AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #1 Skrevet 25. oktober 2015 Heisann! Flere som har fått hekta på sparing? Synes det er så utrolig motiverende å se kontoen vokse! Prøver å bruke minst mulig på mat ect. Har denne måneden brukt 1000 kr på mat fordi jeg synes det er så gøy å se den vokse. Flere som har hekta på sparing? Hvor mye har dere spart hittil? =) Anonymous poster hash: 0a6a3...103 6
Doge Skrevet 25. oktober 2015 #2 Skrevet 25. oktober 2015 Ja, jeg er egentlig litt hekta på sparing. Satte meg det mål rett etter nyttår om hvor mye jeg ville spare i løpet av året, men da jeg sjekket hva jeg faktisk har spart hittil i år så lå jeg under det jeg hadde satt som mål. Så nå er jeg på "ekstremsparing", og syns det er ganske morsomt å klare seg med så lite som mulig uten at det går ut over livet og livskvaliteten 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #3 Skrevet 25. oktober 2015 Ja, jeg er egentlig litt hekta på sparing. Satte meg det mål rett etter nyttår om hvor mye jeg ville spare i løpet av året, men da jeg sjekket hva jeg faktisk har spart hittil i år så lå jeg under det jeg hadde satt som mål. Så nå er jeg på "ekstremsparing", og syns det er ganske morsomt å klare seg med så lite som mulig uten at det går ut over livet og livskvaliteten Ja, samme her Trives godt med å leve på lite! Anonymous poster hash: 0a6a3...103 1
Doge Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Ja, samme her Trives godt med å leve på lite! Anonymous poster hash: 0a6a3...103 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Heisann! Flere som har fått hekta på sparing? Synes det er så utrolig motiverende å se kontoen vokse! Prøver å bruke minst mulig på mat ect. Har denne måneden brukt 1000 kr på mat fordi jeg synes det er så gøy å se den vokse. Flere som har hekta på sparing? Hvor mye har dere spart hittil? =)Anonymous poster hash: 0a6a3...103 1. Fordelen med å leve på lite er at når krisen er ute så slipper man å slite med å snu forbruket samtidig som man har penger stående på sparekontoen. 2. Jeg liker å spare penger, jeg har alltid likt å spare penger. Jeg lever ikke ved å snu på kronen, men jeg har troen på å sette av penger. Jeg har snart sparemålet som jeg satte meg etter sommeren og mer til. Det går fortere enn forventet.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Ikke det værste å være hekta på! Jeg liker å spare selv, men husk å unne deg noe iblant også. Anonymous poster hash: 1dfc6...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 Ja, hekta på sparing. Mye fordi jeg er redd for fremtiden, men jeg trives også med å leve på "lite". Har blitt veldig bevisst på hvor meningsløs materialisme er, så nå kjøper jeg aldri noe med mindre jeg virkelig trenger det. Å heller bruke penger på hva som gir reell lykke er så mye viktigere, man må bare finne ut hva som er virkelig lykke og hva som er "falsk lykke", noe som jo er individuelt. Jo færre fysiske ting jeg har, jo bedre og lettere føler jeg meg. Det gir en følelse av frihet. Mitt sparemål er ca 50% av inntekten min hver måned. Foreløpig har jeg klart det. Er singel fulltidsstudent med deltidsjobb.Anonymous poster hash: 186e0...72d 5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 Mitt sparemål er ca 50% av inntekten min hver måned. Anonymous poster hash: 186e0...72d Så flink du er
Cashbah Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg er også hektet på sparing Morsom sparing, BSU, BSU 2.0, sparekonto og fond er det jeg har til nå. Vurderer å begynne med aksjer etterhvert, men må sette meg mer inn i det før jeg begynner.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg er ikke hekta på sparing, men jeg synes det er veldig kjekt å se sparekontoen vokse Sparer 5000 hver måned, men det hender det blir litt mindre om jeg har trukket kortet for mye, noe som skjer nå og da... jeg må skjerpe meg! ... og så er det snart jul også da... men sånn ellers jevnt over, så er jeg flink å spare. Planlegger å bli enda flinkere Anonymous poster hash: 7732e...ea9 1
Sugar&Spice Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg er også hekta. Det har gått sport i å spare Hittil i år har jeg spart ca 60k, og som student er jeg DRØYT fornøyd og stolt av meg selv. Jeg gikk fra å gå i minus hver måned til dette - klapp på skulderen. Lurer på hva målet for 2016 blir. Nå har jeg byttet jobb, så er redd inntekten min vil gå ned. Men satser på å spare hvert fall 50k. Leilighetskjøpet blir en realitet som kommer nærmere og nærmere dessto mer jeg sparer. Jeg er stolt av meg selv! 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Så flinke dere er! Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på sparing? Jeg eier ikke økonomisk fornuftighet... jeg har faktisk aldri spart noe særlig i hele mitt liv. Skammes litt over det, egentlig, og vet jeg bør få mer vilje til å spare. Men jeg klarer det ikke! Har du noen tips til meg? Hvordan kan jeg bli flinkere økonomisk, og til sparing? Anonymous poster hash: 420e9...598
Sugar&Spice Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Så flinke dere er! Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på sparing? Jeg eier ikke økonomisk fornuftighet... jeg har faktisk aldri spart noe særlig i hele mitt liv. Skammes litt over det, egentlig, og vet jeg bør få mer vilje til å spare. Men jeg klarer det ikke! Har du noen tips til meg? Hvordan kan jeg bli flinkere økonomisk, og til sparing? Anonymous poster hash: 420e9...598 Først må du finne ut av hva du bruker pengene dine på. Har du DNB, har de en funksjon i nettbanken som heter "min økonomi". Den burde du gjøre deg kjent med. Så burde du finne ut av hva du vil spare til. Konkrete mål er viktig. Ferietur til sommeren? Kjøpe egen bolig? Så må du lete i oppførselen og innstillingen din. Hva slags mentalitet har du til penger? Hvordan behandler du penger? Hva er svakhetene dine? Hva er styrkene dine? Så, når du har kartlagt pengebruken og tankesettet ditt, da kan du begynne å sette deg inn i økonomiråd. Som feks å handle en gang i uken, lage mat hjemme, sette over på sparekonto dagen du får lønning etc. Bevissthet og prioriteringer er nøkkelord for å lykkes godt med privatøkonomien. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Hekta på sparing selv. Er uføre å spare rundt 90.000-100.000kr i året, men nå er man i situasjonen at man ikke har muligheten for sosialt liv og slike ting. Men man føler seg ihvertfall litt bedre. Har tatt ut pengene fra fond nå og har alt på spare kontoen. Bruker man noen penger så er følelsen så mye bedre enn om man må dra kreditt kortet hele tiden. Spart 440.000kr hittil. Liten sum iforhold til andre, men har hus så dette blir til den tiden jeg blir 70år, så 40år til. Anonymous poster hash: 06184...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 Så flinke dere er! Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på sparing? Jeg eier ikke økonomisk fornuftighet... jeg har faktisk aldri spart noe særlig i hele mitt liv. Skammes litt over det, egentlig, og vet jeg bør få mer vilje til å spare. Men jeg klarer det ikke! Har du noen tips til meg? Hvordan kan jeg bli flinkere økonomisk, og til sparing? Anonymous poster hash: 420e9...598 For meg så helper det å se på drømmeleiligheter på finn.no annenhver kveld. Jeg får da med en gang lyst til å spare penger til en hakket finere leilighet - fremfor dyrere mat/klær som kun er kortvarige gleder =) Anonymous poster hash: 0a6a3...103
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Først må du finne ut av hva du bruker pengene dine på. Har du DNB, har de en funksjon i nettbanken som heter "min økonomi". Den burde du gjøre deg kjent med. Så burde du finne ut av hva du vil spare til. Konkrete mål er viktig. Ferietur til sommeren? Kjøpe egen bolig? Så må du lete i oppførselen og innstillingen din. Hva slags mentalitet har du til penger? Hvordan behandler du penger? Hva er svakhetene dine? Hva er styrkene dine? Så, når du har kartlagt pengebruken og tankesettet ditt, da kan du begynne å sette deg inn i økonomiråd. Som feks å handle en gang i uken, lage mat hjemme, sette over på sparekonto dagen du får lønning etc. Bevissthet og prioriteringer er nøkkelord for å lykkes godt med privatøkonomien. Tusen takk for de gode rådene!! Jeg skal sette meg inn i alle punktene dine For meg så helper det å se på drømmeleiligheter på finn.no annenhver kveld. Jeg får da med en gang lyst til å spare penger til en hakket finere leilighet - fremfor dyrere mat/klær som kun er kortvarige gleder =) Anonymous poster hash: 0a6a3...103 Det høres fantastisk lurt ut! Skal gjøre det Sorry om jeg avsporet tråden litt nå, men ble så imponert over hvor viljesterke dere er. Anonymous poster hash: 420e9...598
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Tusen takk for de gode rådene!! Jeg skal sette meg inn i alle punktene dine Det høres fantastisk lurt ut! Skal gjøre det Sorry om jeg avsporet tråden litt nå, men ble så imponert over hvor viljesterke dere er.Anonymous poster hash: 420e9...598 For ett år siden var jeg et økonomisk vrak med 50.000,- i forbruksgjeld, ingenting på sparekonto og ingen andre verdier, og var litt for glad i å shoppe, gjerne på kreditt... I dag har jeg null gjeld (unntatt studielån), og 80.000,- på sparekonto. Neste delmål er 150.000,- til neste sommer. Er student. Hovedmålet er å kjøpe egen leilighet. Poenget er at alle kan klare det. Når jeg kan, kan alle. Jeg ble rett og slett interessert i personlig økonomi og begynte å lese masse om det. Mye blogger og slikt. Fikk rett og slett en økonomisk oppvåkning. Søk litt rundt etter blogger som omhandler personlig økonomi, les og bli inspirert. Det er kjempegøy når man først kommer inn i det. Å sette opp et budsjett er også lurt, da ser man hva man kan spare inn på, og hvilke muligheter man har. Jeg har også en langsiktig, detaljert spareplan som jeg har laget i excel, med illustrasjoner som viser hvordan pengene vokser, og den er super motivasjon! Hjelper meg å faktisk følge planen. Jeg er inne og ser på den ofte. Når du har satt opp budsjett og ser hvor mye du har mulighet til å spare inn hver måned, så setter du den summen på sparekonto med en gang du får lønn. Da er disse "utilgjengelige" og du kan ikke bruke dem på andre ting. Du blir tvunget til å holde budsjettet. Jeg har sparekontoer i en annen bank enn brukskontoen, slik at de er enda mer utilgjengelige. Anonymous poster hash: 186e0...72d 4
Gjest *kokos* Skrevet 25. oktober 2015 #18 Skrevet 25. oktober 2015 Nå ble jeg inspirert! Vi har økt utgiftene veldig etter at jeg ble ferdig utdanna, og jeg aner ikke lenger hvor pengene flyr. Vi sparer noe hver måned, men vi skal klare mer. Har både konkrete ferieturer og smalhanstider med videreutdanning foran oss, så penger i banken blir et must. Første skritt blir å gå fra "hadde denne vært kjekk å ha?" til "trenger jeg egentlig denne?" når jeg er på butikken.
Gjest Christina146 Skrevet 26. oktober 2015 #19 Skrevet 26. oktober 2015 Samme her! Merker jeg gleder meg til neste lønning, for da kan jeg spare!
GangstaPrest Skrevet 26. oktober 2015 #20 Skrevet 26. oktober 2015 Så flinke dere er! Jeg blir også inspirert. Jeg er arbeidsledig for tiden, så jeg får ikke til å spare noe særlig nå. Har vært student inntil for noen måneder siden, da klarte jeg ikke spare mer enn 20.000 på BSU i året pluss 500 kr. i måneden til en bufferkonto. Hadde ikke deltidsjobb ved siden av studiet det siste året, hvis jeg hadde hatt det hadde jeg nok klart å spare mer. Nå har jeg ikke hatt inntekt på et par måneder, gleder meg til å få jobb og lønn og kunne spare ordentlig igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå