AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #1 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg forsøkte å lage en tråd i et annet forum, men der var visst ikke folk så aktive, håper noen her på KG kan svare. Vi venter vårt gull i mars 16. Dette blir første barnebarn på begge sider, og vi ønsker å samle familiene til en feiring når barnet er født. Det naturlige er vel vanligvis dåp, men siden vi ikke er religiøse tenker vi å ha en navnefest i humanetisk forbund. Ingen av oss vet hvordan en slik seremoni egentlig er, er det noen som vil dele sine erfaringer? Anonymous poster hash: 28634...45b
Schadenfreude Skrevet 26. oktober 2015 #2 Skrevet 26. oktober 2015 Seremonien er rundt 45 minutter, hvor det er musikalske innslag, tale til barna og utdeling av navnetavler. Ganske hyggelige greier, selv min veldig skeptiske svigermor syns det var en verdig og fin seremoni. Etterpå feirer man det jo som man selv ønsker. Vi har hatt familieselskap med middag og kaker. Du må ikke være medlem i HEF for å ha navnefest. Fokuset er på barna og på grunnleggende menneskerettigheter det er vanskelig å ikke være enig i.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #3 Skrevet 26. oktober 2015 http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-navnefest/ Vi hadde bare selskap hjemme, med begge familier, innbydelser og bilder og presanger og kalte det navnefest uten noen sermoni. Anonymous poster hash: 1147e...a22 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Har hatt to fine navnefester, anbefales! Barna i sentrum, verdig og jordnært. Hadde på en gammel freda gård, veldig flott ramme. Varierer hvilke lokaler det holdes i, sjekk hvor det holdes i ditt fylke på HEF sine hjemmesider. Anonymous poster hash: d6172...e96
Florence Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg har bare vært på en navnefest uten seremoni, var veldig koselig. Barnet i sentrum, masse lykkeønskninger fra familie og venner og god stemning. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Sermonien er bortkastet tid, og rett og slett klein! Anonymous poster hash: 65766...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Sermonien er bortkastet tid, og rett og slett klein! Anonymous poster hash: 65766...ff4 oi, kan du fortelle hvorfor? Ts Anonymous poster hash: 28634...45b
Almarea Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Vi har hatt navnefest. Var en kjempeflott sermoni. Det var høytidelig inngang med klassisk musikk, tale til barna, diktlesning, nydelig musikk og utdeling av navnetavler. Hadde lett valgt det igjen foran dåp. Til og med min kristne svigermor koste seg
Frøken I Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 Mine foreldre har holdt navnefest for alle sine fem barn, og det har vært veldig hyggelig! Ingen seremoni, men middag , kaffe og kaker, gavebord, slektninger fra ulike deler av landet var samlet og fikk se det nye familiemedlemmet (og resten av familien), rett og slett vellykket - anbefales! Tror ingen av de gamle tantene reagerte på at det ikke var noe dåp i kirken først ellerno, selskapet og anledningen ble både høytidelig og minneverdig.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #10 Skrevet 26. oktober 2015 Hedning-seremoni! Skam dere!Anonymous poster hash: 3e1c3...b15
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #11 Skrevet 26. oktober 2015 Hedning-seremoni! Skam dere!Anonymous poster hash: 3e1c3...b15 Hahaha,dagens Anonymous poster hash: 83f0b...302 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #12 Skrevet 26. oktober 2015 Sermonien er bortkastet tid, og rett og slett klein!Anonymous poster hash: 65766...ff4 I den siste jeg var i var det superkleint fordi han som talte brukte 20 minutter av talen bare på å reklamere for HEF. Han la ut i det vide og det brede om hvordan de fullstendig erstattet kirken gjennom hele livsløpet, og brukte mye tid på å i detalj forklare hvorfor en begravelse som ikke var i kirkens regi kunne være minst like verdig. Så gikk Eli Rygg på scenen og sa noe ala det samme ispedd en del "barn av regnbuen" og sånne floskler, og så var det fest etterpå. Anonymous poster hash: 41b25...259 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #13 Skrevet 26. oktober 2015 Huff jeg var på en sånn i Trondheim og det var veldig lite hyggelig. Det var utrolig mange 'dåpsbarn', så det føltes veldig samlebånd og lite intimt. I tillegg var det veldig veldig begrenset med plasser så de aller fleste som var invitert i navnefesten fikk ikke være med på seremonien. Talen var EN stor HEF propaganda, men hva skal man snakke om når man tar ut religionen? Det hele føltes tomt og mekanisk, og var en begredelig ting å være med på. Da ville jeg heller bare arrangsjert en hyggelig fest hjemme, uten noen seremoni.Anonymous poster hash: 83e06...e07 3
lulus Skrevet 26. oktober 2015 #14 Skrevet 26. oktober 2015 Vi valgte navnefest uten sermoni, og er veldig fornøyd med det. Da kan man jo gjøre så mye eller lite ut av det som man vil Er ikke helt fan av opplegget til HEF, i tillegg koster det jo litt også. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #15 Skrevet 26. oktober 2015 I den siste jeg var i var det superkleint fordi han som talte brukte 20 minutter av talen bare på å reklamere for HEF. Han la ut i det vide og det brede om hvordan de fullstendig erstattet kirken gjennom hele livsløpet, og brukte mye tid på å i detalj forklare hvorfor en begravelse som ikke var i kirkens regi kunne være minst like verdig. Så gikk Eli Rygg på scenen og sa noe ala det samme ispedd en del "barn av regnbuen" og sånne floskler, og så var det fest etterpå.Anonymous poster hash: 41b25...259 Dette var interessant lesing siden jeg har opplevd det samme i to ulike borgerlige "konfirmasjoner" (HEF). Det var utrolig pinlig å hele tiden høre på hvordan de liksom erstattet kirken, dette var temaet til alle som holdt taler under seremoniene. Det var sååå fullverdig alternativ til den kirkelige konfirmasjonen, noe som ble gjentatt til det kjedsommelige. Det var ellers få familiemedlemmer per ungdom som fikk plass under seremoniene, jeg fikk derfor veldig samlebåndfølelse av det hele. Jeg ville derfor aldri valgt en seremoni i regi av HEF selv om jeg aldri har deltatt på navnefest (var ikke nær nok til å finnes verdig en plass under festen til et lite familiemedlem og deltok derfor bare på festen hjemme) Anonymous poster hash: 7ca4e...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #16 Skrevet 26. oktober 2015 Mulig det er stor forskjell fra sted til sted? I vår første navnefest var det bare sønnen vår og alle vi hadde bedt. I vår andre var det to babyer som fikk navn, og tilhørende familier.Anonymous poster hash: d6172...e96
Cookiemonster! Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Ikke meningen å blande meg inn i tråden din TS, men vi har vurdert det samme som deg. Ble veldig nysgjerrig på dere som har hatt navnefest uten seremoni! Vil dere fortelle mer om hvordan dere gjennomførte dette?
Askmeagain89 Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Vi hadde uten seremoni. Inviterte begge familier, leide lokale, bestilte mat, kake (bakte noe selv og), pyntet dagen i forkant. Det var veldig vellykket.
FantasDick Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Hadde seremoni for lillesøsteren min for 18 år siden i Trondheim. Det var mange barn og familier på samme seremonien så det ble litt "samlebånd" som noen andre nevnte. Ellers var det fint opplegg med musikk, utdeling av tavler og lite propaganda. Nå skal vi ha seremoni for vår lille, men vi bor på et lite sted og det er maksimum 4 barn med familie på hver seremoni så tipper det blir litt mer intimt denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #20 Skrevet 27. oktober 2015 oi, kan du fortelle hvorfor? Ts Anonymous poster hash: 28634...45b Det var kunn sanger og dikt, en tale hvor en person (sikkert av betydning) står å sier at barn er framtiden, barn er et individ, vi skal lede og hjelpe et barn gjennom livet... bla bla.. sang sang, dikt dikt, utdeling av en "tavle" (et ark) og så hjem... så unødvendig! Anonymous poster hash: 65766...ff4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå