AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg er gift med deres sønn. Vi har 2 barn. De har også en datter som er gift, og har 2 barn. I går var svigers innom oss for en kaffekopp, og vi snakket litt om julen. Vi skal til svigers i år, hennes datter skal være med sin egen svigerfamilie. (Vi bytter annethvert år) Så sier svigermor "Jeg gleder meg ikke til jul i år jeg, siden "Kari" og barna skal til "Pers familie". Barna våre hørte på! De er såpass store at de lurte på hvorfor ikke farmor gleder seg til jul med oss. Jeg kjente jeg ble så sint, så sint, men kunne jo ikke reagere foran barna. Er ordentlig lei meg, og kjenner at jeg har mistet all lyst til å feire jul med dem... Hun gleder seg jo til jul når datteren er med dem, og bryr seg tydeligvis lite om at vi da er hos min familie. Anonymous poster hash: a986e...2a0
Gjest Magnifiq Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg hadde sagt til henne at jeg syns det var trist at de ikke gledet seg til jul med oss, og om de ønsket kunne vi bli hjemme.
peppermyntete Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg hadde sagt til henne at jeg syns det var trist at de ikke gledet seg til jul med oss, og om de ønsket kunne vi bli hjemme. Dette! Og samtidig hadde jeg fortalt henne akkurat hva jeg mener om oppførselen og at hun sårer barna! 12
Teddi Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Det kan jo hende at hun ikke mente det som at hun gruer seg til å feire jul med dere, men at det blir et savn etter datteren og familien hennes denne julen. Kanskje hun formulerte seg litt vel feil, men ikke mente noe vondt med det. 4
fullkornspasta Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg hadde reagert kraftig på det, ja! 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 Gamle damer skal alltid være overdramtiske. Ville ikke brydd meg om et sånt enkeltutsagn.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 Gamle damer skal alltid være overdramtiske. Ville ikke brydd meg om et sånt enkeltutsagn. Det samme gjelder tydligvis de litt yngre damene også .Anonymous poster hash: 2e8cc...0d0 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 Hun la forøvrig til at hun skulle lage full julemiddag på 1 juledag også, slik at de fikk feiret ordentlig jul/reprise på julaften med datter og familie. Hun har aldri gjort det for oss når vi har vært med min familie på julaften.. Tenker det sier sitt jeg da... Og barna våre som er 9 og 11, de er store nok til å skjønne sånt... Ts..Anonymous poster hash: a986e...2a0 3
Cata Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 Feir hjemme hos dere selv og inviter svigermor. Så kan hun selv velge om hun vil komme eller ei. Selv om dere har feiret "borte" i alle juler så er det kanskje på tide å lage sin egen tradisjon? 3
Violetta Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 Er det første gang hun ikke feirer med datteren? Hva med å legge din sårede stolthet til side og si at alle får gjøre sitte beste, så blir det sikkert en fin jul likevel. Du legger i hvert fall ikke opp til en koselig jul for barna dine dersom du lager en krangel av dette.
ops2 Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Det er ikke så bra om du fyrer opp heller ved å si "Vi kan godt være hjemme hvis dere ikke vil ha oss på julaften". Når det er sagt, så sier jo du at datteren har byttet på å være hos sin svigerfamilie annet hvert år. Det er liksom ikke første julen de feirer borte. Hvis datterens barn er små, så synes noen det er så søtt med små, begeistrete barn på julaften. Man trenger ikke så såre barn på 9 og 11 for det. Uheldig situasjon ja... Men du får være den voksne i situasjonen og prøve å være diplomatisk når du snakke med svigermor.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe stort nummer ut av det. Svigerinnes barn er 9 og 14. Så de er ikke søte, små som tror på julenissen de heller. Anonymous poster hash: a986e...2a0
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Måten jeg leser dette på så virker det som om datteren deres(datteren til svigerforeldrene)er favoritten mens mannen din er mindre viktig for dem. Spesiellt om de har gjort og sagt dette flere ganger da skjønner en at en blir behandlet feil. Har sett flere tilfeller der ene parten føler seg såret på grunn av at de aldri er gode nok i sine foreldres øyne, eller ikke føler seg elsket. Dette er noe barna vil merke seg når de vokser seg større, de vil skjønne at mor/far ikke har en så god relasjon til bestemor/bestefar. Det beste vil da være å tenke på hva vil bli det beste for dere, som noen andre hevdet her inne så kunne dere starte med å lage deres egen tradisjon. For eksempel; Hvis dere har råd til dette så kunne dere ha reist til Disneyland Paris til jula, jeg er sikker på at barna hadde blitt mer spent og glade over en slik jul. Dette er da kun et eksempel, men jula kan bli like flott sjølv om den ikke er feiret sammen med annet familie. Og hvis voksne i familien får en dårlig kjemi seg i mellom, så vil ikke dette bli det beste jule minnet år etter år. Når barn blir større så er det ikke så lett å late som om alt er bra og vel, barn i den alderen som hva deres barn er i er ikke dumme. De tar til seg og skjønner ting raskere, og da bør en tenke på hvordan jula kan bli til glede for alle sammen. Da tenker jeg mest på din egen familie som gjenstår av deg, din mann og barna dine. Kanskje dere kunne komme opp med andre idéer for hvordan jula kunne bli like fin og flott for dere, det var derfor jeg kom opp med den idéen om å kanskje dra til en fornøyelsespark eller en annen slik plass som flest barn liker godt å dra til. Det viktigste er jo at jula blir en minnesrik feiring for deg, din mann og barna. Og at den er fri fra noen form for negativitet. Tenk litt på dette, og spør mannen og barna dine hva de ville ha likt også. Endret 25. oktober 2015 av Sunflower-Delight
Biloba Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 Ta en prat med svigermor om at det var en sårende kommentar og at barna kan sitte igjen med inntrykket om at de ikke er like stas som tante og tantes barn. Beklager henne være litt mer forsiktig med hva som sies rundt barna. Og så feirer dere jul sammen som planlagt, mens bestemor oppfører seg fint og ignorerer sitt savn etter de andre. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Ta en prat med svigermor om at det var en sårende kommentar og at barna kan sitte igjen med inntrykket om at de ikke er like stas som tante og tantes barn. Beklager henne være litt mer forsiktig med hva som sies rundt barna. Og så feirer dere jul sammen som planlagt, mens bestemor oppfører seg fint og ignorerer sitt savn etter de andre. Ja, jeg også tenker du kan ta en telefon, si hva du opplevde og at set faktum at barna var tilstede. Si at du synes det er leit å høre at hun ikke ser frem til jul. Bare vær voksen, ta en telefon, få det ut av verden. Kan hende hun ikke tenkte seg særlig om. Virker kanskje slik. Eller er hun slik? Ikke vent med for lenge med den telefonen. Ta den de nærmere dagene.Anonymous poster hash: 9aa1f...81d 1
Gjest Jessica Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Ikke ta det personlig. Hun savner sikkert sin datter og ønsker å feire jul med henne. Det betyr ikke at hun ikke ønsker å feire med dere. Jeg hadde lagd dette fra meg og heller fokusert på å ha en trivelig jul 😊
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #18 Skrevet 25. oktober 2015 Hvorfor kan ikke mannen til TS ringe? Det er jo hans mor, og hans barn hun har vært frekk foran. Skulle tatt seg ut om mannen til TS ringte sin svigermor om samme problemstilling. Anonymous poster hash: a9475...576 6
Wonderbitch Skrevet 25. oktober 2015 #19 Skrevet 25. oktober 2015 Med fare for å høres dramatisk ut; noe lignende skjedde med mine besteforeldre når jeg var 10-11 år, og forholdet mitt til dem ble aldri det samme igjen. Synes du bør finne på en unnskyldning for kommentaren hennes til barna dine, slik at de ikke føler seg mindre verdt enn de andre barnebarna. Trist at voksne mennesker oppfører seg slik egentlig, spesielt når det går ut over barna. Det høres ut som det er viktigere at svigermor gleder seg til julen, enn barna.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #20 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe stort nummer ut av det. Svigerinnes barn er 9 og 14. Så de er ikke søte, små som tror på julenissen de heller. Anonymous poster hash: a986e...2a0 Om hun uansett ikke gleder seg til å ha dere der, kan dere ikke feire med din familie istedet?Anonymous poster hash: 0ff8e...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå