AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg skal trekke alle og har blitt henvist til offentlig sykehus av tannlegen for å få de ut. Problemet er at de ikke har kommet opp av tannkjøttet ennå, og vil mest sannsynlig heller ikke gjøre det innen den tid jeg skal dit Skal de da liksom operere de ut(de er skjeve, og derfor må de fjernes. oppdaget med røntgen)? Får man beroligende? Sterke smertestillende etterpå? Pris? Anonymous poster hash: 52cdc...14b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 De skjærer opp og lager et hull, så graver de ut visdomstannen eller skjærer den opp og tar den ut i små biter. Først så tar de røntgenbilder for å se hvordan tenna ligger. Iom at du skal på sykehuset så vil du nok få litt sterkere bedøvelse enn vanlig smertestillende under inngrepet. Du får nok sikkert vanlig smertestillende etterpå som du kan ta. Siden det er en "operasjon" på offentlig sykehus så blir det nok sikkert ikke største utgiften du ender opp med forbundet med tenna dine. Den tullete kjæresten min dro ut visdomstennene sine selv foran et speil og uten å bruke smertestillende etterpå.. Så hvis du ser på det sånn så er skrekken nok større enn selve smertene. Han er tannlege btw... Anonymous poster hash: 1cd7d...c87
petterm Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Egenandel på poliklinikk dreier seg vel om noen hundrelapper, evt tillegg for forbruksmateriell. Tror det er 320 til tannlegen, evt. 230 for røntgen.
Minya Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Det varierer noe fra tannlege til tannlege og om de har egen kjevekirurg på klinikken eller de må sende deg til spesialist, men i gjennomsnitt koster det rundt 1600 kroner å trekke og ca 2000 å operere ut. (per tann) Må tennene opereres ut (noe du skal) så får du 75 eller 80% av total prisen dekket av HelFo. ( egenandelen er da på 10 eller 15%, så det er ikke mange kronene du egentlig må betale selv når det kommer til stykket) I mitt tilfelle måtte jeg da først betale hele totalsummen, men fikk refundert restbeløpet noen dager senere da alle papirer hadde blitt sendt inn og pengene tikket inn på kontoen min igjen en uke eller to etter operasjonen. Er tannen vanskelig å komme til får du Valium i tillegg til bedøvelsen slik at du skal slappe bedre av i kjeven, og så snitter, kutter, trekker og syr de deg pent igjen mens du er så lammet i trynet at du egentlig bare kjenner at de roter litt rundt inni der. Stingene kan klø litt og det blir noe vanskelig å åpne munnen ordentlig de første dagene, og som regel skal du tilbake en uke senere for å ta stingene ut igjen. Og munnhygiene er veldig viktig den første uka for å unngå infeksjon. Ikke spis ting som har en tendens til å sette seg fast i og rundt tennene, og skyll munnen godt med vanlig vann og/eller corsodyl eller lignende etter mat. Jeg hadde i grunnen ingen smerter annet enn første dagen etter at bedøvelsen gikk ut, og klarte meg med vanlig paracet i et par dager, men jeg fikk med resept på ibux 600 mg i tilfelle det skulle være vondere den første uka. Endret 25. oktober 2015 av Minya
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg ble operert på privat tannklinikk og betalt 3 000.- Anonymous poster hash: a02f2...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå