Gå til innhold

Realistisk å se for seg 3mill i lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så rart. Jeg har ikke fast ansettelse (lever på Lånekassen og diverse småjobber), men banken stolte på summen jeg oppgav som forventet årsinntekt nå og et par år fremover.

I utgangspunktet ville jeg trodd at TS og samboer fint kan få låne 3 millioner, men samtidig innser jeg at det er en rimelig stor feilmargin til stede når jeg skal uttale meg om voksensaker som dette.

Det er ikke det samme, da er jo du stundent med en sikker yrkesvei.

Anonymous poster hash: bb4d4...26c

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Det er ikke det samme, da er jo du stundent med en sikker yrkesvei.

Det hadde du ikke sagt om du visste hva jeg studerte og hvor lang tid jeg så langt har brukt. ;)

Skrevet

Par på 25år. Førstegangskjøper. Jeg ligger mellom 17.000 og 30.000kr I brutto månedslønn. Han har fast 26.000brutto. Da ligger årslønnen samlet mellom 500.000/600.000kr brutto. (Jeg har assistentjobb+helgejobb derfor varierer lønnen min sånn. Han har fast 100%stilling.

EK er 1million. Tenker å kjøpe alt fra så snart som mulig eller på nyåret en gang. Har mulighet til å spare all lønn I noen måneder til så EK vil stige godt hvis vi venter litt til med finansieringsbevis eventuelt.

Det er jeg nysgjerrig på er om det er realistisk å se for seg å få et lån på 3.millioner? Altså kjøpesum på 4mill. Da vil månedsnedbetalingen ligge på ca 12.000kr ifølge de lånekalkulatorene jeg har brukt. Og det vil vi klare.

Vet ingen av dere sitter med fasit. Er bare litt spent Før vi får oss I banken. Er det noen som har sittet med de samme tallene ? Hva fikk dere I lån?

Takker for svar :)

Det høres urealistisk ut å låne 3 mil på den inntekten der. Jeg vil tro 2 til 2,5 er mer realistisk. 

Anonymous poster hash: 5e3a5...596

Skrevet

Dersom du har veldig variende inntekt på grunn av at du ikke får vakter (altså ikke at du velger dem bort, men at det ikke er noe ledig) vil jeg anbefale deg å søke ekstravakter en annen plass også slik at du kan tjene mer. Synes også det er risky å bruke opp alt av egenkapital slik at dere ikke har noe penger stående på konto. 

Anonymous poster hash: eebc1...942
Skrevet

Hva er da det realistiske beløpet? 3x årsinntekt ? 1.8mill? Så max 2millioner i lån(om vi er heldige...), altså kjøpe for 3millioner? 1.8millioner fikk venninnen min med knapt 200.000kr EK, så vår høye egenkapital gir oss ingen fordeler ? :(

Vi har samlet inntekt på litt over 700 000 og fikk 1,8 i lån. Og vi spurte i alle de store bankene. Dette er et par år siden, og de hadde begynt å stramme inn voldsomt i bankene i forhold til tidligere. Men etter å ha lest her, høres det ut til at de har blitt slappere igjen. 

Vi fikk beskjed om at det kun gikk på inntekt og betalingsevne, og at de hadde klare retningslinjer å forholde seg til. 

Anonymous poster hash: 5e3a5...596

Skrevet

Vi har 750-800 i året og fikk ikke mer enn 1,7. Kunne sikkert fått mer i en annen bank, da hele situasjonen med denne banken ble merkelig. kunderådgiveren i banken var overbevist om at min samboer var døden nær, da hennes man hadde gått vekk helt plutselig noen år tidligere. Måtte forstå at vi ikke kan ha mere lån enn at en av oss kunne hatt det alene...

Skrevet

Syntes det var mange negative folk i tråden her TS. Vi fikk vårt første lån da jeg var student ( og hadde strøjobber hist og her) og samboeren akkurat hadde begynt i ny jobb med 100% provisjonslønn. Vi fikk da en låneramme på 2,8. Vi masker ikke da, men det kunne vi ha gjort. Hør med mange forskjellige banker. Det er store forskjeller i hva de kan gi. Lykke til!

Skrevet

800' i året.

2,4 i lån.

Hadde 700 i EK. Nettopp kjøpt hus.

Anonymous poster hash: b352e...2db

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvorvidt banken vet at det kun er du som betaler eller ei, all den tid foreldrene dine rent faktisk er medlåntagere. Det betyr jo at de i prinsippet har like stort ansvar for å betjene lånet som du har, og at banken dermed har sikkerhet nettopp i deres inntekt også. Med andre ord kan ikke din situasjon sammenlignes med TS sin.

Men I TS sitt tilfelle ahr banken god sikkerhet I leiligheten, da de har 1 mill EK. Om sikkerheten er kausjon eller medlåntakere eller pant er mindre viktig.

Men kan TS få sine foreldre til å stile som kausjonister I tillegg / ekstra sikkerhet I foreldres bolig, kan det tenkes å øke sjansene.

Anonymous poster hash: 5b286...7b6

• Liker 1
Skrevet

Deres samlede årsinntekt blir jo langt i fra 600.000 som du sier, når man ser på deres faste stillinger. Hvor mye du tjener i måneden spiller ingen rolle når det ikke er fast, det tilsvarer uansett 0,- for banken. Så deres ønske om 3 mill sånn som situasjon deres er nå, vil jeg si er meget urealistisk. Spiller liten rolle hva egenkapitalen er når du ikke stiller med sikre inntekter. Kan du høre med arbeidsgiver om å få høyere stilling?

Når vi var i samtaler med flere banker, trodde vi at det lille lånet på en leilighet som vi håpte på var realistisk, men den gang ei. Jeg og samboer har 700.000 i samlet inntekt, jeg er i fast fulltidsansatt men det er samboer som tjener mesteparten av inntekten vår. Dessverre er han i bransjer hvor ansatte blir grovt utnyttet, og etter mange år er han fortsatt bare ekstraansatt og tilkallingsvikar. Vi ble sjokkert over å høre at mannen min måtte føres opp som 0,- i inntekt og at det bare var min inntekt som gjaldt på grunn av min faste stilling. Vi hadde 20 % egenkapital men det var helt ubetydelig.

Å sette en reell inntekt til 0,- er uvanlig for bankene I dag. De baserer seg på et kontantstrømscenaior som ernærmest mulig virkeligheten, hvilket også inkluderer mulige bonuser,utleieinntekter osv, og så cap'er de med en sikkerhetsmargin. Å ikke bry eg om sikkerhetsmargin er også veldig rart.

Hvilken bank var dette og når var det? Det hres ut som en skikkelig amatørbank, kan det være en local sparebank som har lite omsetning på aksjen / grunnfodnsneviset sitt og derfor ikke er så fokusert på å tjene penger for eierne sine?

Hvis jeg var dere, ville jeg forhørt meg med andre banker.

• Liker 1
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Men I TS sitt tilfelle ahr banken god sikkerhet I leiligheten, da de har 1 mill EK. Om sikkerheten er kausjon eller medlåntakere eller pant er mindre viktig.

Men kan TS få sine foreldre til å stile som kausjonister I tillegg / ekstra sikkerhet I foreldres bolig, kan det tenkes å øke sjansene.

Som jeg skrev lenger opp i tråden, synes jeg ikke det virker som om det burde være problematisk for dem å få lån. :)

Skrevet

Jeg har mange år som finansrådgiver i bank bak meg..

Det høres dessverre urealistisk ut.

Banken vil tenke:

1. Renteoppgang på 5% fra nåværende. (3 mill i lån tilsvarer dermed 18.750,- / mnd kun i renter. I tillegg kommer avdrag, ved mindre dere satser på avdragsfritt.) - Her kan dere forhandle og kreve fastrente på minimum 5 år, da vil de kunne se bort fra 5% oppgang.

2. Samlet årsinntekt er under 600.000 ut i fra tallene du sier.

3. Banken vil vektlegge utdanning, og banken vet at barn kommer med fremtiden.

4. Hva med studielån, kredittkort, billån etc.? Det tas med i betraktning.

5. Førstegangskjøpere - har dere bodd sammen før? Vet dere hva dere går til? Halvparten av alle forhold ryker til slutt. Hvis et brudd skulle skje innen 2 år, så vil dere være skikkelig utjente med å ha en så dyr bolig. Først og fremst koster dok.avg. til staten alene 100.000,- Et eventuelt salg vil koste 100.000,-. Reelle renter alene (Etter dagens ca. sats) vil beløpe seg til 105.000 i året. Sett i forhold til 5% verdiøkning på 4 mill, så har dere på 1 år økt EK med 200k.

Gå roligere ut. Kjøp heller noe til 2.8 - 3.0 mill, og lån 1.8-2.0 mill tror jeg banken vil si..

Anonymous poster hash: d4517...0fd
  • Liker 2
Skrevet

Banken har også plikt til å ta hensyn til hva som vil være tilrådelig for låntaker.  Å pådra seg en gjeld på 3 mill. når man har knappe 600 000 i inntekt som i tillegg ikke er sikker inntekt, er i mine øyne langt fra tilrådelig.  Vil heller si det er uansvarlig. 

Gjest Gjest_TSX80
Skrevet (endret)

-

Endret av Intruder
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...