Gå til innhold

Hvilken hunderase bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er oppvokst med hund og har veldig lyst til å skaffe meg en selv.

Hjemmefra er jeg vant til Border Collie og blandingshunder. Border Collie tror jeg ikke er noe for meg da jeg studerer og bor på hybel/leilighet. 

Jeg har korte skoledager og leser mye hjemmefra mellom forelesningene. Jeg har da mye tid til å være sammen med og lufte hunden. 

Har sett på Eurasier, men har forstått at de kan slite med separasjonsangst(?) - men kan ikke alle hunder få en slik angst? Trening må jo til uansett. En annen rase er Schipperke, men er så lite oppdrett på den rasen i Norge. Ellers har jeg sett på Shiba, men er litt usikker på hvordan den er.

Jeg ønsker meg generelt en hund som kan være med på turer i marka midt i uka og være med på fjellturer o.l. på et par timer i helgene. Samtidig er det kjekt om den kan finne ro når vi er inne. Helst en mellomstor til liten hund. Men er åpen for forslag. Hunden bør i tillegg være vennlig mot andre hunder og barn. Og helst ikke ha et slikt innstinkt at den kan gå til angrep på f.eks. sau da jeg vil kunne besøke hjemgården uten at det skal være et problem. I tillegg bør den helst ikke være en slik type som gjør/bjeffer i tide og utide når jeg er på forelesninger da jeg må ta hensyn til naboer og evt. utleier. 

Høres sikkert kresen ut, men jeg vet at mye er opp til meg, og at ting må trenes på.

Håper at noen har noen forslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har Eurasier, og hun syns ikke akkurat det er kult å bli etterlatt alene hjemme, men det går helt fint og hun ødelegger ikke noe eller viser andre tegn på voldsomt stress. Hun blir fryktelig glad når folk kommer hjem, da ;) Jeg begynte treningen med å først gå ut av rommet hun var i et sekund, så lengre og lengre. Har funket helt fint. Hun er aldri lengre alene en seks timer i strekk, da, og det skjer veldig sjeldent.

Hun er latere enn meg innendørs! Om jeg står opp klokk sju så ser hun på meg fra hundekurven med et blikk som sier "seriøst, allerede..?" haha. Dette var såklart annerledes da hun var valp, da var det opp flere ganger om natta for å tisse ;) hun er med på absolutt alt jeg vil ha henne med på, men når det gjelder å terpe lydighetsøvelser og lignende blir hun raskt lei, så korte økter er svaret her hos oss. Da gjør hun alt! Men blir det særlig over 15 minutter så setter hun seg ned og bare.. "nei, pokker heller" :P

Hun er vennlig mot andre hunder, men så har hun også blitt sosialisert fra tidlig alder. Barn går også generelt bra, men hun er ikke så vant til barn (jeg tar selvkritikk for ikke å ha sosialisert henne så mye med små barn), så om det blir for mye, så blir hun tydelig redd og trekker seg unna. Hun er ikke aggresiv, men hun går unna, og da er det selvfølgelig mitt ansvar å forhindre videre konflikt mellom hund og barn. Det hadde sikkert vært annerledes om hun hadde vært mer vant til barn!

Hun er nysgjerrig på andre dyr, som sauer, men har aldri prøvd å gå til angrep på noe som helst. Hun vil helst bare hilse, men det også kan nok se voldsomt ut for andre ;) her også er nok sosialisering og tilvenning viktig. Bjeffe gjør hun så og si aldri. Jeg kan gå forbi hunder som er helt "WRAWHAHWAHRAHWRHAHWAFF!!!!!" og min bare.. "???", hehe.

Endret av Fnisu
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for border collie, og det høres ut som det er det du egentlig har lyst på   :) 

Så lenge hunden får nok trim, mosjon og mental stimulering gjør det ingenting at du bor på en liten plass. Hvis du kan bo der, hvorfor skal ikke en hund kunne det? En hund har ikke så store krav til boplass, og så lenge den har plass til å gå rundt, bytte litt på liggeplass og får det den trenger, så kan de nok sikkert bo over alt :) Du kommer vel mest sannsynlig ikke til å bo på en liten hybel de neste 15 årene heller, så hunden vil jo få bedre muligheter med større hus og hage når du får råd til å etablere deg. 

Lykke til, følg hjertet ditt :)

Endret av Svampebob1
Skrevet

Er veldig usikker. Det som er med Border Collie er at jeg ikke kommer til å bruke den til gjeting. Her er en av hundene jeg er oppvokst med. Blanding av Border Collie og en annen hund som var ukjent(trolig kelpie, schæfer e.l.). Så klart kan denne hunden aldri erstattes, men liker veldig denne typen. Så dumt når man liker best en hund som er blanding! Vanskelig å finne en av samme type.

Skrevet

Er veldig usikker. Det som er med Border Collie er at jeg ikke kommer til å bruke den til gjeting. Her er en av hundene jeg er oppvokst med. Blanding av Border Collie og en annen hund som var ukjent(trolig kelpie, schæfer e.l.). Så klart kan denne hunden aldri erstattes, men liker veldig denne typen. Så dumt når man liker best en hund som er blanding! Vanskelig å finne en av samme type.

post-96126-320397_thumb.jpg

post-96126-320421_thumb.jpg

Skrevet

Hvor mye tid tenker du å bruke på fysisk og mental trim hver dag?

Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell, og hva tenker du angående røyting?

Er det viktig for deg å ha hunden uten bånd?

Det er veldig bra at du har mye tid til hunden nå, men hva om fire år når du er ferdig med skole? Har du planer for hvor du skal bo (det kan være vanskelig å finne bosted med hund) og om du vil ha tid til å gi hunden det den trenger når du er i jobb også?

Jo mer informasjon jo bedre :)

Anonymous poster hash: 90c1f...0f0
Skrevet

Helst ikke så mye pelsstell. Altså børsting og sånn er OK, men helst ikke så mye klipping og trimming og avanserte greier.

Jeg kommer sikkert til å få en 8-16.00 jobb etter hvert, men kommer til å være student i 4 år fremover sannsynligvis. Jeg vil gjerne ha en hund som kan være med på skogstur/fjelltur på helg. I ukedagene ser jeg for meg at det blir rolige turer på 1-1,5 time til vanlig(dette er utenom småturer og dolufting). Tror dette er mest realistisk. I tillegg kan de jo hende at det en dag bare blir tur på 30-60 min(hovedturen). Og det må hunden synes er greit og da. Kan gjerne være en hund som kan være med å tulle litt, jogge osv.

Skrevet

Glemte å skrive om boligforhold. Har kjæreste hjemme som har hus med hage i et boligfelt. Om det er det huset vi kommer til å ha senere vet vi ikke. Hadde vært kjekt med et hus som ligger litt mer landlig til, men for øyeblikket er det i et boligfelt.

Skrevet (endret)

Tibetansk spaniel, whippet, Cocker spaniel og andre spaniels, phalene/papillon.

(ser ut som hunden din var en Husky type :P Kjempefin! )

Endret av kooiker
Skrevet

Ta Canis sin rasevelger

Den vil kunne gi deg de beste valgene innenfor de kriteriene du setter. 

Anonymous poster hash: 98610...496
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg digger Border Collie, Australian Shepherd (som egentlig ikke er fra Australia) og blandinger av Border Collie og noe annet (Border Collie & Australian Shepherd er helt perfekt). Så jeg ville valgt det, og ordnet resten av hverdagen min tilsvarende. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Whippet, dachs og/eller griffon :) 3 flotte småraser! Spesielt whippeten, rolig inne i sofaen under teppe, og en duracell ute. Fantastisk å se på når de løper :)

Skrevet

Husk at store raser ofte kan være roligere enn mange små :) Det er ikke en regel, men greit å huske at feks en liten terrier kan kreve mye mer enn en rottweiler (for å velge to raser)  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...