AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Hei, jeg har søkt litt rundt om på nette men føler at det generelt står veldig lite om pco/s samt at jeg har fått lite informasjon fra fast lege og gyn. Jeg har tidligere fått noen hormonpiller(husker ikke navn)for å få mensen, jeg fikk da mensen 3 ganger april,mai,juli etter siste gangen har det ikke vært noe. Jeg og min samboer ønsker nå å bli foreldre, jeg gruer meg generelt til å prøve. Da sorgen ville blitt tung om vi ikke får det til. Samboer er også informert og vet at vi kan ende opp barnløse. Jeg bare lurer på om det er noen her med pcos/pco som har blitt gravide PG det var vellykket? Såfall hvordan ble dere gravide? Hvor lang tid tok det? Jeg har bestilt time til fastlegen min. Jeg har også lest på nett at noen har fått noe som heter metformin? Som skal hjelpe med og gi eggløsning og mens. Men i værste fall hvis ikke det skulle hjelpe? Hva gjør man? Jeg husker gyn sa til meg i våres at man evt blir henvist til fertilitetsklinikk, hva hjelper de med? Som du sikkert skjønner har jeg veldig mange ubesvarte spm. Jeg har også spurt gyn jeg var hos sist gang som dessverre bare var en vikar, følte jeg ikke at henne tok meg på alvor og det var om og gjøre og bli fort ferdig. Følte meg overkjørt rett og slett. Vet ikke om det kan ha noe m at jeg er 23 år og ønsker barn? Nå er sånn at min samboer er litt eldre enn meg og ønsker barn før 30, jeg syns selv at 24 år er en grei alder. Økonomi og fast jobb har vi. Og vi føler oss veldig klare. Men det går virkelig ut over meg psykisk og vite at man kan ende opp barnløs. Anonymous poster hash: 3a389...1e0
tekjerringa Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg tror du skal be legen din on en henvisning til sykehuset slik at de på gynekologisk avd. kan hjelpe deg. De kan besvare nesten alle spørsmål, og lage en plan for prøvingen din. Lykketil! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Tok 1,7 år men fikk til slutt ei jente tiltross for pcos 😘Anonymous poster hash: 88626...acd
Lindasofie Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Hei, Du skal be fastlegen din henvise seg til en gynekolog som er spesialist på kvinnesykdommer. Jeg har selv pco og er nå gravid 😊
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Kjenner meg igjen i å ha mange spørsmål rundt den diagnosen. Det er heldigvis mye de kan gjøre! Finnes flere medisiner som gjør at man kan få eggløsning (Pergo f.eks). Noen får kikkhullsoperasjon som gjør at cystene blir borte. Men det er ofte kun for en periode. Jeg spurte min gynekolog om dette, og han mente det var gammeldags å gjøre det da det ikke hadde noe særlig effekt. Det mente han. Men har lest mye rundt og virker som det er litt ulik praksis når det gjelder det. Har også lest på forum der flere har lykkes med det. I tillegg til alt det der så er det prøverør ogsånt etter hvert. Jeg tok også opp metformin med min gynekolog men han mente det kun hadde effekt om insulinproduksjonen var ustabil. Ikke sikkert din er det selv om du har PCO. Det er lurt om dere skal prøve å tempe og ta eggløsningstester. Eggløsningstester er vanskelig å stole på med den diagnosen da de kan slå ut i hytt og pine uten at man egentlig har eggløsning. Men temper du samtidig så ser du ganske tydelig om du har hatt EL. Vi brukte eggløsningstester og temping. Brukte 8 måneder før det klaffet. Fortsatt gravid, så ser ut som det går bra Vi har jo noe større risiko for å spontanabortere enn andre. Jeg hadde sykluser opp til 70 dager, så er ikke rart det tar tid å bli gravid. Synd å høre du ikke ble tatt seriøst av gyn. Jeg er like gammel som deg og ble bare hjulpet (men jeg trengte ikke å gjøre noe, fikk det til naturlig). Anonymous poster hash: a9fc1...4dc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Jeg har PCOS og har tre barn, alle laget helt uten hjelp. Jeg har eggløsning, men lange sykluser, så sannsynligvis en mild form for PCOS. Jeg hadde stor hjelp av glidemiddelet Preseed (som skal etterligne eggløsningsslim, noe jeg ikke har så mye av). Det er mulig det var tilfeldig, men etter over ett års prøving ble det klaff på første syklus vi brukte Preseed og da vi skulle prøve neste gang begynte vi med Preseed med en gang og fikk klaff på første forsøk! Anonymkode: d65ed...2da
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Fikk vite at jeg har pcos etter å ha vært prøver i ett år, har nå vært prøver i over fire. Etter tre pergokurer som ikke gav eggløsning ble vi henvist til ivf. Har nå fire egguttak og fem innsett bak oss, der to innsett var positive, men endte i sa rundt uke syv.. Så vi venter fortsatt... Anonymkode: 90626...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå