AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 Ble inspirert av jogge-tråden som nettopp ble lagt ut, men tenkte å ikke kuppe den... Jeg har svært dårlig kondisjon. For å få frem hvor dårlig den er: Går jeg opp 3 trapper (slik lengde det pleier å være i kontorbygg) blir jeg andpusten. Dette gir seg rundt 1 minutt etter. Om jeg går i fjellet (bratt oppoverbakke) blir jeg veldig andpusten og føler for pause etter rundt 2 minutter gåing. Men ved fjelltur er jo terskelen lavere for å puste og pese. Er det noen som har gode forslag/"planer" for å komme i løpeform? Jeg ønsker å gå ned i vekt også. Men mitt første ønske er å komme i løpeform og så får jeg heller ta vektnedgang som en bonus. Det er nødt å være overkommelige forslag. Det letteste i hverdagene er å kunne løpe/gå rett fra hjemmet mitt. Dessverre er det da kun asfalt, men jeg har investert i gode løpesko. Eller eventuelt på tredemølle. Jeg ønsker bedre kondisjon, slik det ikke blir like tiltak hver gang noen ber meg med på fjellturer, bli med på løpetur, trene osv. Anonymous poster hash: a5371...894 2
sol87 Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 Ble inspirert av jogge-tråden som nettopp ble lagt ut, men tenkte å ikke kuppe den... Jeg har svært dårlig kondisjon. For å få frem hvor dårlig den er: Går jeg opp 3 trapper (slik lengde det pleier å være i kontorbygg) blir jeg andpusten. Dette gir seg rundt 1 minutt etter. Om jeg går i fjellet (bratt oppoverbakke) blir jeg veldig andpusten og føler for pause etter rundt 2 minutter gåing. Men ved fjelltur er jo terskelen lavere for å puste og pese. Er det noen som har gode forslag/"planer" for å komme i løpeform? Jeg ønsker å gå ned i vekt også. Men mitt første ønske er å komme i løpeform og så får jeg heller ta vektnedgang som en bonus. Det er nødt å være overkommelige forslag. Det letteste i hverdagene er å kunne løpe/gå rett fra hjemmet mitt. Dessverre er det da kun asfalt, men jeg har investert i gode løpesko. Eller eventuelt på tredemølle. Jeg ønsker bedre kondisjon, slik det ikke blir like tiltak hver gang noen ber meg med på fjellturer, bli med på løpetur, trene osv. Anonymous poster hash: a5371...894 Det som funka for meg, var å løpe i interevaller til kondisjonen ble bedre, og jeg også kunne løpe lengre, sammenhengende. Jeg løp 4x4 minutter, hadde aktivt pause i 3 minutter mellom hver bolk med løping. Etter hvert merket jeg at formen ble bedre, fordi jeg klarte å løpe fortere (løp på mølle) i løpebolkene og fordi jeg også klarte å jogge rolig en halvtime i strekk etter ei stund. Det er viktig å presse seg selv under intervalløktene. Jeg gjorde dette ca. 3 ganger i uka. Etter ei stund ble en av øktene erstattet med rolig, sammenhengende jogging på ca. 5-6 kilometer. Når det gjelder vektnedgang, så er det dessverre ikke en automatikk i det å gå ned i vekt når man trener. Det er begrensa hvor mye du forbrenner i løpet av noen økter i uka, i alle fall hvis du spiser like mye som før. Men trening kan hjelpe om du allerede har satt inn tiltak når det gjelder mat. Det kan også være greit å merke seg at det blir litt lettere å løpe når man blitt lettere (jeg snakker av erfaring).
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg løper helt fint en mil, men blir fortsatt andpusten av å gå trapper eller oppoverbakker! Du må ha tålmodighet for å komme i løpeform. Det tar tid, men innimellom gjør formen et byks og det er fantastisk gøy. Det beste er din første "runners high", der du føler du kan løpe i evigheter uten å bli sliten. Anbefaler bruke en app på mobilen. 10k Runner liker jeg best. C25K er en annen.Anonymous poster hash: 01647...ab1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #4 Skrevet 26. oktober 2015 Det som funka for meg, var å løpe i interevaller til kondisjonen ble bedre, og jeg også kunne løpe lengre, sammenhengende. Jeg løp 4x4 minutter, hadde aktivt pause i 3 minutter mellom hver bolk med løping. Etter hvert merket jeg at formen ble bedre, fordi jeg klarte å løpe fortere (løp på mølle) i løpebolkene og fordi jeg også klarte å jogge rolig en halvtime i strekk etter ei stund. Det er viktig å presse seg selv under intervalløktene. Jeg gjorde dette ca. 3 ganger i uka. Etter ei stund ble en av øktene erstattet med rolig, sammenhengende jogging på ca. 5-6 kilometer. Når det gjelder vektnedgang, så er det dessverre ikke en automatikk i det å gå ned i vekt når man trener. Det er begrensa hvor mye du forbrenner i løpet av noen økter i uka, i alle fall hvis du spiser like mye som før. Men trening kan hjelpe om du allerede har satt inn tiltak når det gjelder mat. Det kan også være greit å merke seg at det blir litt lettere å løpe når man blitt lettere (jeg snakker av erfaring). Tusen takk for svar! Jeg vet jeg ikke kommer til å automatisk gå ned i vekt ved trening. Kostholder har selvagt utrolig mye å si også. Jeg trener forsåvidt jevnlig, men det har da gått mest i styrke da jeg har mestret og merket resultater fortere enn ved kondisjonstrening. Derfor ønsker jeg nå å fokusere med på kondisjon. Anonymous poster hash: a5371...894
Møretausa Skrevet 26. oktober 2015 #5 Skrevet 26. oktober 2015 Ta som utgangspunkt at du har et mål om å jogge 5 km sammenhengende. Da er du igang, ta den tiden du trenger til å komme dit, med å veksle mellom å gå og løpe. Prøv jogg 3 min, gå 1 min f.eks.. Gå fort i motbakker, det er også kjempefin trening. For min del, så har jeg en formening om at man må ha et fundament før det er så nyttig med intervall-trening, men det kan sikkert være individuelt. Jeg startet å jogge/løpe for alvor i februar-mars i år, og har gått ned 7 kg. Kostholdet er greit nok, men spiser alt for mye søtsaker i perioder. Etterhvert som formen stiger, så kan du variere litt mer med turene, en dag intervall, en litt lengre tur osv. Løping er gøy, og når du har fullført ditt første løp, så blir du hekta:) 1
Gjest Tigress Skrevet 26. oktober 2015 #6 Skrevet 26. oktober 2015 Ta som utgangspunkt at du har et mål om å jogge 5 km sammenhengende. Da er du igang, ta den tiden du trenger til å komme dit, med å veksle mellom å gå og løpe. Prøv jogg 3 min, gå 1 min f.eks.. Gå fort i motbakker, det er også kjempefin trening. For min del, så har jeg en formening om at man må ha et fundament før det er så nyttig med intervall-trening, men det kan sikkert være individuelt. Dette er jo nett intervalltrening. Og eit godt framlegg også, dette er ein fin måte å byrje på, sjølv om eg ville tilrådd å byrje med 2min gåing og eit minutt jogg, deretter 50/50 og så auke til meir jogg og mindre gange.
sol87 Skrevet 26. oktober 2015 #7 Skrevet 26. oktober 2015 Tusen takk for svar! Jeg vet jeg ikke kommer til å automatisk gå ned i vekt ved trening. Kostholder har selvagt utrolig mye å si også. Jeg trener forsåvidt jevnlig, men det har da gått mest i styrke da jeg har mestret og merket resultater fortere enn ved kondisjonstrening. Derfor ønsker jeg nå å fokusere med på kondisjon. Anonymous poster hash: a5371...894 Uff, det var ikke meningen å framstå som nedlatende/bedrevitende angående vektnedgang. Håper ikke du oppfattet meg slik! Lykke til med kondisjonstrening!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Hei TS! Jeg har akkurat begynt å jogge (for 3 uker siden), og har elendig kondis. Jeg ønsker å jogge fordi jeg vil få en finere kropp og bli mer "fresh". Så - det jeg begynte med var å jogge 1 minutt, og gå i 6 minutter (gjentok vel dette 4 ganger på turen). Dette var uke 1. Uke 2 gikk jeg først 5 min, for så å jogge 2 min, og gjentok dette 4 ganger på turen. Nå i uke 3 er jeg på 3 min jogg, og 4 min gå. Altså 4x4. Mitt første delmål er å kunne jogge 1 km, osv. Hovedmålet er å jogge 5 km uavbrutt. Kanskje dette opplegget kunne være noe for deg også? Men som sagt, jeg har ikke noe peiling på dette da jeg er nybegynner selv. Men prøver meg frem. Lykke til i alle fall:) Anonymous poster hash: 156c0...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 Uff, det var ikke meningen å framstå som nedlatende/bedrevitende angående vektnedgang. Håper ikke du oppfattet meg slik! Lykke til med kondisjonstrening! Neinei, jeg tok det ikke som nedlatende Takk for det Gleder meg til å få bedre kondis! Må bare holde på motivasjonen nå når den først er her! Anonymous poster hash: a5371...894 1
Møretausa Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 Dette er jo nett intervalltrening. Og eit godt framlegg også, dette er ein fin måte å byrje på, sjølv om eg ville tilrådd å byrje med 2min gåing og eit minutt jogg, deretter 50/50 og så auke til meir jogg og mindre gange. Ja, det er det jo..hehe. Enig med deg at det sikkert er lurt å dele det opp 50/50 i starten. Det er jo faktisk et 3-min drag. Jeg jogget en del på skogsstier i starten, det opplevdes ikke så tungt. Litt dårlig årstid for det nå da, men hvis du har mulighet så prøv å varier underlaget. Asfalt er hardt for kroppen, ihvertfall i starten.
sol87 Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Neinei, jeg tok det ikke som nedlatende Takk for det Gleder meg til å få bedre kondis! Må bare holde på motivasjonen nå når den først er her! Anonymous poster hash: a5371...894 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #12 Skrevet 28. oktober 2015 Hei TS! Jeg har akkurat begynt å jogge (for 3 uker siden), og har elendig kondis. Jeg ønsker å jogge fordi jeg vil få en finere kropp og bli mer "fresh". Så - det jeg begynte med var å jogge 1 minutt, og gå i 6 minutter (gjentok vel dette 4 ganger på turen). Dette var uke 1. Uke 2 gikk jeg først 5 min, for så å jogge 2 min, og gjentok dette 4 ganger på turen. Nå i uke 3 er jeg på 3 min jogg, og 4 min gå. Altså 4x4. Mitt første delmål er å kunne jogge 1 km, osv. Hovedmålet er å jogge 5 km uavbrutt. Kanskje dette opplegget kunne være noe for deg også? Men som sagt, jeg har ikke noe peiling på dette da jeg er nybegynner selv. Men prøver meg frem. Lykke til i alle fall:) Anonymous poster hash: 156c0...b3b Det er ikke 4x4 før du har 4 min på den harde delen (jogg) og gjentar 4 ganger Den aktive pausen (gå) bør ikke være på mer enn halvdelen av den harde delen. Anonymous poster hash: 3c15f...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå