Gå til innhold

Hvordan redde bilder fra en ødelagt ekstern harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde planlagt å legge alle bildene mine på lagring i nettskyen for å være sikker på å aldri miste de, i tillegg til å ha de på ekstern harddisk. Dagen før jeg skulle starte opplastningen ble harddisken mistet i bakken, og vips - den funker ikke. Har prøvd å koble den i et par ganger, men nå ligger den bare på et trygt sted slik at den ikke blir mer ødelagt. 

Hvordan kan bildene reddes? Det er snakk om over 20 000 bilder + dokumenter på hvem vet hvor mye GB totalt. 

Jeg føler at jeg helst burde ha profesjonelle til å ordne dette, men det koster mye har jeg funnet ut. Blir harddisken mer skadet av å ligge i ro noen måneder mens jeg  sparer opp penger?

Noen som har firma de anbefaler for jobben? Jeg har null peiling på slikt, så blir veldig glad for tips!

Anonymous poster hash: b80e8...1d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge selve platene ikke er knust, er det håp. Eksterne disker er laget for å tåle litt bevegelse, så det skal litt til å destruere dem helt. Er du heldig er det kontaktfeil. Det er ikke økonomisk ruin å få den undersøkt (diagnostisert), og få en prisantydning. Har du kontaktet produsentens support?

Og nå gjenta etter meg: Jeg sverger på at for all fremtid skal jeg speile alle viktige filer på en ekstra harddisk, fordi de egentlig er skitbillige nå til dags...

Gjest Gjest_SeXy_DoRullNisse
Skrevet

Og nå gjenta etter meg: Jeg sverger på at for all fremtid skal jeg speile alle viktige filer på en ekstra harddisk, fordi de egentlig er skitbillige nå til dags...

Jepp! Praktiserer dobbel backup selv.

Skrevet

http://www.ibas.no/

Det koster noen kroner, men har du et helvete med filer som kan reddes så er det verdt det.

De tar et grunnbeløp på 1500 kroner for å finne ut om det i hele tatt kan reddes noe som helst fra disken og så får du evt fratrekk fra totalbeløpet om det er x antall prosent av filene som IKKE kan reddes.

De ville ha 8000 for å gjenopprette den ene disken min som døde under et litt heftig strømbrudd. 1tb intern harddisk som mistet oppstart-muligheten sin da "oppstartsmotoren" i harddiskboksen sannsynligvis har avgått noe helt brutalt ved døden.

Men diskene inni er hele og da kan Ibas lese dem i en egen ekstern leser og overføre dataene til en annen harddisk som de da sender tilbake.

Jeg har ikke sendt den inn enda siden det ikke var snakk om 20 000 bilder, men nærmere hundre bilder og rundt 450 spill og annet ræl... :P

Har disken blitt ødelagt av ting du ikke kan noe for (strømbrudd, lynnedslag, vannskade etc) så kan det hende innboforsikringen din kan brukes for å dekke mye av beløpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...