Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, JorunnP skrev:

Jeg har intet å tape om det jeg har trodd er feil, for da finnes det INGENTING. Det blir ikke mer en en stor skuffelse.😉 Men om det finnes både Gud, himmel og helvete har den som IKKE tror ALT å tape!

Selvfølgelig har du alt å tape om det viser seg at du har trodd feil. Alle religioner har sitt eget lille helvete, uanhengig om det er i form av gjenfødsel eller et brennende sted. Du får til syvende og sist straff for dine synder og for feil tro. 

Det at du skriver det ikke kan finnes noe, om din tro er feil, viser at du har svært lite respekt for andre og deres tro. Til syvende og sist kan vi IKKE vite hva som er rett før vi selv har dødd, om sa man tror på islams verson av Gud, kristendommens eller jodedømmens, er hinduist, buddhist, sikh eller atiest. Men å avfeie andres tro som ingenting, vitner om at man ikke har tatt til seg Jesus og hans ord, om man er kristen. 

Selv er jeg ikke-religiøs. Og havner jeg i helvete, så er det greit for meg. For jeg har i hvert fall vist at jeg bryr meg om alle mennesker - uavhengig av religion og tar hensyn til deres tro uten å si at deres tro er feil og at det ikke spiller noen rolle at de gode mennesker for de kommer uansett til å havne i helvete av den enkle grunn at de trodde på feil Gud. 

For en Gud jeg ville elsket er en Gud som ser godheten i mennesket, uavhengig av hva de tror på. En kjærlig Gud er en Gud som ikke krever at man skal sette han foran familie, venner og andre mennesker. Ikke kreve at jeg skal ta alt som står i en over 1000 år gammel bok som god fisk. Jeg skal kunne skape mitt eget gode liv, bygd på gode intensjoner og handlinger. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
30 minutter siden, JorunnP skrev:

Jeg har intet å tape om det jeg har trodd er feil, for da finnes det INGENTING. Det blir ikke mer en en stor skuffelse.😉 Men om det finnes både Gud, himmel og helvete har den som IKKE tror ALT å tape!

Men om du har trodd paa feil Gud liksom?

Og skuffelse blir det jo ikke siden du ikke kommer til aa merke noe om det ikke er noe etter du er dau :P

Endret av Fnisu
  • Liker 1
Skrevet
Den 10/25/2015 at 3.16, KillerKitty skrev:

...Eller kanskje verre, gjenferd?

Flere som har fryktet det? 

Jeg er i utgangspunktet ikke religiøs, men likevel så har denne tanken slått meg flere ganger. Jeg er redd for å "synde" og det er vel kanskje det kristendommen vil oppnå? Jeg mener "om du ikke tror på gud så havner du i helvete" 

Selv om lite eller ingenting gir mening så vet vi ikke. Det er for sent å angre når vi først er der mener jeg. Eller gjenferd. Tenk så grusomt det ville være å gå igjen uten å kunne fortelle noen at du er der? Låst til den samme følelsen og situasjonen resten av evigheten? 

Hva mener egentlig dere? Jeg vet det er unødvendig å bekymre seg for dette, men likevel. 

Beskrivelsen av helvete er ofte rimelig grusomme, men jeg må ærlig innrømme at beskrivelsen av himmelen ikke er noe bedre. Forutsetter vi at det som regnes som synd ikke har en plass i himmelen men blir påtvunget i helvete, foretrekker jeg helvete. 

(Dette var ett av de første konseptene jeg forlot mens jeg var kristen; ideen om ett himmel og ett helvete ble på alle måter for fremmed for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, JorunnP skrev:

Opp gjennom historien har det vært tusenvis av guder, selv EN av dem skulle vise seg å være ekte så har du jo likevel 99,92% sjanse for å havne i helvete for å tro på feil Gud.

Dessuten har du jo alt tapt, tenk så trist å kaste bort livet sitt på å tilbe en falsk gud fremfor å leve livet? Synes mest synd på deg.

Anonymkode: 6ba2b...445

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror ikke på hverken himmel eller helvete jeg. Ei heller spøkelser, gjenferd, sjelevandring, ånder, flere liv eller noe sånt. Jeg tror at når man dør er alt over og man er borte for godt. Onde mennesker som dyremishandlere, overgripere, mordere, terrorister, voldelige osv hadde virkelig fortjent å havne i helvete, men de mister sin eksistens, råtner opp og blir borte for godt de også akkurat sånn som alle oss andre. Og i mine øyne er det nettopp religion som er roten til veldig mye ondt. Terrorisme f.eks. Overgrep mot barn har ofte skjedd i kristne miljøer. Det har skjedd mer enn en gang en jævel av en prest/pastor har tatt seg til rette på uskyldige barn og sagt at det er guds vilje. Jeg tror verden hadde vært et mye bedre sted og at det hadde vært mye mindre ondskap uten religion. 

• Liker 2
Skrevet
Den 1.1.2016 at 22.29, prt90 skrev:

Nei :) Gitt et betydelig antall spåmenn, tilstrekkelig vage spådommer og noen tusen år og så ville det derimot vært ganske oppsiktsvekkende om ingen av dem traff med spådommene sine

Ehm.. jo.. Spesielt når det ikke er "vage spådommer". Men men!

Skrevet
Den 9. januar 2016 at 22.37, LuxLucet skrev:

Kom med et eksempel du :)

• Liker 2
Skrevet
Den 9.1.2016 at 22.37, LuxLucet skrev:

Jeg er også nysgjerrig. Har du eksempel på noe "håndfast"?

Anonymkode: 6befb...8a1

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også tenkt en del på det. Hva om det finnes? Og i såfall, hva om man ikke må tro på Jesus, men Allah for å slippe å komme til dette helvete?!

hvis du tenker nok på dette, kommer du til å bli helt sprø!

Skrevet
Den 8. januar 2016 at 10.42, JorunnP skrev:

Du har egentlig mye å tape. Kristendommen er mest sannsynligvis den religionen som motstrider seg selv mest, om vi bruker guds ord-bibelen som kilde. 

Eller la meg si det rett frem. Kristendommen er ren bløff og du vil tape uavhengig av dine handlinger. Slik jeg ser det har vi to relle situasjoner for deg(egentlig flere); enten skjer det ikke noe eller så venter helvete.

• Liker 1
Skrevet
Den 12 de enero de 2016 at 16.42, hjelpme4 skrev:

Du har egentlig mye å tape. Kristendommen er mest sannsynligvis den religionen som motstrider seg selv mest, om vi bruker guds ord-bibelen som kilde. 

Eller la meg si det rett frem. Kristendommen er ren bløff og du vil tape uavhengig av dine handlinger. Slik jeg ser det har vi to relle situasjoner for deg(egentlig flere); enten skjer det ikke noe eller så venter helvete.

😉Ingen bløff nei... Datteren min ble mirakuløst helbredet fra en alvorlig tilstand legene ikke kunne gjøre noe med! Når man er en fortvilet mor med et lite barn som er alvorlig syk, man ber Gud om et mirakel, og mirakelet skjer... Og legene bekrefter at det har skjedd et mirakel de ikke forstår... Da vet man at Gud finnes og hører bønn!😁

• Liker 1
Skrevet
Den 14.1.2016 at 20.36, JorunnP skrev:

😉Ingen bløff nei... Datteren min ble mirakuløst helbredet fra en alvorlig tilstand legene ikke kunne gjøre noe med! Når man er en fortvilet mor med et lite barn som er alvorlig syk, man ber Gud om et mirakel, og mirakelet skjer... Og legene bekrefter at det har skjedd et mirakel de ikke forstår... Da vet man at Gud finnes og hører bønn!😁

Nøyaktig hvilken sykdom var dette, og hvor alvorlig var det? Ikke at jeg tror et minutt på det du sier (medisinske mirakler), men det hadde vært interessant med et svar.

Anonymkode: 0fade...1aa

• Liker 1
Skrevet
Den 25.10.2015 at 16.10, KillerKitty skrev:

Det kan nok stemme, men ikke nødvendigvis? 

Hva med barna i Syria F.eks. De har aldri lagt opp til noe helvete selv. 

Jeg tør også påstå at flere av mine problemer ikke er selvforsynt 

Løsningen på problemene dine er dog Jesus. Å bekjenne sine synder, og la Han vaske deg fra all uretferdigheten som finnes her i verden. Guds vilje for deg står i bibelen. Det er faktisk opp til deg om du ønsker å leve i dette "helvete". Det finnes mange eksempler på Evangeliesenteret på folk som er blitt frelst fra denne verden. Det virkelige helvetet beskrives som ildsjø og uslokkelig ild.

Håper du tar til vettet. God bless!

• Liker 1
Skrevet
Den 14.1.2016 at 20.36, JorunnP skrev:

Det er massevis av statistikk som viser at bønn ikke fungerer. Faktisk så mye at det er bevist over enhver tvil.

• Liker 1
Skrevet
Den 12.1.2016 at 16.42, hjelpme4 skrev:

Dette er nesten det motsatte av hva Isaac Newton sa. Kanskje den største forskeren i historien.

Hvilken bakgrunn har du, siden du trekker så bombastiske sluttninger?

Skrevet
Den 25.10.2015 at 3.16, KillerKitty skrev:

Jeg er i utgangspunktet ikke religiøs, men likevel så har denne tanken slått meg flere ganger. Jeg er redd for å "synde" og det er vel kanskje det kristendommen vil oppnå? Jeg mener "om du ikke tror på gud så havner du i helvete" 

Selv om lite eller ingenting gir mening så vet vi ikke. Det er for sent å angre når vi først er der mener jeg. Eller gjenferd. Tenk så grusomt det ville være å gå igjen uten å kunne fortelle noen at du er der? Låst til den samme følelsen og situasjonen resten av evigheten? 

Hva mener egentlig dere? Jeg vet det er unødvendig å bekymre seg for dette, men likevel. 

Jeg er selv kristen. Jeg tror helvete er at alt er svart til evig tid (evig fortapelse) og derfor vil du heller ikke merke noe til det. Men jeg tror også at Gud vil frelse alle som tror på han (dette står også i Bibelen: "hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst") og jeg tror de fleste på dødsleiet vil tro på at det finnes en Gud. 

Det er jo sånn at man ikke kommer til himmelen før jorden har gått under, så kanskje gjenferdene (hvis de finnes) er de som venter på at Jesus skal komme tilbake slik at de enten kan få frelse eller bli fortapt? Jeg vet ikke, men det er bare en tanke. 

Kristendommen vil ikke oppnå at du skal være redd for å synde, men at du skal elske alle mennesker fordi kjærligheten er det viktigste med hele religionen. Du fokuserer på feil ting. Prøv å gjøre mest mulig riktig (vær god mot andre osv) først og fremst. 

Anonymkode: e3f8f...124

Skrevet
21 timer siden, prt90 skrev:

Det er massevis av statistikk som viser at bønn ikke fungerer. Faktisk så mye at det er bevist over enhver tvil.

Hva med all statistikken som beviser at bønn faktisk fungerer? ;) Når jeg ber om noe (f.eks hvis jeg har et problem som jeg ikke ser noen løsning på) får jeg alltid det jeg ønsker. Hvordan forklarer du det? Det er faktisk umulig å forklare, og det er dumt at du skal være så påståelig. Det kommer ikke noe godt ut av at du tror du har løsningen og vet alt. Gud kan ikke måles statistisk. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med all statistikken som beviser at bønn faktisk fungerer? ;) Når jeg ber om noe (f.eks hvis jeg har et problem som jeg ikke ser noen løsning på) får jeg alltid det jeg ønsker. Hvordan forklarer du det? Det er faktisk umulig å forklare, og det er dumt at du skal være så påståelig. Det kommer ikke noe godt ut av at du tror du har løsningen og vet alt. Gud kan ikke måles statistisk. 

Som et enkelt eksempel. Hvis bønn hadde fungert, burde ikke religiøse hatt mye bedre prognoser for å overleve kreft og annen alvorlig sykdom? Det er selvfølgelig gjort mye mer vitenskapelige undersøkelser på dette enn mitt eksempel, men kort oppsumert viser all statistikk at bønn ikke fungerer. Du har akkurat like stor sjanse for å dø av kreft, få dårlige karakterer på skolen, havne i en bilulykke eller dø på grusomme måter selv om du eller noen andre ber for deg. 

• Liker 3
Skrevet
Den 25.10.2015 at 3.16, KillerKitty skrev:

Dette er ingen ny problemstilling, på 1600 tallet var det noen som grublet på det samme, og kom frem til pascal's wager. Problemet med denne "helgarderingen" er at den nødvendigvis må gå ut ifra at det bare fins en religion (og en Gud). Fins det flere (og det gjør det til de grader), er du stort sett fokka uansett.

Wiki.

Spesielt denne strofen gjør tingene enda mer meningsløst:

Sitat

Another version of this objection argues that for every religion that promulgates rules, there exists another religion that has rules of the opposite kind. If a certain action leads one closer to salvation in the former religion, it leads one further away from it in the latter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 18.1.2016 at 22.46, Lutetium 71 skrev:

Dette er ingen ny problemstilling, på 1600 tallet var det noen som grublet på det samme, og kom frem til pascal's wager. Problemet med denne "helgarderingen" er at den nødvendigvis må gå ut ifra at det bare fins en religion (og en Gud). Fins det flere (og det gjør det til de grader), er du stort sett fokka uansett.

Wiki.

Spesielt denne strofen gjør tingene enda mer meningsløst:

Det er umulig å se på skaperverket å tro at det ikke finnes en Gud. Skaperverket vitner om Herren. Pascal la hele vitenskapskarieren på hylla når han ble kristen, da det ga han mye mer å vitne om Guds godhet.

Endret av debatant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...