Gå til innhold

Slått av min egen sønn på 10 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Det startet med noen små diskusjoner her på morgenen. Han kom fra do, uten å vaske hendene og skulle ordne seg frokost. Jeg sa til han at han måtte vaske fingrene først, men han bare ignorerte meg og fortsatte å finne frem. Jeg sa det en gang til uten at noe skjedde. Da lukket jeg skapdøra, fikk øyekontakt og sa at han skulle vaske fingrene og at det er noe han vet godt. Han ble sur, men gikk på badet for å vaske fingrene. 

Da han kom tilbake ble det en diskusjon mellom han og  lillebroren om hvem som skulle ha hva til frokost. Det var lite igjen av favorittfrokosten. Så jeg sa at de skulle dele, noe tiåringen ikke var helt enig i. Han ga seg til slutt og sa at han kunne dele. Da tok han ut en smule og ga til broren.. Jeg tok fra han pakken for å dele ut, men gikk han fra bordet i protest. Jeg ville snakke med han, og stoppet han med å holde fast i jakka. Da snudde han seg og slo meg hardt i hånda med knyttneven.Tre ganger, kjempehardt. Det gjør fremdeles vondt. 

Skriver dette her i håp om noen synspunkter / har noen hatt lignende erfaringer?

Jeg vet ikke hvor dette kom fra i det hele tatt! Vi er en familie uten høylytte konflikter. Søsknene sloss aldri, kun erter hverandre / krangler litt, men er stort sett gode venner.  Så nå sitter jeg her og skjønner ingen ting, og lurer på hvordan jeg skal "angripe" dette når han kommer fra skolen. Det er under ingen omstendighet greit å slå sin egen mor. Uansett om jeg er irriterende og forventer at han deler likt med lillebroren (som forøvrig ble svært storøyd over å se storebroren slå sin egen mor). Hadde han vært en kjærest så hadde det vært kroken på døra! 

Anonymous poster hash: 72142...782
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var leit - for dere alle! Kan det være noe som har skjedd i hans liv som du ikke vet om, som fører til at han er mer ute av balanse enn vanlig? 

Jeg syns du skal sette deg ned med han snakke med han helt rolig og få han til åpne seg, om det kunne være noe mer som ligger bak - slik jeg forstår deg er ikke dette normal adferd i familien. Samtidig må du få han til å virkelig å forstå at det å slå er helt feil, og ikke noe man kan gjøre, så det ikke er noe som gjentar seg om han føler seg vippet av pinnen. 

Tror det viktigste er å forholde seg rolig, forståelsesfull og være tillitskapende - om det skulle ligge noe mer bak som han ikke har fortalt deg om. Kanskje han har kranglet med noen på skolen han ikke vil fortelle om eller noe i den duren. 

Skrevet

Dette var leit - for dere alle! Kan det være noe som har skjedd i hans liv som du ikke vet om, som fører til at han er mer ute av balanse enn vanlig? 

Jeg syns du skal sette deg ned med han snakke med han helt rolig og få han til åpne seg, om det kunne være noe mer som ligger bak - slik jeg forstår deg er ikke dette normal adferd i familien. Samtidig må du få han til å virkelig å forstå at det å slå er helt feil, og ikke noe man kan gjøre, så det ikke er noe som gjentar seg om han føler seg vippet av pinnen. 

Tror det viktigste er å forholde seg rolig, forståelsesfull og være tillitskapende - om det skulle ligge noe mer bak som han ikke har fortalt deg om. Kanskje han har kranglet med noen på skolen han ikke vil fortelle om eller noe i den duren. 

Det gjør godt å lufte tankene sine her, og så få et slik reflektert svar. Takk.

Jeg skal sette meg ned å snakke med han om dette. For dette er virkelig ikke vanlig oppførsel fra han sin side, så han vet nok at dette ikke er akseptabelt. 

Skrevet

Jeg skal sette meg ned å snakke med han om dette. For dette er virkelig ikke vanlig oppførsel fra han sin side, så han vet nok at dette ikke er akseptabelt. 

så bra :) Ofte er det å bare få skrevet ned hva som har skjedd, og sine egne tanker rundt det selve løsningen på utfordringen man står ovenfor :) 

Skrevet

Sett deg ned å prat med ham. Det er ikke vanlig å slå når man er 10 år gammel. Kanskje han har opplevd en eller annen hendelse som var med på å trigge slåingen? Kanskje han er sint/irritert for noe? Du bør prøve å være åpen når du prater med ham, få han til å si mest mulig som kan plage han. Men du må selvsagt konfrontere ham med at det ikke er greit å slå og spørre hva han tenker om det. Men vil du prøve å komme til bunns i om noe plager ham, så bør du trå litt varsomt frem. 

Skrevet

Hva med grensesetting?

Anonymous poster hash: 6b120...6b7
  • Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Når noen slår er dette tegn på at det foregår noe vedkommende vil ta avstand fra. Det foregår noe han vil ha langt unna seg. Enhver nærkontakt minner om denne hendelsen. Det kan være kontakt, tllsnakk etc. Disse trigger hendelsen da han ved ro forsøker å rømme fra den.

Tilsnakk, kontakt gir en følelse av å ville skrike. De forstyrrer roen.

I realiteten er det da ikke deg han slår: Han angriper hendelsen. Han vil kun være i fred: Ta avstand fra det som ellers plager ham.

Endret av gjestvest
Skrevet

Bestill time i dag: Familievernkontoret!

Lurer også på hva slags rolle FAR har i denne familien...

Anonymous poster hash: 1a749...6ea

• Liker 1
Skrevet

Sett deg ned å prat med ham. Det er ikke vanlig å slå når man er 10 år gammel. Kanskje han har opplevd en eller annen hendelse som var med på å trigge slåingen? Kanskje han er sint/irritert for noe? Du bør prøve å være åpen når du prater med ham, få han til å si mest mulig som kan plage han. Men du må selvsagt konfrontere ham med at det ikke er greit å slå og spørre hva han tenker om det. Men vil du prøve å komme til bunns i om noe plager ham, så bør du trå litt varsomt frem. 

Enig med deg, det er ikke vanlig å slå i en alder av ti år. Han slo aldri når han var liten heller, han er en empatisk og snill type. Skal snakke med han, understreke alvoret av det han og gjort, og fiske etter andre mulige forklaringer. Altså problemer han kan ha ellers. 

Skrevet

Enig med deg, det er ikke vanlig å slå i en alder av ti år. Han slo aldri når han var liten heller, han er en empatisk og snill type. Skal snakke med han, understreke alvoret av det han og gjort, og fiske etter andre mulige forklaringer. Altså problemer han kan ha ellers. 

Du kan jo også prøve å få han til å tenke over det han har gjort. Og la ham prøve å komme med en forklaring på hvorfor han gjorde som han gjorde i den situasjonen. Og kanskje spørre om han har noen tanker om hvorfor han slo i den situasjonen istedenfor å gjøre noe annet (krangle, rope, snakke...). 

Det er vel gjerne tvilsomt at gutten din ønsker å gi noe forklarig på om det har skjedd noe spesielt i det siste f.eks. Han har vel kanskje mer enn nok med å "komme seg unna" situasjonen som hendte hos dere i morges. Kanskje må den mer dypere praten tas en annen dag. Og du må selvsagt sørge for at han forstår at du forstår at man dessverre av og til kan reagere på impuls. Joda, det er ikke riktig å slå noen. Men av en eller annen grunn reagerte han på impuls. Akkurat som om at du som mor sikkert plutslelig har ropt ut at nå er det nok uten advarsel (noe de fleste har gjort en gang eller to :P ). Det kan jo også forklares med at ting bygger seg opp inni en over tid og til slutt "smeller" det. Og at istedenfor å la ting bygge seg opp så er det bedre å prate om det. 

Skrevet

Jeg fikk ikke helt med meg om faren hans er med i bildet? Eventuelt er dere separert/skilt, og han er hos faren annenhver uke/et annet sted av og til? 

Anonymous poster hash: 8afe4...676
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke helt med meg om faren hans er med i bildet? Eventuelt er dere separert/skilt, og han er hos faren annenhver uke/et annet sted av og til?

Hvorfor svarer ikke TS på om hun er alenemor eller om far er aktivt deltakende?!

Skrevet

Hvorfor svarer ikke TS på om hun er alenemor eller om far er aktivt deltakende?!

Grunnen til at (hvertfall) jeg spør, er rett og slett fordi faren kan ha noe med dette å gjøre. Kanskje far har funnet seg ei ny dame som ikke er så alright? Jeg liker ikke å spekulere her, altså, men det er jo ganske relevant hvis gutten er borte annenhver uke/annenhver helg. 

Men så sier jeg ikke at det er tilfellet heller.

Gjest Blomsterert
Skrevet

..Det startet med noen små diskusjoner her på morgenen. Han kom fra do, uten å vaske hendene og skulle ordne seg frokost. Jeg sa til han at han måtte vaske fingrene først, men han bare ignorerte meg og fortsatte å finne frem. Jeg sa det en gang til uten at noe skjedde. Da lukket jeg skapdøra, fikk øyekontakt og sa at han skulle vaske fingrene og at det er noe han vet godt. Han ble sur, men gikk på badet for å vaske fingrene.

Da han kom tilbake ble det en diskusjon mellom han og lillebroren om hvem som skulle ha hva til frokost. Det var lite igjen av favorittfrokosten. Så jeg sa at de skulle dele, noe tiåringen ikke var helt enig i. Han ga seg til slutt og sa at han kunne dele. Da tok han ut en smule og ga til broren.. Jeg tok fra han pakken for å dele ut, men gikk han fra bordet i protest. Jeg ville snakke med han, og stoppet han med å holde fast i jakka. Da snudde han seg og slo meg hardt i hånda med knyttneven.Tre ganger, kjempehardt. Det gjør fremdeles vondt.

Skriver dette her i håp om noen synspunkter / har noen hatt lignende erfaringer?

Jeg vet ikke hvor dette kom fra i det hele tatt! Vi er en familie uten høylytte konflikter. Søsknene sloss aldri, kun erter hverandre / krangler litt, men er stort sett gode venner. Så nå sitter jeg her og skjønner ingen ting, og lurer på hvordan jeg skal "angripe" dette når han kommer fra skolen. Det er under ingen omstendighet greit å slå sin egen mor. Uansett om jeg er irriterende og forventer at han deler likt med lillebroren (som forøvrig ble svært storøyd over å se storebroren slå sin egen mor). Hadde han vært en kjærest så hadde det vært kroken på døra!

Anonymous poster hash: 72142...782

Dette er jo ikke bra.Han slo ikke en gang,men tre,og det sier faktisk litt om det sinnet som fikk utløp hos han.Hadde han spontant slått en gang,blitt overrasket og redd selv,så hadde det stilt seg litt annerledes,om du og andre skjønner.

Dette var litt for voldsomt.

Du skriver at du lukket skapdøren.Smalt du igjen rett foran fingrene hans? Skvatt han,hvordan var blikket ditt ved øyekontakten?

Så tok du fra han pålegget.Igjen:gjorde du det så han skvatt,var du brå?

Og tilslutt holdt du han fast.

Mye som kan ha trigget ting her,men da tenker jeg også samtidig at det er noe mer,at det er noe som plager han!

For nei,det er ikke normalt å slå moren sin,uansett.

Tenker bare at når noe ikke er som det skal,så kan en overreagerer om du i tillegg var brå/utålmodig og/eller sint.

Så HVIS du ser om du byrde gjort noe annerledes,så start en samtale med han ved å si det.Pedagogiske løsninger kan være bra,for å starte med og "ta"han for uakseptabel oppførsel,får han sikkert til å gå i forsvar eller føle seg dobbelt ille(om han da allerede sliter med ting).

Det kan være veldig vanskelig for barn å åpne seg,så tenk på hvordan du best kan få til det?

Han må forstå at sånt er helt uakseptabelt.Regner med at du ble litt sjokkert,og det skjønn er jeg.Får håpe det er en forståelig forklaring bak dette da.Håper dere får en ok samtale!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Når noen slår er dette tegn på at det foregår noe vedkommende vil ta avstand fra. Det foregår noe han vil ha langt unna seg. Ethvert nærkontakt minner om denne hendelsen. Det kan være kontakt, tllsnakk etc. Disse trigger hendelsen da han ved ro forsøker å rømme.

Tilsnakk, kontakt gir en følelse av å ville skrike. De forstyrrer roen.

I realiteten er det da ikke deg han slår. Han vil kun være i fred: Ta avstand fra det som ellers plager ham.

Interessant.Håper alle noterer seg dette.

Skrevet

Hvorfor ikke hos helsesøster på skolen? Både for familien sammen, og også for barnet alene? Da blir barnet mer kjent med en person den kan gå til i skoleområdet når den trenger det.

Anonymous poster hash: fde0a...3ee

Skrevet

Han slo i hånda hennes? Og testa grenser, og DET skal du kontakte familievernkontoret for?! 

For et samfunn jeg lever i...

• Liker 13
Skrevet

Min erfaring med min sønn som nå er 12, var at det skjedde endel i den alderen- rundt 10 år. Nesten som en prepubertet. Han var irritabel og reagerte mye sterkere på hendelser enn han hadde gjort før. Dette har kommet seg litt, men tror det er endel hormoner som flyr rundt og skaper kaos.

Men sett deg ned med han og si at det er nulltoleranse for å slå, og at neste gang blir konsekvensene sterke, som forbud mot spill el. 

Anonymous poster hash: 93452...77f

Skrevet

Grunnen til at (hvertfall) jeg spør, er rett og slett fordi faren kan ha noe med dette å gjøre. Kanskje far har funnet seg ei ny dame som ikke er så alright? Jeg liker ikke å spekulere her, altså, men det er jo ganske relevant hvis gutten er borte annenhver uke/annenhver helg. 

Men så sier jeg ikke at det er tilfellet heller.

Ja, det er sikkert en slem stemor her som har skylden for at gutten slår mora. Hun har sikkert snakket veldig stygt om mor, og fått ham til å slå moren. Og i tillegg er han sikkert så traumatisert av å ha fått en stemor at han lot det gå utover mor. Og far er sikkert en unnlatende slapp fyr som drar slike kvinnfolk i hus uten tanke for barnets beste. 

Er det virkelig mulig? 

Hvorfor ikke vente til du vet om gutten har skilte foreldre og nylig har fått den stygge stemora i hus før du slenger ut dine egne fantasier og fordommer.

Eller så er det kanskje så enkelt.

At gutten hadde en dårlig dag, han og mor kranglet, han følte seg urettferdig behandlet, og han følte seg trengt opp i et hjørne når mor holdt ham tilbake, og han slo ut mot hånden som holdt ham igjen.

Eller, det har skjedd noe på skolen, med venner, med lillebror. Det kan være like mange grunner som det er spørsmål, men du klarte altså å tenke ut at det selvfølgelig måtte være stemor sin feil, en stemor vi ikke en gang vet om eksisterer. Lykke til videre.

Anonymous poster hash: 66bd1...cd0

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til voldshandling.

Marr, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...