være kattesanden den reagerer på. Visse støver mer enn andre, har parfyme etc. Du kan jo tenke over om den nyser mer etter at den har vært på do :)

Anonymkode: cee6b...31a

Godt poeng, det hadde jeg også tenkt til å nevne også glemte jeg det :ler: Noen er veldig parfymerte, det eller støving som AB sier kan også være irriterende på slimhinnende.

Skrevet

Det KAN være en mild allergi, men det mest sannsynlige er nok bare at hun får noe rusk i nesa, støv eller røytede hår, eller at noe i lufta irriterer nesa hennes litt. Hun ene pusa mi er litt mer følsom enn de to andre, og nyser mye nå om høsten når det blir overgang fra åpne vinduer og frisk luft til lukkede vinduer og varmeovnluft. Siden lufta blir tørrere, så er nesa hennes irritert og gjør at hun nyser, og hun renner fra øynene. Det går seg til innen en til to måneder som regel :)

Så lenge hun virker som om hun er i god form ellers, ikke noe problem :)

Kan jeg dog få være så frekk og anbefale deg å skaffe en pus til? Innekatter trives aller best om de er minst to sammen :) Også er det mye greiere om du må reise bort, da kan de være alene hjemme så sant de har nok mat og vann, siden de har selskap i hverandre!

Tusen takk for svar! :)

Nei da, du er ikke frekk :) 

Jeg har faktisk en liten pus til på 6 mnd. Leste mye om katter før jeg skaffet meg det, og så flere steder at det lønte seg med to. Så da ble det to ;)

Men han nyser ikke så tenkte ikke på å nevne han ;)

Anonymkode: 26db2...437

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!! :)

Skrevet

Så fint! De er nok to lykkelige puser med en så omsorgsfull mamma :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Så fint! De er nok to lykkelige puser med en så omsorgsfull mamma :rodmer:

Hihi :) takk :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...