Gjest Badebuksa Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 "Hufsa slepte seg et lite stykke til. Hun stirret inn i lampen og rugget sakte på det store, tunge hodet. En hvit frostrøk rullet fram rundt føttene hennes. Nå begynte hun langsomt å gli bort til lampen, en svær, grå skygge av ensomhet. Rutene klirret svakt som ved fjern torden, og hagen holdt pusten. Nå var Hufsa fremme ved verandaen, hun stanset utenfor firkanten av lys på den nattsvarte bakken." "Karakteren Hufsa har ofte blitt tolket som vinterdepresjon. Som det mørket som kommer snikende, og som trekker til seg alt det møter på sin vei. De egenskapene i oss som får oss til å se hele verden som mindre givende, og i stedet henge oss opp i de små detaljene som går oss imot. Alle løper når Hufsa kommer. Selv blir hun stående alene" http://www.periskop.no/lyse-sommerdager-morke-vinternetter/ Det er oktober måned, og klokka er stilt til vintertid. Nettene har allerede begynt å bli lange, og vinteren nærmer seg med hufsete skritt, litt for litt. Mange av oss Nordmenn opplever en såkalt "vinterdepresjon", men kan noe gjøres for å unngå det?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg mener at mye kan gjøres når det kommer til egen holdning. Det sier seg selv at hvis man bare fokuserer på det negative og starter dagen med et sukk fordi nå er det mørkt og kaldt - ja, da blir heller ikke dagene spesielt positive. Jeg snakker da ikke om de som faktisk har blitt diagnostisert med klinisk depresjon. Men de som sutrer og klager daglig over hvor mørkt og kaldt det er, og bare fokuserer på det negative. Man kan jo gjøre seg selv syk av mindre. Så lenge man ikke har en faktisk psykisk diagnose, så mener jeg man bestemmer selv hvordan dagene skal være, og hvilken holdning man ønsker å ha til hverdagen. Anonymous poster hash: b7fa8...78a
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 Klokka er stilt til normaltid. Jeg ser ikke noen hufse, men kvelder med rødvin, peiskos og tente lys. Jeg er veldig glad for å bo i et land med årstider, og høsten og vinteren gjør at jeg setter desto mer pris på våren og sommeren når de kommer tilbake. Men joda, jeg ser godt at Hufsa kan være et symbol på vinterdepresjon, men jeg velger å se at den mørke årstiden absolutt har sin sjarm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå