AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Det er så irriterende med ord som "stemor", "stemamma", "bonusmor" og "reservemor" - slutt å bruke disse ordene! Se heller til Marit Bjørgen - slik skal det gjøres!http://www.seher.no/kjendis/ikke-komfortabel-med-betegnelsen-reservemamma-74130 Bjørgen sier det så fint: Barnet HAR allerede en mor så da ser hun ikke på seg selv som en erstatter eller begrep med .."mor" i. Bjørgen er klok og ser pp seg selv som en slags "tante" overfor mannens barn som han har fra før med en annen kvinne. Som Bjørgen fremhever: barnet HAR jo en mor. Hørte dere, KG-folket?Anonymous poster hash: a2103...d64 7
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Skal man være tante til egne barns søsken som man bor med? 24
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 Du virker ganske bitter. Anonymous poster hash: a284e...1e0 40
Calleia Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Hva med adoptivmor? Fostermor? Nei, noen er virkelig altfor hårsåre... Hva er problemet liksom... 19
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 Du virker ganske bitter. Anonymous poster hash: a284e...1e0 Da er vel både Marit Bjørgen og jeg bitre da - du leste vel linken? 👍🔆🔆🔆😄😄😄Anonymous poster hash: 68bb0...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Hva er problemet? Skal ts begynne å forby ordbruk på kg og ellers? Anonymous poster hash: bf92a...913 13
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Hva er problemet? Skal ts begynne å forby ordbruk på kg og ellers? Anonymous poster hash: bf92a...913 Kanskje du vil lese mer om hva Bjørgen sier i linken og forstå mer? 👍👍😄😄😄Anonymous poster hash: 68bb0...cfd 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg skjønner godt at dette er noe hun og du ts ønsker å ta opp. Ja, barnet har en mor, noe alle stemødre (tanter?) vet om. At det heter stemor ville jeg heller fjernet på grunn av Disney sin fremstilling av hvor fæle alle sammen er. Vi er egentlig ikke slik (Vel... de aller fleste er ikke slik...). Mitt stebarn (tantebarn?) kaller meg for navnet, og har selv sagt "Du er min stemor". Jeg har da sagt at nei, jeg er ikke din stemor, men din "-navn-". Men må innrømme at jeg liker betegnelsen "bonusmor" bedre enn stemor, fordi en ny kvinne i barnets liv kan være svært positivt. En ekstra person som elsker barnet og bidrar til en positiv oppvekst og større trygghet.
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 Kan tanter få sykt barn dager? Nei! 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #10 Skrevet 26. oktober 2015 Det avgjørende her må være hva barnet vil kalle omsorgspersonene i livet sitt, eller referere til dem som. Ikke hva mor blir såret av. Anonymous poster hash: dadce...56c 17
palamina Skrevet 26. oktober 2015 #11 Skrevet 26. oktober 2015 Da er vel både Marit Bjørgen og jeg bitre da - du leste vel linken?Anonymous poster hash: 68bb0...cfd Hva med ønskene til barnet selv? Jeg hadde en runde med min stedatter (eller var det stekusine??) da hun var 4-5 år og insisterte på å kalle meg "mamma Palamina". For å være ærlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva hun kalte meg og sa at hun kunne bruke navnet mitt, men for henne var det en viktig sak. Hun ønsket retten til å kalle meg det som gjenspeilet følelsene hennes for meg antakelig, og jeg hadde vært i livet hennes fra hun var baby. Heldigvis gikk det over. (Var så klart ikke populært hjemme hos mor). 3
kisskissbangbang Skrevet 26. oktober 2015 #12 Skrevet 26. oktober 2015 Alt man skal henge seg opp i. Far til mine barn har ny kjæreste, og dersom barna mine begynner å omtalte henne som stemor eller bonusmor etterhvert så vil jeg tenke at de har en annen kvinne i livet sitt som de heldigvis er glad i, og som viser moderlig omsorg for dem. Det er i mitt hode en utelukkende bra ting. Jeg er jo uansett mammaen deres, og den de faktisk kaller mamma. 25
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #13 Skrevet 26. oktober 2015 Kan tanter få sykt barn dager? Nei! Den rettigheten har kun foreldre/juridisk foresatte, ikke "stemødre", så jeg skjønner ikke helt hvorfor du drar inn dette i debatten. Anonymous poster hash: 6680f...97a
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #14 Skrevet 26. oktober 2015 Den rettigheten har kun foreldre/juridisk foresatte, ikke "stemødre", så jeg skjønner ikke helt hvorfor du drar inn dette i debatten. Anonymous poster hash: 6680f...97a de kan overføres til steforeldre jo 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #15 Skrevet 26. oktober 2015 Kan tanter få sykt barn dager? Nei! Spiller det noen rolle da? Hvis "jeg" er gift med og bor sammen med en mann og hans barn så kan jeg vel ta ut sykt barn dager pga barna bor i VÅR husstand. uavhengig av om jeg kaller meg tante eller mor.. Anonymous poster hash: d1c4b...e58
yxnyx Skrevet 26. oktober 2015 #16 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg visste ikke at det å være toppidrettsutøver samtidig gjorde deg til en guru både innen norsk språk og familierådgivning. Takk for infoen, TS! 32
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #17 Skrevet 26. oktober 2015 Spiller det noen rolle da? Hvis "jeg" er gift med og bor sammen med en mann og hans barn så kan jeg vel ta ut sykt barn dager pga barna bor i VÅR husstand. uavhengig av om jeg kaller meg tante eller mor.. Anonymous poster hash: d1c4b...e58 fordi å ikke kalle en stemor for en stemor, men en tante er å skape en større avstand mellom stemoren og barnet enn det er. Man er ikke bare en tante til en man bor med daglig, og har noen rettigheter som for eksempel sykt barn-dager på lik linje med foreldre. 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #18 Skrevet 26. oktober 2015 de kan overføres til steforeldre jo Det er bare juridiske foreldre som har denne automatiske rettigheten. Dager kan overføres til hvem som helst, også "steforeldre", besteforeldre eller andre, men da mister juridisk forelder tilsvarende dager. Dette er derfor totalt irrelevant i denne sammenhengen, siden tanter også kan få sykt-barn-dager, dersom tante har daglig omsorg for barnet. Anonymous poster hash: 6680f...97a
minister-mio Skrevet 26. oktober 2015 #19 Skrevet 26. oktober 2015 Det er bare juridiske foreldre som har denne automatiske rettigheten. Dager kan overføres til hvem som helst, også "steforeldre", besteforeldre eller andre, men da mister juridisk forelder tilsvarende dager. Dette er derfor totalt irrelevant i denne sammenhengen, siden tanter også kan få sykt-barn-dager, dersom tante har daglig omsorg for barnet. Anonymous poster hash: 6680f...97a Hvor har du dette begrepet "juridiske foreldre" fra? Og hvorfor skriver du steforeldre i hermetegn? 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #20 Skrevet 26. oktober 2015 Inspirert av en annen tråd her, så tenker jeg at vi kanskje kan kalle stemor for "hun voksne" (Eller ungdommen om far har funnet seg en 18-åring) Anonymous poster hash: 9b75b...611 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå