Gå til innhold

Er alle barnefamilier søndagsfriskuser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ofte det er vanskelig å fylle søndager/helligdager...er ikke et turmenneske desverre, men prøver så godt jeg kan. Har ingen stor omgangskrets og en liten familie, så ofte er jeg alene med barna på tur og andre steder. Sommer og strandliv fungerer greit, da er det så mye å finne på at det ikke gjør så mye å være enslig voksen. Samme hvis det er skikkelig vinter og ski/akeføre. Men høst/vår er litt utfordrende...føler at "alle" drar på turer i skog og mark. Jeg får det sjeldent til. Virker som ungene kjeder seg også, og blir fort lei. Det er ikke så lett å ta kontakt med nye mennesker heller, folk har ofte nok med seg og sitt. Har prøvd noen ganger, men det blir aldri gjengjeldt. Flere som har det som meg?

Anonymous poster hash: e357a...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man bør være friskus for ungenes skyld.

Har du forsøkt å leke noen leker, når dere er ute på høsten?

Det er greit å finne på ting som gir poeng, mens man leker.

Lykke til :)

Ellers har jeg hatt suksess med å samle sammen stæsj fra naturen, som man finner. Selv om man bare går en liten runde i nabolaget, kan man finne blader og gress og greier.

Så tar man det med hjem, rensker det og lager forskjellig av det. Som å laminere blader, stikke små huller med nål (da hjelper du såklart) og hene opp i vinduet som "uro" eller på greiner i vase, som pynt.

Du kan bruke gress og frø og sånt til å lære dere å lage deres eget skrivepapir eller kort. Det kan de lage bilder av.

En annen ting er å markere alle ting på kalenderen som fins av høytidsdager.

Feks når det er høsttakkefest og sånt. Da kan dere finne en kurv, som dere fyller med høst-grønnsaker som dere kjøper på "ekspedisjon" og setter på bordet. Da lærer de om maten, hvor den kommer fra osv. Så kan dere lage mat av det, etterpå.

Så lærer de om ting som grønnsaksupper, lapskaus, får i kål og annen tradisjonsmat.

På våren kan dere plukke vårblomster og kanskje plante noen frø i en balkongkasse, eller karsefrø på bomull og bønnespirer. Så lærer de om såtid og grotid i naturen. Dere kan ta bilder med mobilkamera feks og se at en blomsterspire forandrer seg og blir en blomst, hver gang dere går forbi der.

Hvis de er større kan du la dem ta pene bilder og lage en collage.

Det fins andre dager, som dagen man stiller klokka, dagen det er høstjevndøgn, vårjevndøgn osv. På våren er det ulike ting, som fastetiden der man pynter inne med kvister, som man henger små egg på til påsken osv.

Plant løker, som blir til påskeliljer.

På høsten kan dere begynne med amaryllis og hyasinter til jul.

Dersom du ikke har så masse peil, kan du og ungene se i bøker sammen og lære framgangsmåtene og hvordan man dyrker frø, prikler dem og setter dem i potter, så dere får feks tomater og erteblomster.

:)

Edit:

Fler konkrete tips.

Har jobbet endel med ungdommer så jeg vet at det slår an der også, med dyrking av frø og å følge med, samt å ta bilder ute og føre dem inn på datan og lage skjermsparer av hver årstid.

Dersom de er på det med musikk og tekst, kan de lage sine egne tekster om nabolaget sitt, basert på ting dere ser når dere er der. Eller på en tur rundt i byen. (Nye tekster hver helg= trener opp evnen til å lage dem og trener kreativitet samt språket.)

Bor du nærme byen, drar dere på "ekspedisjoner" og blir kjent med et nytt sted hver gang. :)

Les om lokalhistorien og snakk om det, feks. Sånn får ungene kunnskaper.

Du kan også bruke tiden til å lære dem trafikkreglene.

En viktig ferdighet.

Se på og snakk om trafikkskilt.

På høsten, feks er det refleks, tid for skifte av dekk på bilen, osv. Ta dem med på dekkskifte, vasking og lagring av dekkene o.lign. Dra det med videre til den første frosten, isen, snøen olig, så ser unga hva som trengs av dem, på veien, når de er på tur osv.

Dere kan drive med ting som å observere folk og situasjoner og snakke om det på tur, og lære om hvilke folk og situasjoner som ser trygge ut, og hvilke dere vil velge å gå unna. Sånn får du trygge unger og du lærer dem ferdigheter de trenger.

Dere kan også drive med litt idrett og ballspill.

Så tiden du har med dem, kan du altså bruke til å lære ungene dine om livet, naturen, bybildet osv. :)

De vil huske det med glede, når de er eldre.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet

Nei, vi har søndag som ukas innedag. Vi maler, baker, gjør husarbeid, pusler, spiller, ser film, leser, hører lydbok osv, alt ettersom hva vi vil gjøre. Aldri full timeplan, søndag er hviledag 😊

Er været fint, så drar vi ut et par timer. Er noen helger siden vi dro på tur, været og forkjølelse har gjort sitt siden den gang. En liten luftetur hver dag er så deilig, men søndagen er den dagen vi lever i nuet og er innendørs med god samvittighet😊

Anonymous poster hash: 26166...ca4

• Liker 3
Skrevet

Jeg er barn av friskuser og høsten husker jeg som kjempefin :) vi gikk turer og plukket bær og lagde saft og syltetøy. Ble mye pølsegrilling i skogen og kakao og varm saft på termos. Fine barndomsminner og noe jeg skal videreføre til egne barn.

Anonymous poster hash: 70bf9...e47

• Liker 2
Skrevet

Om høsten kan man samle fine blader og lage bilder, rake løv og grille ute.

Et par timer om dagen bør man presse litt på å være ute, mener nå jeg. Godt for alle:)

Sjekk Pinterest for tips om ting å gjøre?

Hva med sykling?

Søndager med barn er også fine å bruke til å dra ut alt fra kottet eller lekekassene og sortere, kaste, rydde på plass...

Det er fornuft i det også :)

Skrevet

Jeg er barn av friskuser og høsten husker jeg som kjempefin :) vi gikk turer og plukket bær og lagde saft og syltetøy. Ble mye pølsegrilling i skogen og kakao og varm saft på termos. Fine barndomsminner og noe jeg skal videreføre til egne barn.

Anonymous poster hash: 70bf9...e47

Jeg hadde ikke friskusforeldre og misunte de som hadde :)

Derimot har jeg presset meg selv til å bli en middels friskusmor og er glad for det.

Vi klatrer, kjører motocross, står ski, slalom, sykler m.m, men alt med måte.

Vi har dager med Netflix og take away også. Ikke spes stolt av sistnevnte, men det er godt lell;)

Skrevet

Geocaching er jo en super familieaktivtet som får dere ut og som får det å gå tur til å bli gøy!

• Liker 2
Skrevet

Vi er på ingen måte noen friskus familie, vi liker å være på tur og bor på svigerforeldrenes gård så det står ikke på at vi ikke har noe å henge fingrene i.

Men kan synes det er like greit å gjøre "ingenting" i helgene.

Da må ungene leke selv og jeg tror faktisk de synes det et ganske deilig å bare sitte i fred på rommet eller ut å leke med naboungene. Det må ikke være en planlagt aktivitet hver helg for hele familien liksom..

På søndagene pleier jeg og mannen ofte å få unna klesvasken og gjøre litt husarbeid, ordne i hagen eller pusle med feks ved.

Ikke de mest spennende aktivitetene akkurat men jeg synes det er godt å ha en rolig dag før uka setter i gang :)

Anonymous poster hash: 79ed4...152

• Liker 1
Skrevet

Ja- geocaching er kjempegøy, både for voksne og barn :)

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg er heller ikke noe turmenneske, men jeg synes som regel det er godt med frisk luft. Barn bør uansett få frisk luft hver dag. Likevel er vi ikke slik at vi må være ute hele dagen, liksom. Det er jo noen som er slik også. Men noen timer går fint. Det hjelper mye for deres del å få brukt litt av sin energi ute også. Vi fokuserer på å ta kontakt med de som barnet går i samme klasse som. Det er lettere synes jeg.

Skrevet

Jeg hadde ikke friskusforeldre og misunte de som hadde :)

Derimot har jeg presset meg selv til å bli en middels friskusmor og er glad for det.

Vi klatrer, kjører motocross, står ski, slalom, sykler m.m, men alt med måte.

Vi har dager med Netflix og take away også. Ikke spes stolt av sistnevnte, men det er godt lell;)

Det er smart med sånne ting, for da blir det forskjellighet i hva dere driver med og ingen "rutine" for hver helg. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det går også an å følge med på om det er utstillinger i kunst- eller kulturmuseum, eller forskjellig annet, som man kan gå på og se. Da lærer ungene om kultur, også.

Man kan gå litt i et galleri og se på bilder og finne ut om kunstneren, sammen.

Det er bra å få inn flere ting i ungers liv enn bare det ultra norske som er å gå på tur i naturen og opp på en fjelltopp!

Det er derfor, påstår jeg, at Norge ikke har noe skikkelig Munch-museum og en skikkelig Nasjonalbalett med eget hus.

Fordi alt nordmenn vil er ut i nærmeste skau og opp på nærmeste fjell...

Selvsagt litt vanskelig å få til det i landlige strøk.

Husk at man kan også gå i fjæra, og finne masse og lære om sjøvett.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Dere må jo ikke på død og liv gå på lange fjellturer, det er masse annet man kan gjøre ute, selv når været ikke er topp. Noen eksempler på ting vi gjerne gjør i helgene:

- plukke skjell/kongler/høstblad osv, ta dem med hjem og lag bilder av dem.

- fisketur

- gå på tur til båthavnen for å se på båtene

- mate ender

- gå tur. Man trenger ikke gå langt for at det er hyggelig. Ta med kakao på termos og matpakke, så kan det raskt gå noen timer i skogen.

- Lag letekonkuranse i skogen. Skriv opp en liste (eller tegn en liste for små barn) med ulike ting man kan finne i naturen (kongler, sopp, en gul blomst, et rødt blad, et insekt osv). Om å gjøre å krysse ut alle tingene på lista.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...