Gå til innhold

Hvor plante krokus og tulipaner?

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands
Skrevet

Altså, jeg vet at dette er et dumt spørsmål. Jeg har for første gang kjøpt masse løker som jeg må få i jorda. Det er krokus, påskeliljer og tulipaner.

Jeg har noen bed, men de er jo på en måte fulle. Og det er vel dumt å lage nytt bed for blomster som kun spirer tidlig på våren?

Hvor har dere denne typen blomster? Kan en mulighet f.eks være å plante løkene forrest i alle bedene? Alle tips og bilder er velkomne. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden alle disse blomstrer om våren, så ville jeg satt de i bed sammen med andre planter som kommer seinere. Jeg har gjort det. Da skjuler de nye planteskuddene alt det visne som kommer når de er ferdig blomstret . Du kan jo sette dem i krukker og kar også, men passe på at de ikke står ute i regnvær, slik at de råtner. Men hvis du har en uteplass under tak så kan du jo ha noen potter der.

• Liker 1
Skrevet

Over alt! Vi har bare satt dem ned i plenen på plasser vi synes det er pent hjemme hos meg :)

Skrevet

Altså, jeg vet at dette er et dumt spørsmål. Jeg har for første gang kjøpt masse løker som jeg må få i jorda. Det er krokus, påskeliljer og tulipaner.

Jeg har noen bed, men de er jo på en måte fulle. Og det er vel dumt å lage nytt bed for blomster som kun spirer tidlig på våren?

Hvor har dere denne typen blomster? Kan en mulighet f.eks være å plante løkene forrest i alle bedene? Alle tips og bilder er velkomne. :)

Kommer ann på hva du mener med fulle? Og hvilke blomster du har der fra før? Jeg dytter ned løk både her og der - finner alltid en plass :) Synes det er finest når de kommer opp litt spredt og tilfeldig blant andre vekster, men dette er jo en smakssak. Det viktigste er uansett å velge sted som du tror har god drenering, ellers er det fort gjort å miste mange av løkene. Krokus kan du forøvrig godt plante over tulipan. Legg ned feks. 5-7 tulipaner på ca 10 cm dybde, legg på 5 cm jord og legg på noen krokus. Når krokusene er ferdig og det bare er lange, grønne (fine) blader igjen, kommer tulipanene opp innimellom. Det blir fint :)

Lykke til med plantingen! :)

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Tusen takk for fine tips! :) Nå er de allerede i jorda, så da håper jeg det blir bra. Jeg plantet krokus i en rad i det ene bedet, og påskeliljer og tulipaner litt spredt inntil veggen bakerst. Jeg synes også det er koselig med krokus her og der, men da jeg foreslo det for samboer sa han at jeg i så fall fikk ansvar for gressklippingen. :P

Tror det er god drenering i det bedet, løs og fin jord etter å ha gravd opp en busk der i vår. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...