AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 Min svigerinne (vi er gift med hver vår mann som er brødre) smekker barnet sitt på fingrene når hun rører noe hun ikke får liv til. Ungen er 17 måneder... Har sagt fra flere ganger, senest i helgen da vi alle var hos svigermor, men snakker for døve ører. Svigermor og svigerfar liker det ikke, ei heller min mann. Svigerbror bryr seg ikke. Svigerinnen min mener hun oppdrar barnet til å ikke plukke på alt. Men for faen da?? Man smekker da ikke en liten unge over fingrene?? Er fristet til å kontakte barnevernet, kanskje de kan snakke vett inn i skallen hennes... Har ikke barn selv, så jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt, men hallo! Jenta er 17 måneder..... Slår du fingrene på barnet når det rører alt mulig??Anonymous poster hash: 4e9b2...4b3
Gjest gundagrynte Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 Min svigerinne (vi er gift med hver vår mann som er brødre) smekker barnet sitt på fingrene når hun rører noe hun ikke får liv til. Ungen er 17 måneder... Har sagt fra flere ganger, senest i helgen da vi alle var hos svigermor, men snakker for døve ører. Svigermor og svigerfar liker det ikke, ei heller min mann. Svigerbror bryr seg ikke. Svigerinnen min mener hun oppdrar barnet til å ikke plukke på alt. Men for faen da?? Man smekker da ikke en liten unge over fingrene?? Er fristet til å kontakte barnevernet, kanskje de kan snakke vett inn i skallen hennes... Har ikke barn selv, så jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt, men hallo! Jenta er 17 måneder..... Slår du fingrene på barnet når det rører alt mulig??Anonymous poster hash: 4e9b2...4b3 Nope! Aldri gjort! Neste gang smekker du henne på hånden..hardt!..og bruker det samme argumentet som hun gjør...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Wow, trodde man sluttet med slik "oppdragelse" på 80-tallet. Anonymous poster hash: 0c5db...7e9 12
Rotemor Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Hva i all verden er det man tror man oppnår og hvor skal grensen gå? Jeg hadde tatt høylytt til ordet neste gang, men det vil nok ikke hjelpe. Lite du kan gjøre, dessverre... 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Det er forbudt med lov i norge å slå barn. Å smekke barn over fingrene inngår i lovens forståelse av at dette er straffbart. Det er din simple plikt å melde fra til barnevernet når et barn ikke blir ivaretatt og eller blir utsatt for lovbrudd som er skadelig for barnet. Så meld fra i morgen den dag.Anonymous poster hash: 10778...342 11
bobler Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 En liten smekk? Er det ille? Hva faen hadde vært noe annet om hun slo elns men en liten smekk for å få ungene til å ikke ta på ting høres da normalt ut. 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 Nope! Aldri gjort! Neste gang smekker du henne på hånden..hardt!..og bruker det samme argumentet som hun gjør... Enig! Anonymous poster hash: b2cdb...79f 2
Gjest gjestvest Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Jeg tror noen voksne tenker at det å smekke et barn over fingrene er det samme som å smekke en voksen over fingrene: At det ikke vil gjøre vondt. Det er kun en lekse lært. For det første - Det gjør veldig vondt. For det andre - Barnet forstår ingen verdens ting. For det tredje - Det er riv ruskende galt. Endret 25. oktober 2015 av gjestvest
jabx Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 En liten smekk? Er det ille? Hva faen hadde vært noe annet om hun slo elns men en liten smekk for å få ungene til å ikke ta på ting høres da normalt ut. All fysisk avstraffelse av barn er ille. Det er også ulovlig. 3
Nevian Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 En liten smekk? Er det ille? Hva faen hadde vært noe annet om hun slo elns men en liten smekk for å få ungene til å ikke ta på ting høres da normalt ut. Slenger meg på den - enn så ukorrekt det måtte være i disse dager. 10
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Har dessverre opplevd dette selv. Altså sett det med egne øyne, og blitt forskrekket. For å si det sånn, ikke rart at den familien nå er under undersøkelse av barnevernet. I senere tid og når barnet ble litt eldre, fant vi ut at barnet ble fysisk avstraffet om det ikke gjorde som foreldrene sa. Slag og innesperring ble vanlig. Volden eskalerte. Jeg gråter for dette barnet den dag i dag.. Ingen barn burde oppleve vold. Det er som andre skriver her, hvor skal grensen gå? Har man først begynt å slå, og ikke minst et så lite barn som knapt over et år, ja da er det ikke store grenser før man gir noen store slag når barnet vokser opp. Plutselig er det ikke snakk om "bare" en smekk på fingrene lengre. Forsåvidt er det IKKE sånn man oppdrar et barn. De som har behov for å slå barn er nederst på rangstigen i mitt syn. Da er de ikke mye myndige foreldrepersoner, de er simple forbrytere som tyr til vold for å få det som de vil. Jeg håper du har mot til å tørre å gjøre noe med dette TS. Kjempebra at du allerede har sagt fra. Du kan risikere å stå alene mot hele svigerfamilien, men du gjør det riktig ved å si fra om at vold ikke er akseptabelt. Anonymous poster hash: 9f1e8...f19 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 En liten smekk gjør ingen skade, det bare fjerner hånden vekk fra objektet. Det hadde vært noe annet å slå hånden hardt. Anonymous poster hash: 230fb...561 11
Gjest Coolaid Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Min svigerinne (vi er gift med hver vår mann som er brødre) smekker barnet sitt på fingrene når hun rører noe hun ikke får liv til. Ungen er 17 måneder... Har sagt fra flere ganger, senest i helgen da vi alle var hos svigermor, men snakker for døve ører. Svigermor og svigerfar liker det ikke, ei heller min mann. Svigerbror bryr seg ikke. Svigerinnen min mener hun oppdrar barnet til å ikke plukke på alt. Men for faen da?? Man smekker da ikke en liten unge over fingrene?? Er fristet til å kontakte barnevernet, kanskje de kan snakke vett inn i skallen hennes... Har ikke barn selv, så jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt, men hallo! Jenta er 17 måneder..... Slår du fingrene på barnet når det rører alt mulig??Anonymous poster hash: 4e9b2...4b3 Gjør man det med kollegaer på jobben ? Man gjør det heller ikke med barn. Man kan fint ta hendene til barnet bort fra det som ikke skal røres og si nei. Og heller rose og forsterke når barnet har ønsket adferd.
Gjest Mats Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 Skolebarn som bør smekkes på fingrene. Da de begynner å bli frekke og må lære å oppføre seg. Ikke et lite barn som ikke vet bedre.
Gjest Tottelotta Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Greit nok at barn trenger veiledning, men det gjør det ikke ok å behandle barn dårligere enn voksne. Og om du har for vane å slå voksne som ikke gjør som du vil, så er det på tide å oppsøke hjelp. Dette er ikke greit på noen som helst måte.
jabx Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Slenger meg på den - enn så ukorrekt det måtte være i disse dager. At noe virker normalt betyr ikke at det er ønskelig. Tidligere var det normalt å banke barna sine så de ble både gule og blå. Er det derfor greit? 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #18 Skrevet 25. oktober 2015 Dette er en vanskelig problemstilling, fordi jeg selv er oppvokst med smekk på fingrene hvis jeg absolutt skulle røre på noe jeg hadde fått beskjed om å ikke røre. Nå i dag framstilles det, som så mye annet, som direkte vold mot barnet. Det var aldri snakk om å slå hardt, men en liten smekk for å vise at dette er ikke lov, og hvis du gjør det så får du vondt. Det eskalerte aldri, jeg har ikke blitt mishandlet av hverken foreldre, øvrige familie eller lærer (for joda, jeg har blitt smekket av lærere og jeg). Jeg sliter ikke med dette i dag, og jeg har et ganske normalt forhold til foreldrene mine. Jeg lærte derimot å høre etter, i motsetning til veldig mange barn i dag.. Anonymous poster hash: a6b39...6ca 6
jabx Skrevet 25. oktober 2015 #19 Skrevet 25. oktober 2015 En liten smekk gjør ingen skade, det bare fjerner hånden vekk fra objektet. Det hadde vært noe annet å slå hånden hardt. Anonymous poster hash: 230fb...561 Jo, en liten smekk gjør skade. Dessuten tyder slik hensynsløs oppførsel blant andre på at oppførselen mot det stakkars barnet er enda verre når ingen ser på. Better safe than sorry - bekymringsmelding ASAP! 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #20 Skrevet 25. oktober 2015 I Norge er det ikke lov,men i mer enn 90 prosent av verdens land ville det blitt sett på som det rene hysteri å kontakte myndighetene for noe så bagatellmessig,ja jeg vet det,Norge er best på barneoppdragelse, vi har de minst bortskjemte barna og psykiske problemer blant barn og ungdom eksisterer ikke, rett og slett fordi vi gir våre barn tilnærmet frie grenser i redsel for å skade deres skjøre psyke. Men tilbake til saken, før noen begynner å rope på barnevern og politi, ville jeg spurt hvordan barnet har det, er det et trygt barn som ser ut til å trives? Hvis du kan svare bekreftende på det så ville ikke jeg kontaktet barnevernet for en smekk over fingrene, jeg tror nemlig at det kan føre til at det kan gå utover barnet pga at foreldrenes stressnivå vil øke betraktelig. Kanskje en trussel om at du vil kontakte barnevernet hvis hun ikke gir seg, kan føre til endring. Anonymous poster hash: 564f5...9b8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå