Gå til innhold

Har ikke noe sted å bo, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste månedene har vært de tyngste i hele mitt liv. På veldig kort tid mistet jeg leilligheten, jobben min , og samlivsbrudd... slitt med alvorlig depresjon og selvmordstanker etter dette.

bodde først hos foreldre, men på grunn av veldig anstrengt forhold ble jeg sykere og sykere. Har familie i Bergen og ble overtalt til å komme hit - med løfte om at jeg skulle få tid til å komme meg på bena og ha et sted å bo til jeg finner noe selv.

Har vært mye hos NAV og psykolog og sliter veldig med å finne eget sted å bo. Løftet om at jeg skulle få bo her viste seg å være tomt, og jeg blir nå kastet ut - uten noe sted å dra. Har ingen andre her jeg kan be om hjelp.

Hva kan jeg gjøre? Har funnet meg en leilighet men NAV/kommunen bruker lang tid på  å behandle søknad om bostøtte, og da har jeg ikke penger til depositum/husleie. Hvis jeg ikke flytter inn med en gang får jo noen andre leiligheten... 

Hospits er utelukket da jeg har hørt så mye om ran, overdoser, etc. Da velger jeg heller å sove i bilen min selvom det er kaldt og jeg ikke har mat.

Har jeg mulighet til å ta opp lån så jeg kan flytte inn i leiligheten jeg fant, og så betale ned etterhvert som jeg får AAP evt ny jobb?  Er helt desperat, håper noen kan gi meg tips.

Anonymous poster hash: 8c2d5...5d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre lite peiling på hvilke bomuligheter/pengestøtter man har i din situasjon.
Men i de større byene deler f.eks. kirkens bymisjon ut mat enten hver dag eller noen ganger i uken til trengende. Dette kan hvertfall hjelpe deg på matfronten. Finnes nok andre organisasjoner som gjør dette også.
Frem til du får pengestøtte, såfremt du ikke kan få noe "akuttstøtte", så kan du legge ut småjobber på Finn.no. Alt fra vasking av hus til luftig av hunder. Så kan du få betalt kontakt og har muligens noen kroner å rutte meg. 

Du bør absolutt ikke finne på å ta opp lån. Du kommer, av all sannsynlighet, til å aldri klare å kvitte deg med det. Hvertfall ikke slik situasjonen din høres ut nå.

Når må du flytte ut der du bor nå da?

Skrevet

Du har krav på akutt nødhjelp fra NAV, så du i alle fall har penger til mat.

Kontakt NAV og vær tydelig om at du er i en akutt situasjon. Ikke gi deg, de fleste vil kanskje ikke forstå hvor ille din situasjon er. Vær tydelig på at du nå bor i bilen din og hva du har av penger å rutte med eller ikke.

Vet ikke om du mottar sosialstønad nå, men det har du krav på når du ikke har krav på andre stønader, eller i påvente av andre stønader. 

Lån vet jeg ikke om du får hvis du ikke har inntekt, Nav kan stille depositumsgaranti, men ikke alle utleiere aksepterer dette. 

Anonymous poster hash: e8cb0...f90
  • Liker 2
Skrevet

Når du sier du har funnet en leilighet, har du skrevet under på en kontrakt?

Det er ikke alle leiligheten man får, så det kan jo måtte bli en annen leilighet.

Er utleier åpen for husleiegaranti? Nav-garanti? 

Noen mulighet for å selge bilen din, og bruke de pengene på depositum?

Dette er jo en overgangsfase for å bygge opp igjen et ståsted, og i den situasjonen må man tenke fleksibelt.

Ta i alle fall kontakt med NAV i morgen tidlig, og forklar at du har behov for akutt nødhjelp ang. sosialstønad, om du ikke mottar det.

Du nevner at du var i jobb, har du jobbet nok til å ha krav på dagpenger?

Skrevet

Har du råd til bil?

Anonymous poster hash: c28e6...53d

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo prøve å søke på nett på forskjellige forbrukslån. Du får jo svar raskt hos enkelte har jeg sett. Vet ikke om det er noe sikkerhet i bilen din. Kanskje verdt et forsøk når man står på bunn, selv om forbrukslån ikke er ideelt. Hvis du har et bank-forhold, ville jeg hørt med dem først. Vet om enkelte som har fått forbrukslån i banken uten særlig sikkerhet. 

Skrevet

NAV kan gi deg depositumsgaranti eller lån til depositum. Depositumslån er også langt billigere enn forbrukslån. Du får sosialhjelp mens du venter på AAP, og på sosialhjelp dekker de husleie + livsopphold så du trenger ikke bostøtte før du får AAP.

Skrevet

Du selger bilen selvfølgelig!

Du finner en jobb (eller så har du vel rett på AAP frem til du finner en?) eller så har du vel rett på støtte om du er i så dårlig form at du ikke fungerer i jobb. 

Hva med den leiligheten du hadde da? Har du virkelig ikke en krone igjen av depositumet der?
Snakk med familien din om å låne penger til depositumet?

Eller, så kan du jo faktisk ta opp et lån til depositum?

Eller, så finnes det noe som heter depositumsgaranti. Det er sånn at du betaler en engangssum også dekker de depositumet for deg. Det gjorde jeg når jeg sto i en depositums-krise-situasjon. De aller fleste huseiere godtar dette, mangle fler enn de som godtar NAV garanti hvertfall!

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har dessverre lite peiling på hvilke bomuligheter/pengestøtter man har i din situasjon.

Men i de større byene deler f.eks. kirkens bymisjon ut mat enten hver dag eller noen ganger i uken til trengende. Dette kan hvertfall hjelpe deg på matfronten. Finnes nok andre organisasjoner som gjør dette også.

Frem til du får pengestøtte, såfremt du ikke kan få noe "akuttstøtte", så kan du legge ut småjobber på Finn.no. Alt fra vasking av hus til luftig av hunder. Så kan du få betalt kontakt og har muligens noen kroner å rutte meg. 

Du bør absolutt ikke finne på å ta opp lån. Du kommer, av all sannsynlighet, til å aldri klare å kvitte deg med det. Hvertfall ikke slik situasjonen din høres ut nå.

Når må du flytte ut der du bor nå da?

Tror ikke TS hadde hatt så store problemer med å betale ned et lån på et depositum. Hvis hun er alene så antar jeg det ikke er snakk om et spessielt høyt depositum, så under 30.000,- 

Bare å sette lang betalingstid (med avtale om at du kan betale mer enn minstebeløpet /Mnd) så blir man fort kvitt det når man kommer i jobb igjen. TS sliter psykisk akkurat NÅ, men tror nok ikke h*n hverken ønsker eller kan gå uten jobb alt for lenge.

Skrevet

Selg bilen. Og vips - du har penger til depositum. Da vil det bli lettere ifm NAV, da du kun trenger et vedtak på hvor høy husleie (inkl strøm) du kan få dekket. Avhengig av alder, så må du regne med at du må klare deg med rom i bofellesskap så lenge sosialen skal betale for deg.

Har du ikke krav på dagpenger?

Anonymous poster hash: 50a1f...81f

• Liker 1
Skrevet

Her benyttes nedlagte sykehus og skoler til å huse flyktninger, mens våre egne ikke får hjelp. Kjenner jeg blir kvalm!

Anonymous poster hash: 7445c...9f6
  • Liker 5
Skrevet

Her benyttes nedlagte sykehus og skoler til å huse flyktninger, mens våre egne ikke får hjelp. Kjenner jeg blir kvalm!

For noe forbaska vas fra deg. Denne personen har garantert andre muligheter, og at Nav er treg med ting er ingen overraskelse. Og hva er forskjellen mellom våre egne som du kaller folk fra norge, og mennesker fra et annet sted? Ser ikke forskjellen. 

Godt det ikke er så mange av slike som deg( Carl I Hagen II. )

• Liker 4
Skrevet

Av ren nysgjerrighet. Hvor mye er depositumet på?

Anonymous poster hash: d79ae...1d8
Skrevet

Ja så dumme i hue er nordmenn blitt :frustrert:

Skrevet

Enig med de som sier selg bilen.

Hvordan kan du prioritere bil fremfor tak over hodet?
Selger du bilen får du penger til depositum?
Da kan du selv finne et sted og slipper å vente på NAV ang akkurat det.
Men penger til å betale leie må du jo uansett ha.

Anonymous poster hash: fa070...1a0
Skrevet

Alle dere som sier hun skal selge bilen. Jeg er enig men vi vet ingenting om hvor ts bor. Kanskje hun bor et sted man faktisk er avhenging av å ha bil. Det er få steder i Norge hvor kollektiv trafikken er bra bortsett fra i de største byene. En annen ting er at det tar som regel tid å selge en bil. Det er stort sett ikke gjort på dagen. TS trenger bolig nå ikke om noen uker.

Skrevet

Alle dere som sier hun skal selge bilen. Jeg er enig men vi vet ingenting om hvor ts bor. Kanskje hun bor et sted man faktisk er avhenging av å ha bil. Det er få steder i Norge hvor kollektiv trafikken er bra bortsett fra i de største byene. En annen ting er at det tar som regel tid å selge en bil. Det er stort sett ikke gjort på dagen. TS trenger bolig nå ikke om noen uker.

Folk må lære seg og legge litt penger i sparekontoen, men hvorfor skulle denne personen ha bil om man ikke har jobb? Stort sett går en eller annen buss der du bor, men kanskje du må ta fatt på beina noen km. Men folk er for vant til å gå 2 meter, så blir det noen hundre meter så er dette stress. Lurer på hvordan folk skulle klart seg om det ikke fantes disse ordningene i norge. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor forutsetter alle at bilen er salgbar og har en verdi som dekker et evt depositum? Har dere aldri eid bil noen av dere?

Anonymous poster hash: 40ecc...544
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Folk må lære seg og legge litt penger i sparekontoen, men hvorfor skulle denne personen ha bil om man ikke har jobb? Stort sett går en eller annen buss der du bor, men kanskje du må ta fatt på beina noen km. Men folk er for vant til å gå 2 meter, så blir det noen hundre meter så er dette stress. Lurer på hvordan folk skulle klart seg om det ikke fantes disse ordningene i norge.

Alle har ikke muligheter for å spare dessverre. Enkelte må faktisk snu om på hver krone for å få det til å gå rundt. Når det gjelder buss så vet jeg om flere steder hvor nærmeste buss er feks flere km unna der man bor og bussene kun går en gang om dagen. Jo man må ofte ha bil i Norge mange steder. Kollektiv trafikken er altfor dårlig. Når det gjelder ts har hun ingen jobb nei men det kan da være mange andre årsaker til at hun bruker bilen. Det gjelder jo andre og. Det kan være at man må bruke bil til butikken, legen, behandling, for å få besøkt familie eller venner etc. Man sitter jo ikke bare innendørs selv om man ikke har en jobb. Endret av tussi84
  • Liker 2
Skrevet

Hun bor og er tilsynelatende i Bergen! Å selge bil til forhandler trenger ikke ta tid. Den kan de omså kjøpe på dagen dersom de mener at den kan selges videre.

Anonymous poster hash: b1a82...277

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...