Gå til innhold

Styrketrening, fettprosent og kardio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 23 år som har begynt å trene styrke igjen etter et litt for langt opphold. Har aldri trent lenge nok til bli skikkelig god eller fit, men det ønsker jeg altså nå.

Jeg veier rundt 65 kg og er 167 cm høy. Vil gjerne gå ned noen kg fett! Også vil jeg få mer muskler og bli strammere! :) Jeg skal prøve å trene styrke 3 ganger i uka, og kankje legge inn ei spinningøkt eller lignende om jeg har lyst/tid. Jeg jobber på sykehjem, så i løpet av ei vakt går jeg rundt 7 km i snitt. Ellers er jeg lite aktiv i hverdagen.Jeg trenger rundt 2200 kcal for å opprettholde vekta mi i følge diverse kalkulatorer, og jeg spiser sunt og variert med masse proteiner.  Jeg har noen spørsmål til dere som jeg lurer på:

1. Høres det ut som en grei plan å spise 1600-1800 kcal de dagene jeg ikke trener? Altså de dagene jeg er på jobb eller har fri, men ikke trener styrke? Og spise mellom 1800-2000 kcal de dagene jeg trener?

2. MÅ man ha et fast treningsprogram man følger? Eller er det nok at man kun trener samme muskelgruppe x 3 i uka? Feks så trener jeg full kropp hver økt, men har det mye å si om jeg trener feks knebøy og glute bridge på mandag, og markløft og utfall på onsdag? Det er jo de samme muskelgruppene som blir trent. Eller blir resultatet bedre om jeg trener de samme øvelsene hver eneste økt? :)

3. Får man egentlig noe resultat på utseendet av å trene på kaloriunderskudd? Vet at man bevarer muskelmassen bedre, men man får vel ikke større biceps feks når man ligger på underskudd selv om man trener bicepsen?

4. Kan man trene kondisjonstrening uten å ødelegge for styrketreningen? Feks gå på gruppetimer som spinning osv? Eller jogge på mølla før/etter styrke? Jeg har ikke turt dette, for har hørt at man ødelegger for styrketreninga om man også trener kardio..

5. Tips til hvordan gå ned i fettprosent? Trening, kalorier osv??

6. Jeg tenkte å prøve å gå ned i fettprosent til omtrent midten av desember.. Tenker at da har jeg kanskje greid å gå ned 4 kg i fett? Er ikke det nok? Og deretter begynne å fokusere på å øke i muskelmasse osv. :) Hvor mange kcal bør jeg ligge på da?

Anonymous poster hash: 525c0...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...