KillerKitty Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 ...Eller kanskje verre, gjenferd? Flere som har fryktet det? Jeg er i utgangspunktet ikke religiøs, men likevel så har denne tanken slått meg flere ganger. Jeg er redd for å "synde" og det er vel kanskje det kristendommen vil oppnå? Jeg mener "om du ikke tror på gud så havner du i helvete" Selv om lite eller ingenting gir mening så vet vi ikke. Det er for sent å angre når vi først er der mener jeg. Eller gjenferd. Tenk så grusomt det ville være å gå igjen uten å kunne fortelle noen at du er der? Låst til den samme følelsen og situasjonen resten av evigheten? Hva mener egentlig dere? Jeg vet det er unødvendig å bekymre seg for dette, men likevel. 1
Teethgrinding Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 Tanken om at noen "følger med" på dine handlinger, og at dine gode og negative handlinger til syvende og sist bærer konsekvenser er ganske naturlige ideer for menneskets systematiserende tankesett. Vi ordner våre omgivelser, og vi liker å innbille oss at ting har mening og kontroll. Når faktum er at hele vår eksistensgrunnlag hviler på de mest absurde tilfeldigheter, at våre handlinger ikke har andre konsekvenser enn for våre medmennesker inntil vi til slutt dør, er det lett å føle at ting ikke har mening. Til tross for at det ikke finnes noe himmel eller helvete - eller noe form for etterliv - er det ingen grunn til å ikke være et moralsk menneske. Snarere tvert imot. Ettersom vi bare har her og nå er det enda viktigere at vi anerkjenner at vi må være så gode som vi kan mot hverandre, for vi får ingen andre sjanser. 4
aquiz Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Det er samme tanken som går igjennom hodet på flere døende mennesker... Og det som er rart er at selv de mest troende mennesker kan ende opp med å tvile på det de hele livet har basert sin eksistens på. Det jeg tenker om hele greia er fred; lev som du ønsker og vær fornøyd med dine valg. Ingen vet nøyaktig hva som skjer når du en dag er borte. Med fred i sjelen når dagen kommer kan ikke annet enn å være godt for sjelen uansett hvor den ender opp, om det så er i himmelen, på jorden eller som gjenferd. Selv setter jeg pris på at de som er igjen etter meg vil se på meg som et moralsk og givende menneske. Jeg gir av hele meg til de jeg har i mitt liv, og jeg gir av meg selv til de fremmede jeg møter. Inni meg så tenker jeg at et smil fra en fremmed kan gjøre dagen lysere. Small steps to a brighter world. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Vi lever i helvete nå, og "synding" holder oss her. Da mener jeg ikke det å ha sex eller drikke alkohol, men for å komme oss ut av helvete så må vi hvertfall være gode mot hverandre og ønske sin neste det beste. Både bibelen og koranen sier at jorda er djevelens planet. Samme er hinduismen inne på, jordguden er krigs og kaos guden. Anonymous poster hash: 09d5b...423 1
KillerKitty Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2015 Vi lever i helvete nå, og "synding" holder oss her. Da mener jeg ikke det å ha sex eller drikke alkohol, men for å komme oss ut av helvete så må vi hvertfall være gode mot hverandre og ønske sin neste det beste. Både bibelen og koranen sier at jorda er djevelens planet. Samme er hinduismen inne på, jordguden er krigs og kaos guden. Anonymous poster hash: 09d5b...423 Men hva førte oss hit? Og hva med disse "perfekte" menneskene med "perfekte" liv? Eksisterer de bare for å minne meg på hvor jævlig jeg (og mange andre) har det da? 1
Rumle Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg tror at det eneste helvetet som finnes er det vi lager selv. 3
KillerKitty Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg tror at det eneste helvetet som finnes er det vi lager selv. Det kan nok stemme, men ikke nødvendigvis? Hva med barna i Syria F.eks. De har aldri lagt opp til noe helvete selv. Jeg tør også påstå at flere av mine problemer ikke er selvforsynt 1
Gjest Cicero Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 Dette er helvete, og himmelen er nå. Det er ingen høyere mening med noe som helst. Vi er imidlertid tilfeldigvis på denne kloden sammen nå, og det beste vi kan gjøre er å balansere moro med å være et godt menneske for omgivelsene våre. Å leve etter en haug meningsløse regler fordi en Gud hvis eksistens har like mange beviser som julenissen angivelig har bestemt det, er destruktivt. Religion er en måte å kontrollere befolkningen, gjennom frykt, håp og tomme løfter.
Florence Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg tror at hvis det finnes himmel og helvete så har det ikke noe å si om du er kristen, muslim, ateist, hindu, buddhist, zoroastrisk osv. Det eneste som avgjør er hvordan man har levd livet sitt. Har man levd et godt liv og hjulpet der man kan vil man komme til himmelen, har man vært ond og gjort dårlige handlinger uten å virkelig angre vil man komme til helvete. 1
Gjest Franke Ann Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 Gud har alltid trengt masse penger, så om det finnes en himmel og et helvete, tror jeg det er økonomien som avgjør hvor man havner.
Rumle Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 Det kan nok stemme, men ikke nødvendigvis? Hva med barna i Syria F.eks. De har aldri lagt opp til noe helvete selv. Jeg tør også påstå at flere av mine problemer ikke er selvforsynt Jeg mente ikke nødvendigvis bare i den forstand at vi lager det for oss selv, selv om jeg jo også mener det. Mer som i at alt det grusomme vi som mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, og mot oss selv, det tror jeg er helvete, eller hva man vil kalle det. Jeg tror ikke at det finnes noe etter at vi dør. 1
Gjest Mats Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Helvete må være livet på jorda det. Ellers tror jeg ikke på noe annet. Når vi dør så dør vi og da finnes vi ikke mer. Sånn som før vi ble født. Da fantes vi ikke. Finnes det virkelig et helvete så må det bli fult der nede i jordas indre (vi kommer nå til å smelte der). Veldig fullt. Blir vi gjenferd så får vi spøke litt til noen kan hjelpe oss over på den andre siden Så nei jeg bekymrer meg ikke.
Gjest Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Det er da ingentvil om at helvete finnes. Helvete er jorden.
Rumle Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Det er da ingentvil om at helvete finnes. Helvete er jorden. Men det er også himmelen
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #15 Skrevet 26. oktober 2015 Men hva førte oss hit? Og hva med disse "perfekte" menneskene med "perfekte" liv? Eksisterer de bare for å minne meg på hvor jævlig jeg (og mange andre) har det da? Fordi vi er falne engler som har fått en sjanse til til å rette opp i feilene våres. De som har tilsynelatende perfekte liv utad har nok dårlige moraler de også trenger å innse og rette opp i. Gud har alltid trengt masse penger, så om det finnes en himmel og et helvete, tror jeg det er økonomien som avgjør hvor man havner. Dette er jo helt helt feil ! Gud har aldri trengt penger eller "kostet penger" , Institusjonalisert religion med menneskelige bakmenn med bank- og økonomiske interessert er det som har gjort at mange forbinder det å tro, med penger. Det å tro, eller Gud i seg selv, har ingen ting overhodet med organisert religion og penger å gjøre. Anonymous poster hash: 09d5b...423
KillerKitty Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter #16 Skrevet 26. oktober 2015 Fordi vi er falne engler som har fått en sjanse til til å rette opp i feilene våres. De som har tilsynelatende perfekte liv utad har nok dårlige moraler de også trenger å innse og rette opp i. Kanskje, men hvilke feil? Og når gjorde jeg disse feilene? Før jeg ble et menneske, eller i et tidligere liv? Er det sånn at alle får en mulighet til å gjøre det bra som menneske, og dersom man ikke klarer det blir man født på nytt og møter de samme utfordringene helt til man klarer det? Og når man har bestått prøven så blir man belønnet med evig fred? Hva om jeg ikke vil hvile i fred for alltid, men faktisk leve her nede, bare ikke som meg selv? 1
JorunnP Skrevet 19. desember 2015 #17 Skrevet 19. desember 2015 ...Eller kanskje verre, gjenferd?Flere som har fryktet det? Jeg er i utgangspunktet ikke religiøs, men likevel så har denne tanken slått meg flere ganger. Jeg er redd for å "synde" og det er vel kanskje det kristendommen vil oppnå? Jeg mener "om du ikke tror på gud så havner du i helvete" Selv om lite eller ingenting gir mening så vet vi ikke. Det er for sent å angre når vi først er der mener jeg. Eller gjenferd. Tenk så grusomt det ville være å gå igjen uten å kunne fortelle noen at du er der? Låst til den samme følelsen og situasjonen resten av evigheten? Hva mener egentlig dere? Jeg vet det er unødvendig å bekymre seg for dette, men likevel. Helvete er høyst virkelig! Når du plages med tanken på dette er det Gud som kaller på deg! Han vil ha din oppmerksomhet et øyeblikk for å fortelle deg at han elsker deg og at han sendte sin sønn Jesus for å dø på korset slik at du IKKE trenger å komme til helvete! Det er opptil deg om du vil gi ham en sjanse... 1
JorunnP Skrevet 19. desember 2015 #18 Skrevet 19. desember 2015 Kanskje, men hvilke feil? Og når gjorde jeg disse feilene? Før jeg ble et menneske, eller i et tidligere liv? Er det sånn at alle får en mulighet til å gjøre det bra som menneske, og dersom man ikke klarer det blir man født på nytt og møter de samme utfordringene helt til man klarer det? Og når man har bestått prøven så blir man belønnet med evig fred? Hva om jeg ikke vil hvile i fred for alltid, men faktisk leve her nede, bare ikke som meg selv? Alle gjør vi feil... Ingen er da feilfrie? Men du har bare ETT liv, og det er her og nå! Ikke har vi levd før, og ikke får vi flere liv. Gud sendte sin sønn Jesus som stedfortreder for oss... Han betalte prisen for våre synder ved sin død på korset! Men for å kunne godtgjøre seg dette må man tro! Tro på Gud og på Jesus og at han døde for vår skyld. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #19 Skrevet 24. desember 2015 Hva om det finnes et walhall, eller en dødsstjerne. For å ikke snakke om gjenferd, julenissen, klarsynte og andre skrullinger? Anonymkode: 68a8c...269 3
Calypso Skrevet 26. desember 2015 #20 Skrevet 26. desember 2015 Jeg skal til Galtvort når jeg dør, like realistisk det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå