Gå til innhold

Henvisning til ppt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som kan fortelle litt kort om prosessen når ppt fpr henvisning? Blir det kun observasjoner i bhg, eller blir det også i hjemmet? Hva med intervju av oss foreldre?

Lurer egentlig bare på hva som venter oss om 7-8 mnd. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på årsaken til at det sendes henvisning.

For vår del var problemet at barnet ikke klarte å forholde seg så godt til andre barn, og grupper av barn.

Da ble det kun observert i barnehagen, i tillegg til at de hadde samtale med oss foreldre hos PPT, for å snakke litt om hva de hadde observert, og hva som skulle gjøres videre.

For vår del tok det ikke 7-8mnd. (Selv om vi også fikk vite at det kunne ta så lang tid.) Tror vi var i gang etter 2-3 mnd... Men det er vel bedre at noe skjer før avtalt enn etter avtalt.

Prosessen for oss, var at PPT ga beskjed om at de ville komme og observere i barnehagen.

Etter observasjonen, som jeg mener gikk i to omganger (En i stor gruppe, og en med tester av barnet i eget rom,) så ble vi foreldre kalt inn til en samtale hos PPT.

Der fikk vi vite hva som var observert, og hva de anbefalte oss videre.

Vi valgte å ikke forsøke å få noen diagnose på barnet, da det ville blitt en ekstra belastning på barnet, og sannsynligvis ikke ville utløst noe ekstra hjelp/støtte.

Men hadde vi ønsket det, så hadde det blitt sendt en videre henvisning til rett instans for dette.

Konklusjonen fra PPT var at vi fikk noen timer hver uke med ekstra støtte/resurs i barnehagen. Og en plan for hva det skulle arbeides med, og hvordan de skulle jobbe.

Dette løste mye på ett år.

PPT var også med på ett møte med skolen før skolestart, og ga en anbefaling om hvordan skolen burde følge opp det arbeidet som var gjort i barnehagen. (Selv om skolen da ikke fikk noe støtte til dette.)

Vet ikke om dette hjalp noe?

Anonymous poster hash: f73f7...9ad
Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Har deres PPT-kontor seriøst 7-8 mnd. ventetid?!

Anonymous poster hash: 41ff3...949
Skrevet

Har deres PPT-kontor seriøst 7-8 mnd. ventetid?!

Ped-leder sa så.
Skrevet

Ped-leder sa så.

hjelpes. Her venter vi max en mnd.

Skrevet

For vår del var problemet at barnet ikke klarte å forholde seg så godt til andre barn, og grupper av barn.

Da ble det kun observert i barnehagen, i tillegg til at de hadde samtale med oss foreldre hos PPT, for å snakke litt om hva de hadde observert, og hva som skulle gjøres videre.

For vår del tok det ikke 7-8mnd. (Selv om vi også fikk vite at det kunne ta så lang tid.) Tror vi var i gang etter 2-3 mnd... Men det er vel bedre at noe skjer før avtalt enn etter avtalt.

Prosessen for oss, var at PPT ga beskjed om at de ville komme og observere i barnehagen.

Etter observasjonen, som jeg mener gikk i to omganger (En i stor gruppe, og en med tester av barnet i eget rom,) så ble vi foreldre kalt inn til en samtale hos PPT.

Vi valgte å ikke forsøke å få noen diagnose på barnet, da det ville blitt en ekstra belastning på barnet, og sannsynligvis ikke ville utløst noe ekstra hjelp/støtte.

Men hadde vi ønsket det, så hadde det blitt sendt en videre henvisning til rett instans for dette.

Konklusjonen fra PPT var at vi fikk noen timer hver uke med ekstra støtte/resurs i barnehagen. Og en plan for hva det skulle arbeides med, og hvordan de skulle jobbe.

PPT var også med på ett møte med skolen før skolestart, og ga en anbefaling om hvordan skolen burde følge opp det arbeidet som var gjort i barnehagen. (Selv om skolen da ikke fikk noe støtte til dette.)

Kan man faktisk velge å ikke få noe diagnose? Må man ikke hvis man blir henvist videre til bup og sånt?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hva er galt med at barn ikke leker med andre barn? Ikke er så sosial? Det er det som er ille med Norge. Alle må være like. Kan ikke skille seg fra A4 livet! Da må andre instanser inn for å sjekke om barnet er normalt. Virkelig?!

Anonymkode: 22a4e...d81

Skrevet
Den 10/26/2015 at 11.13, Teriyaki skrev:

Hei.

Noen som kan fortelle litt kort om prosessen når ppt fpr henvisning? Blir det kun observasjoner i bhg, eller blir det også i hjemmet? Hva med intervju av oss foreldre?

Lurer egentlig bare på hva som venter oss om 7-8 mnd. :)

Når vi i min barnehage henviser barn, har vi først et førhenvisningsmøte med PPT hvor vi legger fram det vi ønsker veiledning på. PPT kommer så inn og gjør 2-3 observasjoner av barnet i ulike situasjoner, og så tar man det derfra. Alt kommer an på hva problematikken dreier seg om. Jeg har ikke hørt om at PPT observerer hjemme så lenge barnet har barnehageplass, men foreldrene er med på samarbeidsmøter i barnehagen.

Skrevet
Den ‎26‎.‎10‎.‎2015 at 17.50, sweety pie skrev:

Kan man faktisk velge å ikke få noe diagnose? Må man ikke hvis man blir henvist videre til bup og sånt?

Man blir ikke automatisk henvist videre til Bup, det er kun hvis de mistenker noe psykisk og vil ha en diagnose på barnet.

Anonymkode: 367df...c52

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, det kommer nok litt an på hva som er problemet.

Vi ble henvist pga språket, og da hadde de en samtale med han i bhg, dette tok rundt en måned, så ble saken henlagt, for dette var logoped sitt område. Han slet ikke med noe annet som sosialt eller med noe annet.. Så det var riktig. Etter en måned var logoped i barnehagen, snakket med han og testet han. En måned etterpå hadde vi et møte med pedleder og logoped der vi snakket om tiltak i barnehagen og hjemme, og hva logopeden kunne gjøre.

Anonymkode: 05066...252

Skrevet
Den 26.10.2015 at 3.32, AnonymBruker skrev:

Hallo, dere hadde en sjangse til videre utredning men valgte å la være fordi "ekstra belastning" ? .....dere skal være glad for at barnet får hjelp, en diagnose er ikke noe en vokser fra seg, hvis det viser seg å være noe videre her vil det barnet slite mer ettersom det vokser til.

Anonymkode: 8f0e9...b26

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre sier, det kommer nok litt an på hva som er problemet.

Vi ble henvist pga språket, og da hadde de en samtale med han i bhg, dette tok rundt en måned, så ble saken henlagt, for dette var logoped sitt område. Han slet ikke med noe annet som sosialt eller med noe annet.. Så det var riktig. Etter en måned var logoped i barnehagen, snakket med han og testet han. En måned etterpå hadde vi et møte med pedleder og logoped der vi snakket om tiltak i barnehagen og hjemme, og hva logopeden kunne gjøre.

Anonymkode: 05066...252

Øv opp munnmotorikk, bruk sugerør, såpebobler og blåååås.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, dere hadde en sjangse til videre utredning men valgte å la være fordi "ekstra belastning" ? .....dere skal være glad for at barnet får hjelp, en diagnose er ikke noe en vokser fra seg, hvis det viser seg å være noe videre her vil det barnet slite mer ettersom det vokser til.

Hva om man bare får en diagnose fordi man ikke er helt A4? Husker mange rebeller fra klassen min. Ordentlige folk med brae jobber nå.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med at barn ikke leker med andre barn? Ikke er så sosial? Det er det som er ille med Norge. Alle må være like. Kan ikke skille seg fra A4 livet! Da må andre instanser inn for å sjekke om barnet er normalt. Virkelig?!

Barn lærer alt gjennom lek, sosial kompetanse, språk, turtaking, inn og ut av roller. Barn som ikke leker er et stort bekymringstegn, det er overhode ikke adekvat.

Lek er faktisk livsviktig.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på flere slike institusjoner som barn. De brydde seg ikke om hva jeg sa engang.

Alt handlet om å finne en sykdom. Når de hadde funnet den skulle de følge en smørbrødliste for å ødelegge livet mitt.

Jeg kranglet å sloss ofte med elever. Så jeg fikk blant annet retalin så gjorde at jeg ble fullstendig nedopet timen.

Burde avskaffet hele sirkuset har gjort ting vanskelig for meg.

Anonymkode: 4423f...e80

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man bare får en diagnose fordi man ikke er helt A4? Husker mange rebeller fra klassen min. Ordentlige folk med brae jobber nå.

Ingen som får diagnose bare fordi de ikke er helt A4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på flere slike institusjoner som barn. De brydde seg ikke om hva jeg sa engang.

Alt handlet om å finne en sykdom. Når de hadde funnet den skulle de følge en smørbrødliste for å ødelegge livet mitt.

Jeg kranglet å sloss ofte med elever. Så jeg fikk blant annet retalin så gjorde at jeg ble fullstendig nedopet timen.

Burde avskaffet hele sirkuset har gjort ting vanskelig for meg.

Da regner jeg med du har adhd, men jeg ser ikke helt "sike institusjoner" ?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som får diagnose bare fordi de ikke er helt A4

Det er den oppfatningen jeg har.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De TROR jeg har det + 5 andre diagnoser måtte gå på 3 forskjellige medisiner.

Jeg var frisk å visse andre var ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...