Gå til innhold

Bunadsbryllup. Har ikke bunad, hva skal jeg ta på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup på en gård og kleskoden er "bunad". Jeg har aldri eid en bunad og ikke liker jeg bunader heller. 

Det står ikke noe alternativ kleskode. 

Så hva kan jeg ta på meg? Vanlig kjole?

Anonymous poster hash: bcc3b...a1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vanlig kjole du ☺

Anonymous poster hash: 7054f...232

• Liker 1
Skrevet

Ta vanlig kjole, men husk skaut til :) 

Anonymous poster hash: 8b1b1...e8d
  • Liker 1
Skrevet

Ta vanlig kjole, men husk skaut til :)

Var det kødd eller? :P Men med vanlig kjole, kan jeg bruke en hvilken som helst eller bør den være feks. litt diskre i fargen?

Skrevet

Når kleskoden er bunad så kommer du i bunad. Ville du kommet i lårkort sommerkjole om kleskoden var galla? Neppe det nei. Da får du låne eller leie en bunad, eller takke nei til innbydelsen. Det er en grunn til at vertskapet setter en kleskode, og den kleskoden er det normal skikk og bruk å faktisk følge. Folk altså!

Anonymous poster hash: 5b03f...59d

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal i bryllup på en gård og kleskoden er "bunad". Jeg har aldri eid en bunad og ikke liker jeg bunader heller. 

Det står ikke noe alternativ kleskode. 

Så hva kan jeg ta på meg? Vanlig kjole?

Dette bør du snakke med bruden om og ikke med oss. Når de har valgt en så konkret kleskode, er det henne du bør få vite det fra. Vi som ikke kjenner brudeparet har egentlig ingenting å si på det.

Anonymous poster hash: 065c0...86c

• Liker 5
Skrevet

Når kleskoden er bunad så kommer du i bunad. Ville du kommet i lårkort sommerkjole om kleskoden var galla? Neppe det nei. Da får du låne eller leie en bunad, eller takke nei til innbydelsen. Det er en grunn til at vertskapet setter en kleskode, og den kleskoden er det normal skikk og bruk å faktisk følge. Folk altså!

Er du klar over hvor dyrt det er å leige bunad eller? 

Var det kødd eller? :P Men med vanlig kjole, kan jeg bruke en hvilken som helst eller bør den være feks. litt diskre i fargen?

hehe, ja det var kødd :) 

Skrevet

Er du klar over hvor dyrt det er å leige bunad eller?

hehe, ja det var kødd :)

Man har da alltids et nettverk rundt seg man kan forhøre seg med? En kollega av kusina til svigersøster f.eks, som kanskje vil leie ut bunaden sin for en dag mot en liten slump. Trenger ikke gå til husfliden å leie i dyre dommer. Evt kan man søke på finn. Skal man i bryllup må man også følge den kleskoden brudeparet har satt, ellers får man holde seg hjemme.

Denbe tråden er et gyldent eksempel på at det er lurt å ønske seg bunad til konfirmasjonen eller spare til det i voksen alder. Så har man antrekk uansett hvor man skal. 17.mai, dåp, konfirmasjon, bryllup og til og med på slottet!

Har mang en gang priset meg lykkelig over å eie en bunad når jeg ser folk komme år etter år, begivenhet etter begivenhet i den samme kjolen, eller i en kjole som overhodet ikke passer kleskoden.

Ts får enten låne/leie eller melde avbud. Jeg ville ikke godtatt kjole hvis jeg hadde satt bunad som kleskode.

• Liker 2
Skrevet

Bunad er da ingen kleskode.

Forventer man virkelig at alle som ikke har skal skaffe seg bunad da?

• Liker 14
Skrevet

Man har da alltids et nettverk rundt seg man kan forhøre seg med? En kollega av kusina til svigersøster f.eks, som kanskje vil leie ut bunaden sin for en dag mot en liten slump. Trenger ikke gå til husfliden å leie i dyre dommer. Evt kan man søke på finn. Skal man i bryllup må man også følge den kleskoden brudeparet har satt, ellers får man holde seg hjemme.

Denbe tråden er et gyldent eksempel på at det er lurt å ønske seg bunad til konfirmasjonen eller spare til det i voksen alder. Så har man antrekk uansett hvor man skal. 17.mai, dåp, konfirmasjon, bryllup og til og med på slottet!

Har mang en gang priset meg lykkelig over å eie en bunad når jeg ser folk komme år etter år, begivenhet etter begivenhet i den samme kjolen, eller i en kjole som overhodet ikke passer kleskoden.

Ts får enten låne/leie eller melde avbud. Jeg ville ikke godtatt kjole hvis jeg hadde satt bunad som kleskode.

Det er jo utrolig tragisk at antrekk skal være viktigere enn å ha folk man er glad i og setter pris på, på en så viktig dag. Da har man litt feil verdier, etter min oppfatning. 

• Liker 18
Skrevet

Jeg er helt uenig i at du må melde avbud om du ikke har bunad. Selvsagt, om du har mulighet til å låne en, så er det flott, men du kan selvsagt komme i kjole istedenfor. Herregud. Jeg tror det er viktigere at du kommer, pyntet, og deltar enn at alle gjestene må ha bunad.

Sammenligningen med lårkort trash-kjole er ugyldig.

Anonymous poster hash: a0816...1c4
  • Liker 13
Skrevet

Jeg er helt uenig i at du må melde avbud om du ikke har bunad. Selvsagt, om du har mulighet til å låne en, så er det flott, men du kan selvsagt komme i kjole istedenfor. Herregud. Jeg tror det er viktigere at du kommer, pyntet, og deltar enn at alle gjestene må ha bunad.

Sammenligningen med lårkort trash-kjole er ugyldig.

Anonymous poster hash: a0816...1c4

Lårkort trashkjole er like ugyldig som det er å bryte en hvilken som helst annen kleskode.

• Liker 1
Skrevet

Bunad er da ingen kleskode.

Forventer man virkelig at alle som ikke har skal skaffe seg bunad da?

Jo, det er en normalt akseptert kleskode.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke lånt/leid ut bunaden min til en kollega av kusin til svigersøstra mi, ikke noen andre heller om ikke de var i nær familie.

Anonymous poster hash: 65838...341

• Liker 13
Skrevet

Nei det er det ikke.

Vi hadde bunadsbryllup, men la til setningen at folk skulle kle seg i det de hadde og ville føl seg vel i.

Anonymous poster hash: dca2c...e52

• Liker 2
Skrevet

kilde?

Anonymous poster hash: f1a72...d14

• Liker 2
Skrevet

Ts kan du spørre brudeparet om hva de synes? Kanskje de har forståelse for at du ikke kan møte i bunad. Jeg ville ikke lånt ut bunaden min til noen i allefall, og man kan ikke forvente at alle skal ha bunad, ikke alle liker det så hva er vitsen med å ha et dyrt plagg man synes er stygt??

Skrevet

Jeg ville tolket en bunadskleskode som at brudeparet oppfordret dem som hadde bunad til å bruke dem. Er likevel lurt å sende en melding til brudeparet å høre, man vet jo aldri. Men jeg vil nå si at brudeparet må være litt spesielt om de mener alle MÅ gå i bunad, spesielt når det er så kostbart. Tviler strekt på at noen jeg kjenner kunne funnet på noe sånn i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kommet i ankellang kjole om jeg ikke hadde bunad. Hvis mulig en som ikke hadde for mye pajletter eller glitter. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med brudeparet, enten via SMS, telefon eller rett og slett Facebook, og spurt om det er noe annet du hadde kunne hatt på deg, f.eks. en enkel lang kjole som kan stå i stil med bunader? Jeg hadde ikke sagt at jeg ikke liker bunader, men jeg hadde sagt at jeg ikke eide en bunad og heller ikke har råd til å leie en bare for èn anledning.

De kan neppe tro at alle eier bunader, så de har nok en løsning i bakhodet om noen skulle spørre, så det er nok bare å ta kontakt med de. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...