Gå til innhold

Hva må gjøres i hagen nå før vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akuratt fått hage med blomsterbed, hekk og plen. Er det noe jeg må gjøre med den før minusgrader og snø kommer? Når på året skal feks hekken klippes og må jeg klippe den helt ned? Thuja eller noe av et slag.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingenting.Blader er gull gjødsel for både plen og jord  :). ANg Tuja - ville jeg ringt el sendt mail til Plantasjen eller et annet hagesenter.Eller så står det kanskje på websidene.

Skrevet

ingenting.Blader er gull gjødsel for både plen og jord  :). ANg Tuja - ville jeg ringt el sendt mail til Plantasjen eller et annet hagesenter.Eller så står det kanskje på websidene.

Skrevet

Tuja skal ikke klippes i høyden før den har nådd den høyden den skal ha. så dersom den er så høy som du vil ha den, så kan du klippe toppen. Trenger ikke å klippes ned. Sidene beskjæres slik at hekken blir tett og fin, og ikke for bred. Beskjæring kan du gjøre til våren, eller i september/oktober.

På de stedene i landet det er mye snø vil snøen isolere mot kulda. Dersom det er mye barfrost (kulde uten snø) så vil mange planter kunne fryse ihjel. Mange dekker dem da med granbar eller strie, slik at de får litt isolasjon. Planter du bør passe på er feks vintergrønne planter som rhododendron, og mindre busker som feller bladene som roser og hortensia. Stauder som har visnet lar du ligge med det visnede bladverket på, det kan du fjerne når våren kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...