Ada Skrevet 27. september 2004 #1 Skrevet 27. september 2004 Nå innser jeg at jeg er litt innhabil i denne saken, da jeg skal på ferie til Madrid på Onsdag, men flygelederene som har satt igang historiens barnsligste streik bør komme seg på jobb raskest mulig!! :evil: Jeg har medlidenhet med at arbeidsplassene deres kommer til å legge ned, men å gå til det skrittet de har gjort som rammer all flytrafikk i sør-norge, syntes jeg er å gå for langt. Å fortelle meg at samtlige flygeledere "tilfeldigvis" samtidig ikke følte seg skikket til å gå på jobb i dag som er første dagen i høstferien er bare tull. :evil: Dette er en ulovlig streik og ingenting annet. Og hva har de tenkt å oppnå med dette? As-if at noen kommer til å ombestemme seg med hensyn på nedleggelsen, dette er tvert imot et argument for å legge den ned. Om de ansatte er så ustabile tror jeg det bare er godt at denne virksomheten blir flyttet til et sted med en sterkere betjening.
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #2 Skrevet 27. september 2004 Ikke noe annet enn å si om denne!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. september 2004 #3 Skrevet 27. september 2004 Jeg støtter dem jeg. Det er tross alt det eneste virkemidlet de har. De har i hvert fall klart å bevise at de gjør en viktig jobb!
Gjest petzl Skrevet 27. september 2004 #4 Skrevet 27. september 2004 De streiker IKKE. Pga svært høyt krav om konsentrasjon, kan flygelederne vurdere seg selv som uskikket til å utføre arbeidet, og det er dette hver og en nå har gjort. Det vil si at det ikke er noen streik ergo enda mindre en ulovlig sådan.
Ada Skrevet 27. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2004 Jeg støtter dem jeg. Det er tross alt det eneste virkemidlet de har. De har i hvert fall klart å bevise at de gjør en viktig jobb! Virkemiddel for hva? De kan jo ikke oppnå noe med dette, de skal jo legges ned. Det eneste de oppnår med dette er å spolere en hver mulighet til å få fortsette i jobben sin et annet sted. De streiker IKKE. Pga svært høyt krav om konsentrasjon, kan flygelederne vurdere seg selv som uskikket til å utføre arbeidet, og det er dette hver og en nå har gjort. Det vil si at det ikke er noen streik ergo enda mindre en ulovlig sådan. Jeg vet at de per definisjon ikke streiker, men jeg syntes det er et uetisk virkemiddel å benytte sykefravær for å understreke et poeng. Det fremstår mer som en ulovlig streik en som at tilfeldigvis samtlige ansatte "føler seg uskikket til å gå på jobb". At det er traumatisk å miste jobben sin? Helt klart. Forsvarer det det valget de har tatt? Absoultt ikke. Dette understreker i mine øyne at det kansje ikke er så dumt at de mister jobbene sine slik at de kan finne et yrke de behersker bedre, når de ikke er mentalt sterke nok til å takle jobben sin. ... innser at jeg begynner å trekker min egen tråd fra "Aktuelle saker" og over mot "skråblikk og generaliseringer", men bær over med meg, jeg ser jo ferien min forsvinne i horisonten her
Grooo Skrevet 27. september 2004 #6 Skrevet 27. september 2004 Jeg vet at de per definisjon ikke streiker, men jeg syntes det er et uetisk virkemiddel å benytte sykefravær for å understreke et poeng. Det fremstår mer som en ulovlig streik en som at tilfeldigvis samtlige ansatte "føler seg uskikket til å gå på jobb". At det er traumatisk å miste jobben sin? Helt klart. Forsvarer det det valget de har tatt? Absoultt ikke. Så du mener virkelig at det hadde vært bedre at de satt der på jobb i den situasjonen de er i nå? Har du noen gang opplevd å miste jobben, eller å få en annen veldig tung beskjed sånn rett opp i fleisen, og så klart å holde hodet kaldt og rolig? I så fall beunderer jeg deg, det er ikke mange som ville klart det. Eller tatt sjansen når de vet at de har mange, mange mennesker som er totalt avhengige av at de klarer jobben sin perfekt.
Gjest baby-E Skrevet 27. september 2004 #7 Skrevet 27. september 2004 i morgen er de i gang igjen... leses her
Gjest petzl Skrevet 27. september 2004 #8 Skrevet 27. september 2004 Jeg vet at de per definisjon ikke streiker' date=' men jeg syntes det er et uetisk virkemiddel å benytte sykefravær for å understreke et poeng.[/quote'] De er heller ikke sykemeldt. Det blir kun spekulasjoner å "tro" noe om hvorfor de alle føler seg uskikket til å gå på jobb. Flere "tror" at det er en type sammensvergelse, men det har vi da vitterlig ingen beviser for. Jeg forstår at de har problemer med å konsentrere seg (og dette handler saktens ikke om å konsentrere seg til å få gjort ting, men konsentrasjon deres er livsviktig for oss som sitter oppe i flyet) etter å ha fått en slik beskjed.
Ada Skrevet 27. september 2004 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2004 Så du mener virkelig at det hadde vært bedre at de satt der på jobb i den situasjonen de er i nå? Har du noen gang opplevd å miste jobben' date=' eller å få en annen veldig tung beskjed sånn rett opp i fleisen, og så klart å holde hodet kaldt og rolig?[/quote'] Siden du spør - ja - jeg har opplevd å helt uten forvarsel miste jobben min da selskapet jeg jobbet i gikk konkurs. Jeg vet hvordan det er å plutelig få hele livsgrunnlaget revet vekk fra under føttene sine og være nødt til å holde hodet kaldt og fortsette som om ingenting har skjedd, men det er ikke poenget her. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at de har det fælt. Når man velger et yrke som flyveleder så har man et vanvittig ansvar knyttet til seg, man må ha en sterk psyke - måten de har reagert på syntes jeg ikke er et tegn på det, men jeg respekterer at du ikke er enig.
Ada Skrevet 27. september 2004 Forfatter #10 Skrevet 27. september 2004 i morgen er de i gang igjen... leses her Hurra! Skal se at det blir ferie på meg allikevel
Gjest petzl Skrevet 27. september 2004 #11 Skrevet 27. september 2004 Når man velger et yrke som flyveleder så har man et vanvittig ansvar knyttet til seg, man må ha en sterk psyke - måten de har reagert på syntes jeg ikke er et tegn på det, men jeg respekterer at du ikke er enig. Greit at du var bekymra for ferien din, men jeg synes dette blir vel usaklig. Flygeledere er testet i hue' og ræva (unnskyld uttrykket) for å se om de har de evnene de må ha, og jeg vil ikke betvile denne vurderingen. Det er en grunn til at ordningen med egen-vurdering finnes, og den skal vi være faen så glad for, spesielt du som snart skal opp i et fly!
Grooo Skrevet 27. september 2004 #12 Skrevet 27. september 2004 Ada Lovelace: Jeg forstår hva du mener. Men allikevel er jeg glad de har valgt å gjøre som de har gjort, det er faktisk ganske mange mennesker rundt oss i samfunnet som ikke er så sterke som deg og meg. Vist har de valgt dette yrket og de viste da hva de gikk til. Men det ville jo være utilgivelig om noe gikk galt. Men hvis de fortsatt er borte fra jobb i morgen, da støtter jeg dem overhodet ikke lenger. Enkelte kan vel ev. ta det så hardt at de bør holde seg borte i morgen også, men de aller, aller fleste burde virkelig klare å utrette jobben sin på vanlig måte i morgen.
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #13 Skrevet 27. september 2004 Hurra! Skal se at det blir ferie på meg allikevel Ikke vær for sikker på det. (Skulke)sjuke kommer gjerne fort tilbake.
Ada Skrevet 27. september 2004 Forfatter #14 Skrevet 27. september 2004 Ikke vær for sikker på det. (Skulke)sjuke kommer gjerne fort tilbake. Gledesdreper
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #15 Skrevet 28. september 2004 Jeg støtter fullstendig flygelederene i at de trekker seg fra operativ tjeneste i en slik situasjon og synes det er rart at de allerede vil møte på jobb i morgen (i dag). Det å miste jobben er noe av det mest stressende man kan oppleve. De har en lengre utdanning bak seg, de har sikkert gjeld, hus og familie som binder de. De har nå valget mellom å flytte eller å utdanne seg til noe annet. Det ville i hvertfall tatt både nattesøvnen, humøret og konsentrasjonen fra meg. At de "tilfeldigvis" ble syke alle sammen nå synes jeg det ikke er noe å si på når alle blir sakt opp samtidig. For ordensskyld så mener jeg generelt at flygeledere har et alt for høyt lønnsnivå og at de generelt ofte har blitt "tilfeldig" sykemeldt på meget lønnspolitiske strategiske tidspunkt. Men akkurat i denne situasjonen synes jeg det er helt riktig at de trakk seg. Jeg skal selv ut å fly på torsdag og har ikke spesielt flyskrekk. Men jeg vil helst ikke være i hendene på noen som må være 100% konsentrerte men som nettopp har mistet jobben.
Gjest TerjeVigen Skrevet 28. september 2004 #16 Skrevet 28. september 2004 Denne sier også litt.............. Hvordan kan de forsvare at folk ikke kommer seg til viktige avtaler? Livviktige legebesøk? Jada - jeg både skjønner og forstår at en flygeleder må være ytterst oppmerksom og konsentrerte i sin jobb..................... men de visste vel at avgjørelsen skulle tas i går - og hadde vel tenkt på de forskjellige alternativene. Det som som skjedde i går er no' forbanna tull MIN sympati har de hvertfall ikke........ enten de kaller det for streik eller noe annet. Så lenge uskyldige rammes så har ingen streiker/aksjoner min sympati!
Manon Skrevet 28. september 2004 #17 Skrevet 28. september 2004 Jeg har ingen sympati for denne aksjonen. Det har ikke vært noen overraskelse at avgjørelsen om hvor kontrollsentralen skal ligge skulle taes nå, så de har visst om at det var en viss mulighet for at arbeidsplassene deres skulle flyttes. De mister ikke jobben, de blir overflyttet til Sola i 2008. Selvfølgelig er ikke dette noen hyggelig beskjed å få, men denne flyttingen ligger 4 år frem i tid. Og flygelederne er ikke de eneste her i landet som har fått beskjed om flytting av arbeidsplasser. Flygelederne på Værnes har akkurat opplevd det samme, men de har tydeligvis sterkere psyke enn de på Røyken, for der var det ikke reaksjoner i en slik grad...
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #18 Skrevet 28. september 2004 Jeg synes de bør slutte å syte sånn. De er ikke akkurat de første i verden som opplever nedskjæringer, og dette har vært ventet lenge. De er heller ikke oppsagt, alle får tilbud om å være med på lasset til Sola. Dessuten er det jo FIRE år til! Oss vanlige dødelige har en måneds eller tre månderes oppsigelsestid, mens disse får altså FIRE års varsel om at de IKKE mister jobben sin...... OK, kanskje NOEN føler seg helt utslått av beskjeden, og jeg synes denne selværklærings-muligheten er flott, det sikrer oss som flyr litt bedre. Men jeg nekter å tro at ALLE følte seg uskikket, de fleste til og med i to dager. Disse får ikke min sympati. Det er en ren protest mot en avgjørelse som er signert og underskrevet, ergo ikke noe poeng i å utsette syke, gamle, ferierende, barn, arbeidsfolk for dette. (Fotball-folk kan bare holde seg hjemme for min del.... )
Gjest the imp Skrevet 28. september 2004 #19 Skrevet 28. september 2004 Har ingen sympati med dem. Er veldig enig med Manon des Sources. De har visst om dette, det rammer ikke bare dem og i tillegg rammer det uskyldige folk veldig hardt. Når man da får denne får jeg enda mindre sympati med dem.
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2004 #20 Skrevet 28. september 2004 Når man da får denne får jeg enda mindre sympati med dem. HVA?????????? Jeg SKAL på bryllupsreise til Indonesia. :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå