Gjest Bøllefrøa Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Par på 25år. Førstegangskjøper. Jeg ligger mellom 17.000 og 30.000kr I brutto månedslønn. Han har fast 26.000brutto. Da ligger årslønnen samlet mellom 500.000/600.000kr brutto. (Jeg har assistentjobb+helgejobb derfor varierer lønnen min sånn. Han har fast 100%stilling. EK er 1million. Tenker å kjøpe alt fra så snart som mulig eller på nyåret en gang. Har mulighet til å spare all lønn I noen måneder til så EK vil stige godt hvis vi venter litt til med finansieringsbevis eventuelt. Det er jeg nysgjerrig på er om det er realistisk å se for seg å få et lån på 3.millioner? Altså kjøpesum på 4mill. Da vil månedsnedbetalingen ligge på ca 12.000kr ifølge de lånekalkulatorene jeg har brukt. Og det vil vi klare. Vet ingen av dere sitter med fasit. Er bare litt spent Før vi får oss I banken. Er det noen som har sittet med de samme tallene ? Hva fikk dere I lån? Takker for svar
Puny Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Det hørtes ikke helt urealistisk ut nei... Er stillingen din fast/noe av den fast? Endret 26. oktober 2015 av Zereta
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 For meg høres det urealistisk ut.Anonymous poster hash: 758a2...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Det kan bli vanskelig når du har så usikker inntekt. Anonymous poster hash: 8e8da...86f 2
Gjest Bøllefrøa Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 På papiret står det 25% fast stilling I assistentjobben. Har 3 faste dager I uken, som utgjør 23timer tilsammen. Men er minst 4dager hver uke og alltid en time overtid her og der. I tillegg har jeg helgejobben som er 2vakter minimum I måneden. Men ikke noe fast prosent på den servitørkontrakten.. De er alltid mellom 10-14t hver. Har 4-5 slike I måneden. Tenker å be om vi kan øke assistentkontrakten min noe da jeg jobber minst 50%. Men er ganske vrient å vite om behov I forveien og arbeidsleder har ikke lyst å skrive I kontrakten mer timer enn hun kan gi meg. Da kan hun få problemer om jeg skulle klage på at hun ikke oppfyller kontrakten min... er nok mine kontrakter som vil bremse boliglånet. Men alle mine lønnsslipper det siste halvannet året har vist at jeg har en god del merjobbing enn kontraktene tilsier. Håper lønnslippene vil veie opp ?
LedigNavn Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Med en samlet bruttoinntekt på 600 000, får dere neppe låne 3 mill. 5
Gjest Bøllefrøa Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Hva er da det realistiske beløpet? 3x årsinntekt ? 1.8mill? Så max 2millioner i lån(om vi er heldige...), altså kjøpe for 3millioner? 1.8millioner fikk venninnen min med knapt 200.000kr EK, så vår høye egenkapital gir oss ingen fordeler ?
Filippa90 Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg er singel. Hadde EK på 400.000. Fikk lån på 1,6. Boligen kosta 2 mill + fellesgjeld på 200.000. Har fast jobb med en årsinntekt på 430.000 og studielån på 350.000.
