Gå til innhold

12 år gammel katt - er så redd hun skal bli syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er nå 12 år, og har såvidt jeg vet aldri vært syk. Hun har blitt enda mer kosete og sosial de siste årene, og er ikke så mye ute lenger. Vi har en trapp her i huset og jeg merker hun er litt mer stiv når hun skal opp/ned, men ellers virker alt til å være normalt.

Derimot går jeg rundt og er redd hun er syk, eller kanskje har det vondt. Hun vasker seg og har god matlyst, men jeg syns hun sover veldig mye, muligens 20-21 timer i døgnet. Når jeg kommer hjem fra jobb er hun oppmerksom og vil gjerne ha kos, men straks hun har fått mat sover hun igjen.

Er det hysterisk å dra til dyrlegen kun for en sjekk? Vet det ikke er realistisk at hun skal leve i mange år til, men jeg håper å få ha henne en stund til.

Anonymous poster hash: 08a5d...726
Videoannonse
Annonse
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Det er ikke hysterisk. Det er veldig greit med en fullsjekk på eldre katter, da de kan av og til ha indre sykdommer eller tenner som bør trekkes som mange ikke merker. Gå gjerne en gang i året/halvåret, så får hun god oppfølging på sine eldre dager. Du høres ut som en god og omsorgsfull eier  :)

Skrevet

Det er ganske vanlig å sjekke katten en gang i året. Det er greit å sjekke om alt ser bra ut, spesielt tenner er et problemområde for mange (uten at man merker det).

Du kan gjerne også gå over til senior fôr, det er mer tilpasset gamle katter.

Skrevet

Du er ikke hysterisk, men om du går med samme redsel etter å ha vært hos veterinær og fått bekreftet at alt står bra til vil jeg påstå du kanskje er det :P

Det er ikke nødvendigvis noen grunn til bekymring for noe av det du skriver, men jeg ville tatt katten med til veterinær likevel for en sjekk :)

Husk at katter kan bli mellom 20-25 år (sikkert eldre og), så personlig ser jeg ikke på din katt som gammel, selv om hun vel egentlig vil beregnes som det :P

Skrevet

Full sjekk er lurt å ta årlig uansett alder, men med eldre katter er det enda viktigere fordi katter er noen jævler på å skjule om de har det vondt eller er syke.

Det er for øvrig normalt at gamlepusen sover mye, de eldre kattene sover, slumrer og slapper av mer enn de yngre, og lekelysten er nok ikke lenger der den var en gang.

Gamlepus hos oss sover/slumrer i gjennomsnitt 18 timer i døgnet, minstemann sover ikke så mye mer enn rundt 12 timer pr døgn, for han er veldig aktiv.

Skrevet

God matlyst er et veldig godt tegn.Det er også vanlig at litt eldre katter sover mye,men ta en sjekk minst en gang per år og ellers ved behov.

Jeg hadde en glad krabat som alltid ville være mye ute.Har hørt at katter som går mye ute lever kortere enn de som er mye inne så vær glad pusen din gjør det.

Vet om mange katter som er blitt 15-16 år gamle.Noen blir over 20 også,for ikke å snakke om Tom,som i sin tid var Norges eldste katt over 30 år gammel.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/veterankatten-tom-30-holder-fortsatt-koken/a/153061/

Anonymous poster hash: 268db...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...