AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 http://mammatilmichelle.blogg.no/1445688405_aldir_for_ung_til__lr.html Hva slags barnehage går den jenta i? I barnehagen til min søster (som også er 4 år) lærer de jo ingenting som det der. Michelle kan både engelsk og gresk, og lærer å skrive også... Hva er det som skjer? Altså, det er jo flott å lære ungen ting i tidlig alder, men jeg skjønner ikke hvordan ho morra klarer det... Anonymous poster hash: c67f5...316
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 Hva skal man med gresk? Mestrer du engelsk, eventuelt spansk, får du kommunisert med mesteparten av verden. Eventuelt kinesisk og russisk om du planlegger å reise dit bort, men da er faren stor for at du ikke kommer tilbake så det frarådes. Anonymous poster hash: f66d4...424
Gjest Klaveret Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Hva er det du ikke skjønner? Barn lærer språk utrolig fort - og særlig i barnehagealder. Når de snakker engelsk og gresk i barnehagen er det vel ikke rart hun lærer det? Men det er neppe snakk om noe flytende språk på den korte tiden hum har vært der. Det de skulle lære seg utenat blir jo som en ren puggeoppgave og betyr ikke at hun virkelig forstår.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Er ikke farssiden til Anna fra Hellas da? Er vel ikke så rart at hun vil at Michelle skal kunne gresk da?Anonymous poster hash: aaa69...6ca 1
Florence Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 De har vel gresk familie så det er ikke så rart at hun kan både gresk og engelsk? Det finnes mange flerspråklige barn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Nå er vel det en naturlig utvikling for henne med tanke på at på mammaen sin side er den ene siden av slekten gresk, og pappaen til William snakker engelsk. Så vidt jeg har fått med meg så snakker vist de voksne engelsk sammen når han pappen er til stede? Så jenta er jo vokst opp med mye språk rundt seg, samtidig som de nå bor i utlandet. Naturlig at andre språk kommer da. Finnes mange flerspråklige barn rundtomkring. Når man vokser opp med forskjellige språk i hjemmet, så tror jeg begge språk kommer naturlig fra barnsben av. Angående skriving er det bare sånn at enkelte barn viser interesse for dette tidlig, og da er det bare bra å følge det opp litt. I tillegg går jo jenta i en barnehage i utlandet, og rundt om i andre land er det ganske vanlig å begynne med slike ting mye tidligere enn barn her i Norge. F.eks har mange land et "førskoleår" året før de starter på skolen, og i noen lander begynner man jo på skolen allerede i fireårsalderen. I Norge er det jo ikke noe fokus på slikt før barna begynner på skolen i fem - seksårs alderen. Anonymous poster hash: 2bc0f...655
Gjest Mythic Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 http://mammatilmichelle.blogg.no/1445688405_aldir_for_ung_til__lr.html Hva slags barnehage går den jenta i? I barnehagen til min søster (som også er 4 år) lærer de jo ingenting som det der. Michelle kan både engelsk og gresk, og lærer å skrive også... Hva er det som skjer? Altså, det er jo flott å lære ungen ting i tidlig alder, men jeg skjønner ikke hvordan ho morra klarer det... Anonymous poster hash: c67f5...316 Så lenge barnet er interessert og motivert, kan de lære utrolig mye. Det er jo som barn vi lærer aller mest på kortest tid i løpet av hele livet.
sonush Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 http://mammatilmichelle.blogg.no/1445688405_aldir_for_ung_til__lr.html Hva slags barnehage går den jenta i? I barnehagen til min søster (som også er 4 år) lærer de jo ingenting som det der. Michelle kan både engelsk og gresk, og lærer å skrive også... Hva er det som skjer? Altså, det er jo flott å lære ungen ting i tidlig alder, men jeg skjønner ikke hvordan ho morra klarer det... Anonymous poster hash: c67f5...316 Vel for det første så gå ikke denne jenta i norsk barnehage, men de flyttet nedover til et eller annet land i "syden", der gresk er talespråk. For det andre har små barn all forutsetning til å lære ting, og det bør man oppmuntre. Min egen fikk tilgang til bokstaver og bokstavlyder fra hun var 2 år. Jeg lagde bankkort størrelse laminerte kort med en bokstav på hvert kort. Før hun var 3 kunne hun kjenne igjen bokstaver. Før hun var 4 kunne hun ikke bare telle til 100, men gjenkjenne på boksider også. 4 år gammel kunne hun ta diktat med lange ord eks. sykebil, lastebil, skole osv, dette fordi hun kunne bokstavlyder, og gjettet seg frem til bokstavene i et ord. Ord med stumme bokstaver og doble konsunanter var vanskelig. Før hun begynte på skolen hadde hun knekt lesekoden ordentlig, og kunne matte (pluss, minus), og former (trekant, firkant osv). OG hun elsket dette. Ingenting av dette var påtvunget, bare introdusert og oppmuntret. Hun er forresten født sent på året, og var dermed kun 5,5 år da hun begynte på skolen. Har ingen betenkeligheter med at barn introduseres, så lenge de ikke blir påtvunget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå