Gå til innhold

4åringen og lesing/skriving osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer deres 4åringer å lese, skrive, telle? Min datter skal på 4 års kontroll snart og en venninne fortalt meg at hennes gutt ble bedt for å lese, telle og skrive på sånn kontroll noen månder siden. Er det sant? Min datter kan telle til 10 på norsk men aldri uten feil. Hun kan bokstaven W - med denne bokstaven begynner navnet hennes. Og hun også kan noe få boksgavene til, men ikke alle og ikke å skrive. Jeg lurer på om jeg må lære henne dette? Vi er utlegningene og morsmål henne er ikke norsk, kanskje det gjør det litt mer vanskelig til henne. Vet at noe er flinkere enn andre men er det ikke for tidlig for å kreve dette fra 4åringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de skal ikke lese og skrive! De får prøve å telle litt på et bilde. I tillegg snakker de litt rundt ulike ting de ser på sammen på ulike bilder. Du kan ta det med ro :)

Anonymous poster hash: 54806...7ef

• Liker 5
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Det er idiotisk å forvente at en 4 åring skal kunne lese og skrive.

• Liker 1
Skrevet

Lese har jeg aldri vært borti. Mitt barn ble bedt om å skrive navnet sitt og telle ulike gjenstander på et bilde. Ikke noe mer avansert enn det.

Anonymous poster hash: 56b03...100
Skrevet

Dei skal ikkje skrive på 4-årskontroll.

Dei blir bedt om å telje til 10, og det er ikkje alvorlig om jenta ikkje har det perfekt. I alle fall ikkje når jenta di har fleire språk å lære, tenker eg.

Ellers blir dei spurt om fargar, posisjon (oppå ein stol/under bordet/inni runding og sånn), og så blir dei bedt om å teikne litt (ein runding f.eks, kanskje et tre/hus, og kanskje også bokstaven sin).

Du treng ikkje øve til 4-årskontrollen.

Skrevet (endret)

Ikke prøv å lær barnet å lese. Det er en grunn til at man går mange år på skole for å bli lærer.  Foreldre som på død og liv skal presse barnet sitt til å "lære å lese" før skolestart og før barnet selv er klar for det, gjør ofte barnet en bjørnetjeneste. Dette kan føre til at barnet forbinder det å lære å lese med noe negativt og noe det ike får til.

Gjør heller barnet ditt "leseklart," slik at det er best mulig forberedt til å lære å lese når det begynner på skolen. Klapp stavelser, finn ord som rimer, lek mitt skip er lastet med, hjelp barnet å "oppdage" at det finnes lyder i ord, lek med ord og sammensatte ord eks. forskjellen på brannbil og bilbrann, hvilket ord blir igjen av ordet "gape," hvis vi tar bort lyden "g" etc. Førskolebarn syntes ofte dette er kjemegøy.

Endret av Zereta
Skrevet

Takk! Og jeg vil ikke lære henne norsk fordi jeg gjør feil i dette språket. Også jeg hører ikke forskjell mellom æ og a og mellom tj, sj, kj. Det er vanskelig å høre forskjell mellom sju og tjue. Så det er kanskje bedre at hun lærer fra de som kan ;)

Jeg kan lære henne å telle og stave på mitt språk og det skal jeg gjøre men kanskje litt senere. Eller må jeg høre fra spesialister når kan jeg begynne å lære henne å skrive og lese i morsmålet hennes.

Skrevet

Vår 4-åring kan forsåvidt lese ord, men hun staver seg gjennom dem, så hun leser jo ikke bøker akkurat. Hun kan alle bokstavene og teller vel så langt som hun vil. Skriver det hun vil, men helt lydrett (altså med masse feil) og kan selvf ikke dobbel konsonanter etc. Dette er ikke noe som er presset fram, men hun har alltid vært ekstremt opptatt av disse tingene og vi har oppmuntret henne når hun har ønsket det. Hun er altså tidlig på dette området, men på andre områder er hun slettes ikke spesielt moden og vi har aldri tenkt tanken på å f.eks søke henne inn på skolen et år for tidlig nettopp fordi vi ser at hun trenger å modnes sosialt. Poenget mitt er at alle barn er forskjellige, og at de har sine styrker og svakheter, og ikke minst interesser. Til syvende og sist lærer de fleste å lese og skrive i helt normal tid!

Anonymous poster hash: b5ca5...0ca

Skrevet

Vår 4-åring kan forsåvidt lese ord, men hun staver seg gjennom dem, så hun leser jo ikke bøker akkurat. Hun kan alle bokstavene og teller vel så langt som hun vil. Skriver det hun vil, men helt lydrett (altså med masse feil) og kan selvf ikke dobbel konsonanter etc. Dette er ikke noe som er presset fram, men hun har alltid vært ekstremt opptatt av disse tingene og vi har oppmuntret henne når hun har ønsket det. Hun er altså tidlig på dette området, men på andre områder er hun slettes ikke spesielt moden og vi har aldri tenkt tanken på å f.eks søke henne inn på skolen et år for tidlig nettopp fordi vi ser at hun trenger å modnes sosialt. Poenget mitt er at alle barn er forskjellige, og at de har sine styrker og svakheter, og ikke minst interesser. Til syvende og sist lærer de fleste å lese og skrive i helt normal tid!

Anonymous poster hash: b5ca5...0ca

samme med kunne vår gjøre i den alderen. Hun kunne hele alfabetet (ikke i rekkefølge da, men kunne alle bokstavene OG bokstavlyder), telle til 100. Før hun begynte på skolen kunne pluss og minus, enkelte matematiske former (rund, trekant osv) og diktat med lange ord (sykebil, lastebil) dette kunne hun fordi hun kunne bokstavlyder, og dermed kunne hun gjette seg til stavelsen til hele ordet. Dobbelt konsonanter og stumme bokstaver var dermed vanskelig.

VI presset aldri, vi introduserte dette for henne, og hun slukte det rått. Hun elsket å gjøre "lekser". Hun var rett og slett tidlig ute. 

MEN ingenting av dette var en del av 4-års kontrollen. De har egen test de tar, og jeg husker at det var bilde av et gjerde med forskjellige farger, og hun måtte telle hvor mange røde eller gule planker det var, altså langt under 10. Husker også bilder av  en hund og hundehus, hvor hun måtte fortelle om hunden var over, under, bak, foran, inni, utenfor, hundehuset. 

Skrevet

bare tull det hun sier. 4 åringer skal ikke kunne lese og skrive

Anonymous poster hash: 63bc5...aa9
  • Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg kunne skrive enkle ord som 4-åring + navn og lese, men trur ikkje det er forventa. Berre 3 av 7 som er her no kunne det som 4-åringer, trur dei 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...