Gå til innhold

Har smykke(metall)fobi, noen som har tips til den dagen han frir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Samboeren min har begynt å hinte til at det nok ikke er lenge til han frir, og jeg synes selvfølgelig det er kjempespennende og gleder meg :)

MEN! Det blir på en måte overskygget av det faktum at smykker gjør meg kvalm. Jeg har fått panikkanfall tidligere fordi jeg måtte ta på meg et armbånd. Klarer ikke engang skrive r-ordet i overskriften, fordi metall som skal rundt fingeren eller halsen er spesielt ille.

Han vet jo dette, men jeg er livredd for at han skal fri med r*** og jeg få et forbaska panikkanfall, kaste opp eller løpe. Det hadde vært noe det  :fnise:

Utenom tatovering, hva kan man finne på? Han fant på en tulleting engang, og ga meg en r*** som var laget av strå, den klarte jeg å bruke uten problem fordi den var myk.

Har googlet opp og ned, og de eneste "non-metal" jeg finner er store av tre, keramikk etc. Jeg kunne ha tenkt meg noe tråd-aktig, om dere skjønner? Kanskje ståltråd eller noe annet bøyelig som er sprayet i en fin farge?

Høres jo helt loco ut her, men jeg vil jo gjerne ha noe på fingeren, men det må altså ikke være metall, ikke prangende og ikke hardt...

Hjelp!

Anonymous poster hash: 94b00...8e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo opp til dere hva dere vil bruke som symbol på deres eventuelle ekteskap. Er du komfortabel med alt som ikke er laget av metall, så ville jeg kanskje gått for et armbånd av tråd eller noe. Ellers finnes det helt sikkert noen gode alternativer i ståltråd, men det kommer an på hvor tykk du tillater å ha. Du kan jo google "wedding ring wire" om du tør, kanskje du ser noe du liker da :)

Skrevet

Gå til psykolog.Dette høres jo helt merkelig ut.

Anonymous poster hash: 04934...a8e
  • Liker 12
Skrevet

Haha, jeg har faktsk en trådring liggende. Du kan sikkert lage noe lignende.

Samme teknikk som slike knyttede vennskapsarmbånd, bare sydd sammen til en ring. 

dc79a498-e65c-4743-95ec-db9506ffa3af_org

Jeg laget den av metallisk brodertråd

Anonymous poster hash: 7a694...618
Skrevet

Fant dette armbåndet på Epla, det må være mulig å be noen flinke lage noe i blonder, nupereller eller lignende?

https://epla.no/handlaget/produkter/571183/

Anonymous poster hash: d93d3...9b1

Takk for link :) Tror kanskje noe i stoff hadde blitt ganske upraktisk, så må nok være noe litt "hardere". Men takk for tips :)

Det er jo opp til dere hva dere vil bruke som symbol på deres eventuelle ekteskap. Er du komfortabel med alt som ikke er laget av metall, så ville jeg kanskje gått for et armbånd av tråd eller noe. Ellers finnes det helt sikkert noen gode alternativer i ståltråd, men det kommer an på hvor tykk du tillater å ha. Du kan jo google "wedding ring wire" om du tør, kanskje du ser noe du liker da :)

Googlet med wire, men er bare tykke, metallgreier. Skal ikke være enkelt.

Gå til psykolog.Dette høres jo helt merkelig ut.

Anonymous poster hash: 04934...a8e

Takk for dette konstruktive innlegget. En fobi er ikke rasjonell, og det kan ikke alltid fikses.

Skrevet

Haha, jeg har faktsk en trådring liggende. Du kan sikkert lage noe lignende.

Samme teknikk som slike knyttede vennskapsarmbånd, bare sydd sammen til en ring. 

dc79a498-e65c-4743-95ec-db9506ffa3af_org

Jeg laget den av metallisk brodertråd

Oi, det kan kanskje være noe :) 

Skrevet

Hva med å få behandling for fobien din?

Anonymous poster hash: 70e98...7a4
  • Liker 5
Skrevet

Jeg liker ikke å ha smykker på meg lenge av gangen. Ikke min mann heller. Så vi valgte å ikke ha ringer.

Men ser at du gjerne vil ha noe på fingeren. En stoff ring? Synes den heklede var veldig fin.

Skrevet

Takk for link :) Tror kanskje noe i stoff hadde blitt ganske upraktisk, så må nok være noe litt "hardere". Men takk for tips :)

Googlet med wire, men er bare tykke, metallgreier. Skal ikke være enkelt.

Takk for dette konstruktive innlegget. En fobi er ikke rasjonell, og det kan ikke alltid fikses.

Jo, det kan det

Skrevet

Oi, det kan kanskje være noe :)

Jeg brukte slikt garn, det er lett å få tak i men krever litt mer øvelse enn med vanlig garn. 

product_img_1526_250x250.jpg

Skrevet

Hva med en tatovering som en ring? Enten at du/dere tar det som en faktisk ring på fingeren, eller tar en symbolsk tatovering et annet sted på kroppen i stede for en ring? 

Skrevet

Eller hva med en steinring? Jeg har sett at de selges på steinsentre, vil tro de kanskje har på Evje dersom du bor på de kanter?

Eller en ring av tre?

Her er det mye fint, jeg er sikker på at du finner noe her. Ringer av tre og stein:

https://simplywoodrings.com/gallery/

Skrevet

Hva med å få behandling for fobien din?

Så lenge det ikke er et problem som hemmer meg alvorlig i dagliglivet, så ser jeg ikke nødvendigheten av det. Om du må vite det, så har jeg prøvd eksponeringsterapi, kognitiv terapi og andre metoder, men jeg går ikke til psykolog fordi jeg synes smykker er ekle.

Og nei, ikke alle fobier kan kureres, så med mindre du er psykolog, lege eller psykiater så ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

Jeg liker ikke å ha smykker på meg lenge av gangen. Ikke min mann heller. Så vi valgte å ikke ha ringer.

Men ser at du gjerne vil ha noe på fingeren. En stoff ring? Synes den heklede var veldig fin.

Ja, jeg synes jo det hadde vært fint å hatt noe på fingeren som symbol :) Og stoff funker, men ser for meg at det blir trasig når man skal vaske hendene, lange mat etc.

Jeg brukte slikt garn, det er lett å få tak i men krever litt mer øvelse enn med vanlig garn. 

product_img_1526_250x250.jpg

Takk, om jeg går for noe sånt må det være uten glitter... (har ikke fobi mot glitter, bare liker det ikke ;) )

Skrevet

Eller hva med en steinring? Jeg har sett at de selges på steinsentre, vil tro de kanskje har på Evje dersom du bor på de kanter?

Eller en ring av tre?

Her er det mye fint, jeg er sikker på at du finner noe her. Ringer av tre og stein:

https://simplywoodrings.com/gallery/

Tusen takk for svar, men de blir dessverre for tykke :(  Liker det tynt , lyst og feminint. Har sett på slike i "glass" med blomster inni, men de også blir for tykke...kjempekjipt, for synes de er veldig fint, men takler ikke noe massivt og hardt på fingeren.

Skrevet

Tusen takk for svar, men de blir dessverre for tykke :(  Liker det tynt , lyst og feminint. Har sett på slike i "glass" med blomster inni, men de også blir for tykke...kjempekjipt, for synes de er veldig fint, men takler ikke noe massivt og hardt på fingeren.

Ringene på siden jeg linket til så ikke så da ikke så tykke ut?

De så ut til å ha omtrent samme tykkelse som min egen metallring, de lager spesialtilpassede ringer også så de kan sikkert designe noe etter din smak

Skrevet
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...