Gå til innhold

Hjelp meg litt, a, byggevarer (treverk) (noen tømrere her?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan jo ikke en dritt om detta. Hva er forskjellen på disse og hva brukes de til??????

Konstruksjonsvirke

Terrassebord

Impr. Kledning

Sløyfer

Rupanel

Kort fortalt: skal bygge en firkanta boks. Med tak. Rundt 1mx1mx1m

Må være værbestandig. Kan males om jeg må.. Tenkte egentlig noe "panel" av noe slag, men er det å oppdrive til utendørs bruk?

Anonymous poster hash: 36e8e...1c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I prinsipp kan du velge hvilket trevirke som helst. Skal den stå ute er det lurt å gå for impregnert trevirke (men husk at den bør stå ute en sesong før den males).

Konstruksjonsvirke er som regel stendere av ulike dimensjoner. Det brukes til å lage lettvegger og "skjelettet" til hus og bygninger.

Terrassebord er ofte impregnerte eller av materiale som ikke er rent tre og er holdbare med lite kvist som brukes - som ordet sier - til terrasser.

Kledninger er som regel faset slik at de "passer sammen" i hverandre.

Rupanel brukes som regel bare som underlag for å spikre på f. eks. takpapp siden det har en lavere kvalitet.

Anonymous poster hash: 3e72f...d7b
Skrevet

Jeg kan jo ikke en dritt om detta. Hva er forskjellen på disse og hva brukes de til??????

Konstruksjonsvirke

Terrassebord

Impr. Kledning

Sløyfer

Rupanel

Kort fortalt: skal bygge en firkanta boks. Med tak. Rundt 1mx1mx1m

Må være værbestandig. Kan males om jeg må.. Tenkte egentlig noe "panel" av noe slag, men er det å oppdrive til utendørs bruk?

Anonymous poster hash: 36e8e...1c6

Konstrukskjonsvirke:

Brukes som bærende materiale. Må i de fleste tilfeller være c24 godkjent, som forteller at det tåler bruddlast som kreves. Finnes i ulike standardstørrelser.

Terrassebord - bord til bruk som terrassedekke. Kan være trykkimpregnert, royalimpregnert

Impregnert kledning - utvendig panel som er impregnert

Rupanel - brukes som underlag i tak

Anonymous poster hash: c660d...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...