Gå til innhold

Forskjell på kondisjonstrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker å jogge, men må dessverre kutte det ut hvis jeg skal klare å gå opp i vekt. Har brukt å jogge ca. fire ganger i uka, 45 minutter hver gang (moderat tempo). 

Kan jeg evt. bytte ut joggingen med ellipsemaskin? Har hørt at det forbrenner mindre, og jeg hater tanken på å ikke få gjøre noe i nærheten av det jeg elsker på lang tid :( Hvordan er forskjellen mellom jogging og ellipsemaskin? Selv blir jeg egentlig mer sliten av ellipsemaskin enn jogging, men :P 

Anonymous poster hash: 4ffea...908
Videoannonse
Annonse
Skrevet

? :) 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jogging/Løping er den beste formen for utholdenhetstrening, så kan du ikke heller bare droppe en av øktene?

Skrevet

Jogging/Løping er den beste formen for utholdenhetstrening, så kan du ikke heller bare droppe en av øktene?

Jeg bør egentlig droppe alt av utholdenhetstrening, slik at jeg kommer meg opp i vekt. Men hvorfor er jogging/løping beste formen for utholdenhetstrening? Og er ellipsemaskin mye "dårligere"? :) 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg bør egentlig droppe alt av utholdenhetstrening, slik at jeg kommer meg opp i vekt. Men hvorfor er jogging/løping beste formen for utholdenhetstrening? Og er ellipsemaskin mye "dårligere"? :)

Jeg vet faktisk ikke hvorfor det er best, det er liksom bare opplest og vedtatt. Vet at det er mange bodybuildere og vanlige folk som trener på samme måte som bare går på mølla i 20-45 min og kaller det for cardio- Og de lykkes ofte i å bli både store og slanke.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvorfor det er best, det er liksom bare opplest og vedtatt. Vet at det er mange bodybuildere og vanlige folk som trener på samme måte som bare går på mølla i 20-45 min og kaller det for cardio- Og de lykkes ofte i å bli både store og slanke.

Skjønte ikke helt? At de oppnårå bli store og slanke ved å gå 20-45 min på mølla? 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Skjønte ikke helt? At de oppnårå bli store og slanke ved å gå 20-45 min på mølla? 

Ja. Det bruker jo styketrening og diett for å bli store, og så bruker de diett og gåing på mølle for å ikke bli feite.

Skrevet

Ja. Det bruker jo styketrening og diett for å bli store, og så bruker de diett og gåing på mølle for å ikke bli feite.

Men jeg tviler på at det å gå på mølla i 20-45 minutter gjør dem mindre feite enn om de hadde brukt ellipsemaskin, romaskin etc. i 20-45 minutter? 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Men jeg tviler på at det å gå på mølla i 20-45 minutter gjør dem mindre feite enn om de hadde brukt ellipsemaskin, romaskin etc. i 20-45 minutter? 

Det har du helt rett i, men kan hende de ikke hadde gått nok i kalorieoverskudd til å gå opp i vekt.

Skrevet

Det kommer jo an på hva du ønsker. Løping er faktisk noe av det beste du kan gjøre rent utholdenhetsmessig, samtidig som det er relativt mye mer kaloriforbrennende enn f. eks. styrketrening eller andre former for kondisjonstrening. Din utfordring her er jo at du bare ønsker en av egenskapene (utholdenhetsdelen, men ikke et like stort kaloriunderskudd). Valgene er å droppe en eller flere økter, trene med mindre intensitet, kortere økter eller å spise mer. Siden de tre første valgene kan innebære at du mister noe av kondisjonen du har opparbeidet deg så ville jeg valgt å økte matinntaket om du samtidig ønsker å holde på kondisjonsgrunnlaget du har nå. 

Anonymous poster hash: 68d7b...085
Skrevet

Feil :)

Svømming er den beste for utholdenhet, samtidig som den styrker hele kroppen :-))

Anonymous poster hash: 5197e...1cc

Skrevet

Det kommer jo an på hva du ønsker. Løping er faktisk noe av det beste du kan gjøre rent utholdenhetsmessig, samtidig som det er relativt mye mer kaloriforbrennende enn f. eks. styrketrening eller andre former for kondisjonstrening. Din utfordring her er jo at du bare ønsker en av egenskapene (utholdenhetsdelen, men ikke et like stort kaloriunderskudd). Valgene er å droppe en eller flere økter, trene med mindre intensitet, kortere økter eller å spise mer. Siden de tre første valgene kan innebære at du mister noe av kondisjonen du har opparbeidet deg så ville jeg valgt å økte matinntaket om du samtidig ønsker å holde på kondisjonsgrunnlaget du har nå. 

Anonymous poster hash: 68d7b...085

Men vil jeg miste mye av kondisjonsgrunnlaget mitt om jeg trener ellipse istedet for jogging? Er det stor forskjell på ellipse og jogging? Tenker da på kaloriforbrenning, hvor god kondis man får etc. Synes det er så merkelig at jeg blir mye mer sliten av ellipse enn jogging, hvis jogging er så mye mer effektivt for kaloriforbrenning og effekt av kondisjonstreningen. Men kan jo være fordi jeg er mye mer vant til jogging enn til ellipse, da? 

Skrevet

Hvis du har fått beskjed av legen om ikke å trene fordi du skal opp i vekt, så hør på legen.

Anonymous poster hash: 2a8cd...c6d

Skrevet

Hvis du har fått beskjed av legen om ikke å trene fordi du skal opp i vekt, så hør på legen.

Anonymous poster hash: 2a8cd...c6d

Legen har ikke sagt det. Det er noe jeg selv har "bestemt", fordi jeg skal opp i vekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...