Gå til innhold

Hva er vanlig å ha på sparekontoen i 40 års alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg har så utrolig lite i forhold til andre på min alder som både har hus og hytte og fet bank konto.

Har selv et hus som jeg kanskje får 1,5 mill tilbake i egenkapital etter salg og har ca 200 000 kr på sparekonto. 

Hva har andre 40-50 åringer på konto og i formue?

Hva er vanlig?

Har selv vært alenemor uten mulighet til å spare noe særlig, foruten om å investere i et hus som jeg nå har betalt endel ned på.

Men flere i min alder har både hytte og flere eneboliger som de leier ut osv..

Er det jeg har lite i sammenligning med andre på min alder`?

Mvh 42 åring

Anonymous poster hash: 305c3...b41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

200.000, er ikke det bra da? Jeg vokste opp med moren min og hun hadde alltid dårlig råd. Tror ikke hun hadde særlig mer enn en tusen-lapp på sparekonto, inntil jeg flyttet ut. Nå har hun arvet litt etc, så økonomien er på topp. Husk at alle har forskjellige situasjoner, fordi noen har hytter og flere leiligheter betyr ikke at det er normen :) 

Anonymous poster hash: 6bd66...a35
  • Liker 4
Skrevet

5000 kr

Anonymous poster hash: 1ce9d...257
Skrevet

Jeg synes det virker som du sitter greit i det, TS.

Par bygger seg jo opp mer enn dobbelt så fort da mange av utgiftene reduseres med tiden.

De kan også få mer lån.

• Liker 1
Skrevet

200 000 på sparekonto + eier egen bolig er jo bra det? Det er klart at de med 2 inntekter har fetere bankkontoer, så du kan ikke sammenligne deg med dem.

Jeg solgte min leilighet med gevinst på 2,2, og kjøpte meg en litt mindre BBL, så nå er jeg gjeldfri, og kan spare for å spare, og slippe fremtidige utgifter på tak/yttervegger/vinduer etc noe som jeg måtte i forrige bolig. 

Anonymous poster hash: e7001...4cf
Skrevet

Selv har jeg rundt 800 000 stående. I fond riktignok, men likevel. Men 200 000 er da suverent? Er det ikke 3-4 ganger månedsinntekt som anbefales? Det er jo egentlig bare tøys av meg å ha såpass mye - ingen lommer i likskjorta som de sier. Jeg burde leve mens jeg har sjansen.

Anonymous poster hash: 2fd60...5a4
Skrevet

Vi har vel muligens 15000.

Anonymous poster hash: c459f...656

Skrevet

Selv har jeg rundt 800 000 stående. I fond riktignok, men likevel. Men 200 000 er da suverent? Er det ikke 3-4 ganger månedsinntekt som anbefales? Det er jo egentlig bare tøys av meg å ha såpass mye - ingen lommer i likskjorta som de sier. Jeg burde leve mens jeg har sjansen.

800.000 kr i fond. Du kan ihvertfall halvere disse pengene iløpet av noen år fremover i tid :)

Anonymous poster hash: 32f58...279

Skrevet

Du kommer til å trenge dem hvis du lever noen år etter å ha blitt pensjonist, eller bare hvis du mister jobben og får problemer med å få en ny. Det har skjedd for mange, og felles for nesten alle var at de ikke hadde trodd det skulle skje med akkurat dem.

Anonymous poster hash: d86f9...baf

Skrevet

200 000 på sparekonto + eier egen bolig er jo bra det? Det er klart at de med 2 inntekter har fetere bankkontoer, så du kan ikke sammenligne deg med dem.

Jeg solgte min leilighet med gevinst på 2,2, og kjøpte meg en litt mindre BBL, så nå er jeg gjeldfri, og kan spare for å spare, og slippe fremtidige utgifter på tak/yttervegger/vinduer etc noe som jeg måtte i forrige bolig. 

Anonymous poster hash: e7001...4cf

Det er dette jg vurderer. Å selge min bolig og kjøpe en mindre Borettslag leilighet. Da blir jeg og gjeldsfri iallefall :)

Anonymous poster hash: 305c3...b41

• Liker 1
Skrevet

800.000 kr i fond. Du kan ihvertfall halvere disse pengene iløpet av noen år fremover i tid :)

Enn så lenge har de i hvert fall steget jevnt og trutt. Men du mener økonomien er på vei i dass eller?

Skrevet

44 år. Nedbetalt bolig og ca 200 000 på konto. Alenemor.

Anonymous poster hash: 163ab...5d4

Skrevet

Enn så lenge har de i hvert fall steget jevnt og trutt. Men du mener økonomien er på vei i dass eller?

Ta ut gevinst nå burde vært en selvfølge.

Skrevet

Du har ingenting å klage over. Moren min er rett over 50 og er minste pensjonist. Hun bor sammen med min far. De har nesten ikke hatt sjans til å spare Før vi ungene flytta ut. Nå har de vel ca 90 000 på sparekonto til sammen, eier bolig til 1 mill og bil verdt kanskje 50 000.

Skrevet

Det er ingen forskjell på å ha 3 millioner i lån på et hus og 1,2 millioner i banken og 4 millioner i lån og 200 000 i banken. Du sitter VELDIG godt i det. Ikke stress. Betal ned boliglånet i normalt tempo og sett 1000-2000 kr i banken og evt. litt i aksjefond i måneden, så vil formuen din øke jevnt og trutt. Bruk resten. Ingen grunn til å spare mye når man allerede er trygg økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Ta ut gevinst nå burde vært en selvfølge.

Helt uenig!

Anonymous poster hash: 9c49f...276

• Liker 1
Skrevet

Er gift, men på vei til skilsmisse (separasjon er tatt ut).

48 år.

Har ca 150.000,- på sparing, men iallfall 25.000 av de vil nok gå til baksmell på skatten. Venter på svar fra Skatteetaten hvor mye baksmellen egentlig blir. De har tatt en stikkprøve og lignet meg for noe som ligger tilbake i tid. Fikk plutselig bare brev om det.

Da er det iallfall greit å ha sparepenger på konto så man får betalt restskatten uten å måtte låne! :)

Anonymous poster hash: d82a2...f2a
Skrevet

Akkurat nå er sparekontoen min litt minimert, i og med at jeg har casha ut fellesgjelda på leiligheten (IN-ordning). Så per nå har jeg ca. 65 000 på diverse sparekonti.

I tillegg har jeg rundt 300 000 i aksjer og fond.

Er 44 år, enslig med egen leilighet jeg har ca. 800 000 i gjeld på, verdt ca. 2,5 mill.

Anonymous poster hash: 12f50...b53
Skrevet

Vi har ca 100000 kr i fond og ca 50000 på en konto vi kan bruke av. Vi har også spart opp ca 35000 kr hver til ungene. Dette er veldig mye for oss. Jeg er 38, mannen er 40. Vi har enebolig og ca 2,5 mill igjen på lånet på det, det ville nok blitt solg for rundt 3,8-4,0 mill.

Så 200000 kr i banken er mye for en person, synes jeg.

Anonymous poster hash: 508f0...f10
Skrevet

Kun de svarene som har med egenkapital i bolig, gir egentlig mening her. Penger på sparekonto sier lite, hvis man ellers sitter med forgjledet bolig. Og har man noen hundre tusener påkonto, og leier leilighet, er det verre enn en person som har null på konto, men nedbetalt bolig. Men det skjnner jo TS, som har med begge deler.

TS,

Jeg er på din alder og mitt inntrykk er at økonomisk situasjon varierer velig. Det som er mye i noen yrkesgrupper og miljøer, er lite i andre. Som du sier er det ange som har mye og jeg har tenkt litt på det samme; hvem har hva og hvorfor.

Men mht landsgjennomsnitt, tror jeg du ligger godt an og særlig for aleneorelre. Du vil kunne være gjeldfri og eie egen bolg lenge før du blir pensjonist, og det på en inntekt. Du kan sannsynligvis kjøpe deg en liten leilighet til for utleie, dersom det er et lett å leie ut der du bor, og spare enda mer å den måten-

Møter du en jevnbyrdig partner, dvs med 1,5 mill i EK på bolig og et par hundre tusen på bok, kan dere selge det ene huset og kjøpe hytte - og ha det romsligere enn du har det nå, da dere deler på slike kostnader som strøm, lisens og eiendomsskatt og kommunale avgifter og annet som ikke endrer seg o man er en eller to. Mange par har dessuten arvet tilgang til hytte, noen til og med to. Andre igjen er så belånt at de ikke har mulighet til å bryte opp fraulykkelig forhold fordi de ikke vil klare å bære kostnadene separat.

Men altså; du er ikke dårlig stelt, det er mer det at er man to, så blir handlingsrommet større. Men det har absolutt sin verdi å kunne stå på egne ben.

Anonymous poster hash: e6322...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...