Zzyzx Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 så vår høye egenkapital gir oss ingen fordeler ? Den gjør jo det siden dere kan kjøpe dyrere bolig enn om dere ikke hadde egenkapital. Høy egenkapital hjelper ikke på betjeningsevnen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #10 Skrevet 26. oktober 2015 Hei, har jobbet i bank og kjøpt og solgt en del leiligheter gjennom årene, så her mener jeg å ha noe å fare med, i motsetning til en del gjetniner i tråden her. 3 millioner er i meste laget, men med én mill i EK, vil dere har 75 % sikkerhet. Det er bra og godt innenfor det dere hade trengt. Med 500.000-600.000 i (brutto)inntekt blir 3 mill altså 5-6 ganger inntekt, men 4-5 gangen er i ikke helt uvanlig i dag. Ser at noen bruker 3*inntekt som en tommelfingerregel, men det var "før i tiden". Dette har endret seg mye; både pga lavere renter klarer folk mer enn 3-gangen egen inntekt, dessuten har bankene fått mer sofistikerte systemer for å beregne risiko, som gjør at de kan legge på noe mer for låntakere som er assosiert med lav risiko. At dere har to inntekter er bra, dere er da mindre sårbare enn en person, at dere er unge med innteksøkningspotensial er også positivt. Har dere god betalingshistorikk, hjelper det også. Jeg ville forhørt meg med et par banker, og i alle fall ikke nøyet meg med bare en forespørsel. Min erfaring er at alle tror at lokale småbanker er mer lempelige, men det er slett ikke tilfellet - sore banker kan være vel så utlånskåte. Men anbefaler dere å vurdere å binde renten. For at dere ikke skal ha det altfor stramt, ville jeg i alle fall prioritert et sted som ikke har for høy husleie, hvis ikke denne også inkluderer fyring og varmtvann, og strømforbruket er lavt ellers (skal stå i taksten). Har leiligheten høy fellesgjeld ville jeg kun vurdert det hvis den hadde IN-ording (Individuell Nedbetaling), med mindre rentebetingelsene var veldig gode (for selveierleilgheter er rentebetingelsene for sameiet alltid dårligere enn for privatpersoner, da sameiet ikke kan gi banken skkerhet ileilighetene, mendet kan du som privatperson). Lykke til! Anonymous poster hash: 5b286...7b6 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #11 Skrevet 26. oktober 2015 Med den inntekten er nok 3 mill i lån urealistisk. Ta kontakt med flere banker og hør hva de kan tilby dere. Det er ingen her som kan gi noe eksakt svar. Anonymous poster hash: a954e...4fa 1
prt90 Skrevet 26. oktober 2015 #12 Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Med den inntekten er nok 3 mill i lån urealistisk. Ta kontakt med flere banker og hør hva de kan tilby dere. Det er ingen her som kan gi noe eksakt svar. Anonymous poster hash: a954e...4fa Det er helt uansvarlig å ta opp så høyt lån med så lav inntekt. Selv om dere skulle finne en bank som er villig til å låne dere så mye, så betyr det ikke at det er en god idé. Vi sjekket også flere banker, hva de var villige til å låne oss varierte veldig. Vi ble mildt sagt skremt av hvor ivrige bankene var, så endte opp med å låne det det beløpet den laveste/strengeste banken ville låne oss i den banken med lavest rente. Endret 26. oktober 2015 av prt90 3
saltvann Skrevet 26. oktober 2015 #13 Skrevet 26. oktober 2015 Spør i forskjellige banker Dere kommer nok til å få det dere ønsker, så lenge du kan vise til at du tjener såpass som du sier Så mye EK er bra jobba!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #14 Skrevet 26. oktober 2015 På papiret står det 25% fast stilling I assistentjobben. Har 3 faste dager I uken, som utgjør 23timer tilsammen. Men er minst 4dager hver uke og alltid en time overtid her og der. I tillegg har jeg helgejobben som er 2vakter minimum I måneden. Men ikke noe fast prosent på den servitørkontrakten.. De er alltid mellom 10-14t hver. Har 4-5 slike I måneden. Tenker å be om vi kan øke assistentkontrakten min noe da jeg jobber minst 50%. Men er ganske vrient å vite om behov I forveien og arbeidsleder har ikke lyst å skrive I kontrakten mer timer enn hun kan gi meg. Da kan hun få problemer om jeg skulle klage på at hun ikke oppfyller kontrakten min... er nok mine kontrakter som vil bremse boliglånet. Men alle mine lønnsslipper det siste halvannet året har vist at jeg har en god del merjobbing enn kontraktene tilsier. Håper lønnslippene vil veie opp ? Deres samlede årsinntekt blir jo langt i fra 600.000 som du sier, når man ser på deres faste stillinger. Hvor mye du tjener i måneden spiller ingen rolle når det ikke er fast, det tilsvarer uansett 0,- for banken. Så deres ønske om 3 mill sånn som situasjon deres er nå, vil jeg si er meget urealistisk. Spiller liten rolle hva egenkapitalen er når du ikke stiller med sikre inntekter. Kan du høre med arbeidsgiver om å få høyere stilling? Når vi var i samtaler med flere banker, trodde vi at det lille lånet på en leilighet som vi håpte på var realistisk, men den gang ei. Jeg og samboer har 700.000 i samlet inntekt, jeg er i fast fulltidsansatt men det er samboer som tjener mesteparten av inntekten vår. Dessverre er han i bransjer hvor ansatte blir grovt utnyttet, og etter mange år er han fortsatt bare ekstraansatt og tilkallingsvikar. Vi ble sjokkert over å høre at mannen min måtte føres opp som 0,- i inntekt og at det bare var min inntekt som gjaldt på grunn av min faste stilling. Vi hadde 20 % egenkapital men det var helt ubetydelig. Anonymous poster hash: bb4d4...26c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #15 Skrevet 26. oktober 2015 Vi har 3 mill i lån med samlet inntekt rett over 1.000.000. Ville ikke hatt så høyt lån med 600-700.000 i inntekt. Anonymous poster hash: 05b5b...b6b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Urealistisk. Vi kan få lån på oppimot 3 mill (også 1 mill i EK). Har ett barn hver for oss, da, men vi har 900 000 i samlet inntekt. Anonymous poster hash: 31f1f...113
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Mens jeg har samlet lån på 2 070 000, inntekt på 270 000. Hadde foreldre som medlånetagere for å få gjennom papirarbeid, men har lokalbank som er vel vitende om at det er KUN jeg som betaler på leiligheten. Ingen problem Anonymous poster hash: a9f43...eeb 1
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Vi ble sjokkert over å høre at mannen min måtte føres opp som 0,- i inntekt og at det bare var min inntekt som gjaldt på grunn av min faste stilling. Vi hadde 20 % egenkapital men det var helt ubetydelig. Anonymous poster hash: bb4d4...26c Så rart. Jeg har ikke fast ansettelse (lever på Lånekassen og diverse småjobber), men banken stolte på summen jeg oppgav som forventet årsinntekt nå og et par år fremover. I utgangspunktet ville jeg trodd at TS og samboer fint kan få låne 3 millioner, men samtidig innser jeg at det er en rimelig stor feilmargin til stede når jeg skal uttale meg om voksensaker som dette.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Mens jeg har samlet lån på 2 070 000, inntekt på 270 000. Hadde foreldre som medlånetagere for å få gjennom papirarbeid, men har lokalbank som er vel vitende om at det er KUN jeg som betaler på leiligheten. Ingen problemAnonymous poster hash: a9f43...eeb Det blir jo ikke akkurat det samme da.. Da har du jo noen som må ta over dersom du ikke betaler, dermed er det ikke like usikkert for banken. Anonymous poster hash: 31f1f...113
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 27. oktober 2015 #20 Skrevet 27. oktober 2015 Mens jeg har samlet lån på 2 070 000, inntekt på 270 000. Hadde foreldre som medlånetagere for å få gjennom papirarbeid, men har lokalbank som er vel vitende om at det er KUN jeg som betaler på leiligheten. Ingen problem Anonymous poster hash: a9f43...eeb Det spiller ingen rolle hvorvidt banken vet at det kun er du som betaler eller ei, all den tid foreldrene dine rent faktisk er medlåntagere. Det betyr jo at de i prinsippet har like stort ansvar for å betjene lånet som du har, og at banken dermed har sikkerhet nettopp i deres inntekt også. Med andre ord kan ikke din situasjon sammenlignes med TS sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå