Gå til innhold

Er rismel sunnere enn hvetemel? Og kan det tenkes at...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er noe glutenintolerant? Eller glutensensitiv? :fnise:

Etter at jeg sluttet å spise hvetemel og gluten, er magen min blitt flat igjen - selv om kvelden etter dagens tre måltider. Vel, den har jo alltid vært flat, for jeg er jo superslank. Men hver eneste dag, selv etter et lite måltid med gluten, blåste magen seg opp og det så bokstavelig talt ut som om jeg var gravid i 6.-7. mnd. Gikk rundt med konstant gravidmage liksom. Jeg hadde ingen andre plager enn å føle meg noe oppfylt i magen, samt oppblåst. Ikke diare eller magesmerter. Kan det tenkes at jeg da reagerer noe på gluten? Jeg vet jo at jeg ikke har cøliaki liksom, men jeg føler meg jo langt bedre uten gluten.

I stedet for å spise matvarer med hvetemel, har jeg nå gått over til rismel. Jeg prøver å unngå dette så langt det går, da jeg prøver å holde karbohydratene nede og ikke er storfan av ris, men om jeg plutselig får lyst på kjeks eller pasta, vet jeg at jeg kan bruke de glutenfri variantene som smaker omtrent like godt. Er egentlig rismel sunnere enn hvetemel?

Anonymous poster hash: 2ec4c...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hva du mener når det gjelder "sunt". Tenker du da på antall kalorier og karbohydrater? I så fall er ikke rismel noe særlig bedre enn hvetemel. Faktisk så inneholder rismel litt mer karbohydrater enn hvetemel, og gir også en rask blodsukkerstigning. Begge typer mel har lite fiber.

Jeg spiser som regel glutenfritt men bruker som oftest kokosmel, mandelmel, fiberhusk og pofiber i bakst. Noen ganger sesammel og peanøttmel. Disse meltypene har som oftest et lavt innhold av karbohydrater.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert cirka like sunt, men det er jo ikke lurt av deg å spise noe du blir dårlig av. Paprika er sunt også, men dersom man ikke tåler paprika er det ikke sunt for den personen,

Anonymous poster hash: dcf44...c7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...