Gå til innhold

Ammete, magesmerter hos baby erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en baby på litt over 1 uke. Første gang, så har lite erfaringer og alt er litt skummelt, hehe..

Baby er veldig rolig, men plutselig utbryter det i voldsom skriking og det er tydelig at det er noe som er veldig smertefullt!  :(

Babyen spenner hele kroppen og sparker å slår i alle retninger, prøver alt men ingenting nytter når det pågår. Plutselig gir det seg, og baby er helt rolig og fornøyd å ser ut i luften. Og så kan det begynne igjen etter liten pause.

Sånn går det mange ganger, helt til det ikke kommer tilbake på en stund. (Alt fra 1 time til 5)

Er dette bare vanlige magesmerter? Eller er det noe galt jeg spiser? Føler selv at jeg spiser helt vanlig, men har ikke peiling på hva babyen kan reagere på..? 

Uansett, så søkte jeg litt på nettet å der kom jeg over noe som heter ammete. Er det noen som har erfaringer med det? Og kan det hjelpe mot det jeg beskriver? :)

Takk for svar

Anonymous poster hash: dc29f...388
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Det du beskriver høres ut som kolikk.

Ammete har fennikel i seg som er bra for luft i magen. Amme te har andre ting i seg som skal øke melkeproduksjonen(gjør det på meg). Om du kun trenger for baby så kan du heller kjøpe ren fennikelte. Du kan faktisk gi lunken fennikel te direkte til babyen med sprøyte(uten spiss :P) I tillegg kan Miniform dråper også hjelpe på med luft i magen(10 dråper før hvert måltid).

Sukkervann skal også ha god effekt på magevondt, men om baby ikke roer seg øyeblikkelig med så er det ikke vits i å gi det mer sukkervann da det kan ødelegge appetitt og ja, det er tross alt sukkervann. Men om baby responderer på det med å bli rolig så kan det også brukes når baby blir veldig hysterisk pga magevondt. Oppskriften er 1 ss sukker per 1 dl med kokt vann. Kan stå i kjøleskapet i 2 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammete har fennikel i seg som er bra for luft i magen. Amme te har andre ting i seg som skal øke melkeproduksjonen(gjør det på meg). Om du kun trenger for baby så kan du heller kjøpe ren fennikelte. Du kan faktisk gi lunken fennikel te direkte til babyen med sprøyte(uten spiss :P) I tillegg kan Miniform dråper også hjelpe på med luft i magen(10 dråper før hvert måltid).

Sukkervann skal også ha god effekt på magevondt, men om baby ikke roer seg øyeblikkelig med så er det ikke vits i å gi det mer sukkervann da det kan ødelegge appetitt og ja, det er tross alt sukkervann. Men om baby responderer på det med å bli rolig så kan det også brukes når baby blir veldig hysterisk pga magevondt. Oppskriften er 1 ss sukker per 1 dl med kokt vann. Kan stå i kjøleskapet i 2 døgn.

Synes du ammete fungerer? Og har du noen merker du anbefaler? Lurer litt på å teste det ut - er det sånn at man faktisk merker at man får mer melk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Synes du ammete fungerer? Og har du noen merker du anbefaler? Lurer litt på å teste det ut - er det sånn at man faktisk merker at man får mer melk?

På meg er brystene sprengfulle på morgenen de dagene jeg drikker 2 kopper dagen før. Måtte slutte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gav fennikel til meg når jeg var baby og det hjalp. På mitt eget barn hjalp karve. Jeg kjøpte hele frø i butikken, og spiste de selv. Det gikk ca. et døgn så prompet baby i et kjør. Når det var en spesielt ille dag gav jeg baby noen dråper i munnen. Men ikke gi hva som helst. Før du gir noe direkte, vil jeg anbefale å snakke med helsesøsteren til barnet.

Både karve og fennikel finnes i ammete, men min erfaring er at det er for små mengder til at det hjelper.

Å bære, bytte stilling, sykle med beina til baby vil nok hjelpe. Bevegelse i baby skaper bevegelse i tarmene slik at luft kan komme ut.

FÅ OPP RAPEN. Det var avgjørende for vår del.

Det høres ut som du har et kolikkbarn, og det er helt ufarlig, men likevel fælt for både foreldre og barn. Jeg og flere andre foreldre synest at det viktigste hjelpen har vært å akseptere kolikken. Man skal selvsagt prøve å hjelpe baby alt man klarer, men aksepten hjelper veldig godt for eget hode :) Masse lykke til, og håper du finner noe som hjelper babyen din! Det går over :)

Anonymous poster hash: 80fc5...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar !! :)

Men tror dere altså jeg har et kolikkbarn?? Jeg trodde det var mye verre, og skriking 24/7?  Som sagt, er en kjempe fornøyd baby ellers. Er bare disse utbruddene i ny og ne..

takk for forslag setter pris på alle erfaringer  :blomst:  skal prøve med fennikel te!

Anonymous poster hash: 062b3...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det nødvendigvis høres ut som kolikk. Det er helt vanlig at barn blir urolige spesielt på kveld. Husk at mage og tarm er umoden og det skal ikke mye til for å skape litt uro. Forsøk å sykle med beina, få opp rapen, holde i kolikkgrep på din underarm.. Ammete hadde ingen spesiell effekt på meg, men det er jo verdt et forsøk. For din egen del kan du jo forsøke å holde litt oversikt over hva du spiser de dagene barnet ditt skriker mye. I starten så jeg sammenheng med at jeg spiste sjokolade, som skapte uro hos min baby. Det gikk over etterhvert. Min baby var litt urolig på kveldstider, men hadde ikke kolikk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar !! :)

Men tror dere altså jeg har et kolikkbarn?? Jeg trodde det var mye verre, og skriking 24/7? Som sagt, er en kjempe fornøyd baby ellers. Er bare disse utbruddene i ny og ne..

takk for forslag setter pris på alle erfaringer :blomst: skal prøve med fennikel te!

Hvis det er snakk om kolikk, så er det en del timer i døgnet med skriking (husker ikke nøyaktig hvor mye, men det kan sikkert raskt googles) og jeg ville heller ikke konkludert med kolikk når baby er så ung! Så ikke ta noen sorger på forskudd enda ;) Det kan like gjerne dreie seg om litt forbigående magevondt.

Du kan prøve noen råd, og så forhører du deg med helsesøster om det ikke blir bedring :)

Anonymous poster hash: 65755...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om babyen din ikke følger den typiske kolikkregelen med x timer skriking antall dager (tror det er 3..?), så kan den jo ha kolikktendenser da. Eller, som nevnt før, umodent tarmsystem som må venne seg til mm/mme.

Min baby (nå 3 mnd) skrek mye i starten, og det var der jeg fikk vite om disse kolikktendensene, for hun fulgte ikke regelen men skrek likevel jevnlig. Jeg prøvde alt fra ammete, begrenset kosthold, sukkervann, minifom, magemassasje på baby, sykling med beina og ulike bærestillinger. Mye av dette samtidig, av ren desperasjon :-) For vår del var det ammete og stillingsendring for baby som hjelp. Drakk ammeteen selv samt gav baby, men kan tenke meg at fennelfrø er gode å bruke også. På apoteket får du te fra Helios og NAF, jeg foretrekker sistnevnte, synes den smaker minst gress :-:-)

Å jobbe med rapingen hjalp også, baby ville ikke rape selv men ettee dette ble godkjent og forsøkr så har skrikingen roet seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det nødvendigvis høres ut som kolikk. Det er helt vanlig at barn blir urolige spesielt på kveld. Husk at mage og tarm er umoden og det skal ikke mye til for å skape litt uro. Forsøk å sykle med beina, få opp rapen, holde i kolikkgrep på din underarm.. Ammete hadde ingen spesiell effekt på meg, men det er jo verdt et forsøk. For din egen del kan du jo forsøke å holde litt oversikt over hva du spiser de dagene barnet ditt skriker mye. I starten så jeg sammenheng med at jeg spiste sjokolade, som skapte uro hos min baby. Det gikk over etterhvert. Min baby var litt urolig på kveldstider, men hadde ikke kolikk :)

Ja, for alt jeg vet kan dette være helt normalt, har lite peiling .. Håper at det er normalt og at det går seg til, høres jo veldig logisk ut det du sier med at systemet er umodent. Alt er jo tross alt helt nytt ! :)

Tusen takk for svar og råd! Kolikkgrepet har funket litt, men noen ganger ikke i det hele tatt. 

Vet du forresten hvorfor det er spesielt på kveldstider??

Åneei... sjokolade :( hehe

Takk igjen for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis kolikk. Min sønn var sånn i nesten tre måneder, uten at verken lege eller helsesøster ville kalle det kolikk.

Men mange barn har mye mageknip. Jeg har stort sett gitt MME, så sånn sett har ikke mitt kosthold påvirket.

Hos oss virket det relativt bra med minifom, og ammete (som vi ga til babyen, et par teskjeer før mat).

Kan forøvrig tipse om å gni i sirkler på magen (med klokka). Min syns det var kjempegodt, og virker som om det lindrer knip.

Det er heftig mens det står på. Nå er min sønn blitt 4 1/2 måned, spiser nesten en hel porsjon grøt per dag og har ikke mageknip lenger. Så det går over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om kolikk, så er det en del timer i døgnet med skriking (husker ikke nøyaktig hvor mye, men det kan sikkert raskt googles) og jeg ville heller ikke konkludert med kolikk når baby er så ung! Så ikke ta noen sorger på forskudd enda ;) Det kan like gjerne dreie seg om litt forbigående magevondt.

Du kan prøve noen råd, og så forhører du deg med helsesøster om det ikke blir bedring :)

Anonymous poster hash: 65755...2f2

Ja håper det bare er forbigående! Helsesøster kommer imorgen så skal forhøre meg litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om babyen din ikke følger den typiske kolikkregelen med x timer skriking antall dager (tror det er 3..?), så kan den jo ha kolikktendenser da. Eller, som nevnt før, umodent tarmsystem som må venne seg til mm/mme.

Min baby (nå 3 mnd) skrek mye i starten, og det var der jeg fikk vite om disse kolikktendensene, for hun fulgte ikke regelen men skrek likevel jevnlig. Jeg prøvde alt fra ammete, begrenset kosthold, sukkervann, minifom, magemassasje på baby, sykling med beina og ulike bærestillinger. Mye av dette samtidig, av ren desperasjon :-) For vår del var det ammete og stillingsendring for baby som hjelp. Drakk ammeteen selv samt gav baby, men kan tenke meg at fennelfrø er gode å bruke også. På apoteket får du te fra Helios og NAF, jeg foretrekker sistnevnte, synes den smaker minst gress :-:-)

Å jobbe med rapingen hjalp også, baby ville ikke rape selv men ettee dette ble godkjent og forsøkr så har skrikingen roet seg mye.

Ja - raping er viktig! Men noen ganger skriker baby etter en rap så jeg har ikke peiling  :vetikke:  

Takk for svar! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis kolikk. Min sønn var sånn i nesten tre måneder, uten at verken lege eller helsesøster ville kalle det kolikk.

Men mange barn har mye mageknip. Jeg har stort sett gitt MME, så sånn sett har ikke mitt kosthold påvirket.

Hos oss virket det relativt bra med minifom, og ammete (som vi ga til babyen, et par teskjeer før mat).

Kan forøvrig tipse om å gni i sirkler på magen (med klokka). Min syns det var kjempegodt, og virker som om det lindrer knip.

Det er heftig mens det står på. Nå er min sønn blitt 4 1/2 måned, spiser nesten en hel porsjon grøt per dag og har ikke mageknip lenger. Så det går over :)

Ja kanskje miniform er en ide? Er det reseptfritt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ditt har kolikk kan det eskalere de neste ukene. Vi satser selvfølgelig ikke på det, men det var slik det begynte med min.

Vi får satse på at du ikke får bruk for tipsene så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ditt har kolikk kan det eskalere de neste ukene. Vi satser selvfølgelig ikke på det, men det var slik det begynte med min.

Vi får satse på at du ikke får bruk for tipsene så lenge :)

Uff da.. så det begynner i det små altså? Så det begynte litt rolig først også verre? :( 

Hjelpe meg, håper virkelig at det går over ja. Synes det er veldig tøft fra før av å være foreldre, med amming hele tiden og minimalt med søvn.. til deg og alle andre flinke foreldre som kommer levende ut av det med kolikk har gjort en kjempe bra jobb! Beundrer deg og andre foreldre i samme situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amme-te funket ikke her, men fennikel-te hjelper litt. Drikker litt selv og gir litt til baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da.. så det begynner i det små altså? Så det begynte litt rolig først også verre? :( Hjelpe meg, håper virkelig at det går over ja. Synes det er veldig tøft fra før av å være foreldre, med amming hele tiden og minimalt med søvn.. til deg og alle andre flinke foreldre som kommer levende ut av det med kolikk har gjort en kjempe bra jobb! Beundrer deg og andre foreldre i samme situasjon Anonymous poster hash: 062b3...87a

Herregud, få sitter jeg med verdens verste samvittighet. Var ikke meningen å skremme deg!

Alt går seg til, uansett, kolikk eller ikke. Dette fikser du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, få sitter jeg med verdens verste samvittighet. Var ikke meningen å skremme deg!

Alt går seg til, uansett, kolikk eller ikke. Dette fikser du! :)

Neei, det må du ikke gjøre! :D Jeg er bare glad for å høre erfaringer, men såklart.. frykten om kolikk er jo der hehe! 

Men ja det går seg nokk til uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje miniform er en ide? Er det reseptfritt?

Det er reseptfritt, ja. Spør i skranken på apoteket etter dråper. Om du ikke merker bedring etter ca 4 dager er det bare å droppe det :) Men kan være verdt et forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...