AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Datteren til min bror på 15 år har blitt uvanlig opptatt av utseende, penger og materialistiske ting. Hun ønsker bl.a ikke komme ut i stuen til besteforeldrene uten å ha sminket seg. Har ikke med seg venner hjem fordi hun syns: -de har stygt hus, - søsknene bråker, - stygge fliser, - far har lyd på pc når han ser fotball. De har et stort, flott hus som er over gjennomsnittet, og er ellers i middelklassen. Dette har gjort at foreldrene ikke får bli kjent med vennene hennes og hun selv blir jo veldig hemmet. Jeg vet det er vanlig at tenåringer er selvsentrert, jeg har selv 2 voksne nå, det er vanlig å være opptatt av utseende eller flau over ulike ting i perioder. Men jeg kan ikke huske det var så voldsomt og de ble fort opptatt av gode verdier som frivillig i Noah o.l) Jeg ble overrasket av å vite at det gikk så langt at hun hadde kuttet ut en god venninne pga at huset til venninnen ikke var så fint. Hun sa at hun hadde aldri trodd at hun bodde slik og syns det var stygt og ekkelt hos de, og etterpå hadde hun sluttet å være sammen med venninnen. Dette overrasket meg. Hun er ei aldeles skjønn og klok jente, men ser ut til å utvikle noen mindre empatiske holdninger, eller er dette vanlig..? Kan det være tiden vi lever i. Media, mobil og internett? Hun er jo akkurat i denne generasjonen som vokser opp med dette. Masse fokus på seg selv, og å fremstå bra utad. Er det virkelig slik det har blitt i dag? Hvordan er dine tenåringer? Anonymous poster hash: b4ce3...1b8 2
Svampebob1 Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Høres helt normalt ut. Søstra mi var sånn fram til hun ble omtrent 18 år, og i dag er hun et helt annet menneske (selv om hun kanskje har beholdt litt av overfladiskheten) 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 Det er ikke normalt å sminke seg for besteforeldrene sine. Her må du/dere snakke med jenta.Anonymous poster hash: c745d...2f8 1
estrella Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Det er ikke nødvendigvis unormalt, men trist at hun blir så overfladisk at hun dropper venner. Det tror jeg hun kommer til å angre på om noen år,når hun forhåpentligvis blir litt mer voksen av seg. 2
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 Det er aldri normalt å droppe venner fordi de ikke har fint nok hus. 13
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Helt normalt. Det går over... Det er veldig lite som er unormalt når det gjelder tenåringer
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Det er aldri normalt å droppe venner fordi de ikke har fint nok hus. Virker som fjas. Sikkert annet som ligger under der, et behov for å distansere seg feks. 1
Cashbah Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Høres ut som meg da jeg var rundt 15. Kunne ikke gå ut med søpla engang uten sminke. Utrolig slitsomt, så jeg la til nye og bedre vaner helt naturlig. Nå tar jeg meg nesten ikke bryet med å ta på mascara Men tror du likevel burde være helt klar på at slike holdninger ikke er bra, spesielt i forhold til venninnene. Virket veldig materialistisk.
Gjest Klaveret Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 Tenåringer er forskjellige de som oss andre. Vi har hatt tre stykk her i huset og en av de kan sammenlignes med niesa de. Heldigvis ser det ut til å bli bedre med årene, men det sier nok litt om enkelte trekk hun også vil ha som voksen.
yxnyx Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Det kommer vel litt an på hva slags miljø hun ferdes i? Jeg har en sønn som går på en "populær" VGS i Oslo. Og hjelpe meg for noen Vestkantgutter som går der. De er selvsagt hyggelige og veloppdragne, men så selvbevisste, veltalende og selvsikre at jeg nesten ikke trodde det var mulig i den alderen. (Gir meg f.eks. komplimenter, men på en lett nedlatende måte, hvis dere skjønner tegninga.) Min gutt har alltid vært jordnær, men det er klart han påvirkes. Bemerkninger som faller om hvorfor har ikke vi spart barnetrygden til han siden han ble født, "Preben" som har eget bankkort der det til en hver tid står en femsifret sum han kan shoppe for. Men i det minste tar da sønnen min guttene med til sitt ikke-så-veldig-respektable hjem. For jenter vil jeg tro det er enda verre.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Når man er dårlige foreldre så får man tenåringer som er overfladiske. Da burde de innse at de har skjemt vek barnet med ting og tull og gjøre et tiltak for å få de ned på jorden itjen. Få de til å gjøre noe frivillig, hjelpe en slektning, kutte ned på pengeforbruket deres, ha sokratiske samtaler i ny og ne osv Men de foreldrene so lar barna bli bortskjemt har som regel ikke evnene til å snu trenden, så d e uempatiske og selvsentrerte personene må resten slite med på jobb olAnonymous poster hash: c746c...199 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 Gjett om.. I fjor kastet stedateren halvparten av julegaver i bosset.De var ikke fine nok. I år skal hun få ski og treningsklær. Thats all. ingen gidder sånn oppførsel. Anonymous poster hash: a659c...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Gjett om.. I fjor kastet stedateren halvparten av julegaver i bosset.De var ikke fine nok. I år skal hun få ski og treningsklær. Thats all. ingen gidder sånn oppførsel. Anonymous poster hash: a659c...2d9 fysøren!! Da hadde jeg ikke gitt henne noen ting, faktisk Anonymous poster hash: 24de2...d83 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Hun høres mer enn noe annet usikker ut, noe som er helt vanlig når man er 15. Man prøver å definere seg selv, finne ut hvem man er, en prosess som innebærer mye usikkerhet, en dose egoisme og mange konflikter med familien. En midlertidig fjortistilstand full av hormoner.Anonymous poster hash: 5cd35...bcf
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 TS her: Mulig det er bare meg, men jeg ville rett og slett bli sint dersom mine jenter viste slik oppførsel eller tankemønster og ville ikke godtatt det. Selv om jentene mine ikke var enig og mente jeg var "dum" "gammeldags" eller whatever, så skulle de i det minste fått hørt hva jeg mente og fått en forklaring om hvorfor/ hvordan dette berører andre. Når det gjelder hjemmet vårt, så "sorry, slik har vi det" og en liten innlæring om ulikheter og takknemlighet. Dette ville helt klart vært grunnlag for en skikkelig diskusjon om moral og etikk. Men jeg er nok ekstra streng på disse områdene (noe som viser seg i to engasjerte døtre - humanitær lege og aksjonist i NOAH) Ble overrasket, men vet at det er ei grei og kjekk jente, så forstår at det er noe med alder og den materialistiske tiden vi lever i - og som yngre lett kan fanges inn i. Anonymous poster hash: b4ce3...1b8
Gjest Vena Cava Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Det er ikke normalt å sminke seg for besteforeldrene sine. Her må du/dere snakke med jenta.Anonymous poster hash: c745d...2f8 Vet ikke om akkurat det er så unormalt. Jeg går ikke ut døra uten å fikse brynene mine. Resten av sminken kan jeg fint droppe. Men brynene mine MÅ være skikkelige. Sminker brynene mine også om det er bare jeg og kjæresten hjemme. Tror akkurat det med sminke ikke er noe å bry seg med. Men alt det andre er en annen sak..
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Gjett om.. I fjor kastet stedateren halvparten av julegaver i bosset.De var ikke fine nok. I år skal hun få ski og treningsklær. Thats all. ingen gidder sånn oppførsel.Anonymous poster hash: a659c...2d9 At det var...?? Hun skal få ski OG treningsklær? Hvorfor..?? Har dere ikke lært fra i fjor? Anonymous poster hash: 9ea1b...848 1
Gjest Mythic Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Det norske samfunnet er totalt sett i ferd med å bli så overflatisk at det er til å bli syk av, så det er ikke det minste rart at ungdommer oppfører seg på en sånn måte. Vi dyrker bloggere, kjendiser, og glor på intetsigende programmer på tv. Lar små barn sitte med iPad og smarttelefoner i timevis om dagen, i stedet for å være sammen med dem. Går leker/utstyr i stykker, er det ikke noe problem, vi bare kjøper nytt. Folk bruker tusenvis av kroner hver måned på klær, sko, sminke, interiørdill og annet som man egentlig ikke trenger. Så jeg er egentlig ikke så sjokkert over at 15-åringer kutter ut venner fordi huset ikke er fint nok, men det er fryktelig trist, og en utvikling som snart er nødt til å snu. Dette er ikke sunt. Vi må lære barna våre andre verdier enn de materialistiske.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Datteren til min bror på 15 år har blitt uvanlig opptatt av utseende, penger og materialistiske ting. Hun ønsker bl.a ikke komme ut i stuen til besteforeldrene uten å ha sminket seg. Har ikke med seg venner hjem fordi hun syns: -de har stygt hus, - søsknene bråker, - stygge fliser, - far har lyd på pc når han ser fotball. De har et stort, flott hus som er over gjennomsnittet, og er ellers i middelklassen. Dette har gjort at foreldrene ikke får bli kjent med vennene hennes og hun selv blir jo veldig hemmet. Jeg vet det er vanlig at tenåringer er selvsentrert, jeg har selv 2 voksne nå, det er vanlig å være opptatt av utseende eller flau over ulike ting i perioder. Men jeg kan ikke huske det var så voldsomt og de ble fort opptatt av gode verdier som frivillig i Noah o.l) Jeg ble overrasket av å vite at det gikk så langt at hun hadde kuttet ut en god venninne pga at huset til venninnen ikke var så fint. Hun sa at hun hadde aldri trodd at hun bodde slik og syns det var stygt og ekkelt hos de, og etterpå hadde hun sluttet å være sammen med venninnen. Dette overrasket meg. Hun er ei aldeles skjønn og klok jente, men ser ut til å utvikle noen mindre empatiske holdninger, eller er dette vanlig..? Kan det være tiden vi lever i. Media, mobil og internett? Hun er jo akkurat i denne generasjonen som vokser opp med dette. Masse fokus på seg selv, og å fremstå bra utad. Er det virkelig slik det har blitt i dag? Hvordan er dine tenåringer?Anonymous poster hash: b4ce3...1b8 Din bror er bare 15 år - og har en datter?!😱Anonymous poster hash: 64684...88c 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #20 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg vil absolutt ikke kalle det normalt. En ting er nå sminken, selv om det er litt ekstremt å ikke vise seg foran besteforeldre uten sminke. Men å kutte ut venninne pga stygt hus. Her synes jeg du bør ta et skikkelig tak, snakk med datteren din om hvordan man oppfører oss mot andre, hva som er viktig i livet osv. Tenåringer er nok over gjennomsnittet opptatt av seg selv i en liten periode, men det er ikke greit å gi faen i alt og alle andre av den grunn. Anonymous poster hash: e2fd0...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå