Gå til innhold

Høyt fravær og dårlige karakterer på vgs, hvordan komme meg "videre"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg gikk på vgs var det mye som skjedde som gjorde det vanskelig for meg å fullføre med gode karakterer.
Jeg har alltid vært skoleflink og presis, så må nesten legge med grunnen min for hva som gikk galt.

Jeg byttet linje fra yrkesfag til studiespes (så måtte gå 1 klasse 2 ganger) fordi jeg ville ha realfagene for å komme inn på studiene jeg ville.

Sommeren til 2 vgs studie så forandret hele livet mitt seg. Mamma fikk kreft (tilbakefall) og jeg slet mye med å takle det. Jeg begynte å drikke mye i smug og gikk mye alene. En kveld ble jeg voldtatt på vei hjem fra sentrum, ble gravid og måtte ta abort. Var mye styr rundt politianmeldelse, og klarte på en måte aldri å bli "ferdig" med saken.

Dette var veldig kort fortalt, men gjorde til at jeg begynte å gå MYE til psykolog og begynte nesten umiddelbart på sterke medisiner. Jeg var også mye på sykehuset hos mamma og fikk mye mer ansvar for småsøskene mine. Alt ballet på seg og jeg slet så mye at det gikk hardt utover skolen.

Jeg klarte rett og slett ikke skolen og en normal hverdag oppi det hele, men jeg bestemte meg for å ikke droppe helt ut, men å være på skolen en hel dag var ofte veldig slitsomt. Jeg klarte heller ikke være sosial og låste meg helt inne. Jeg fullførte vgs, men med over 100 dager fravær. Jeg har helt ok karakterer, mellom 3 og 4 i snitt (har ikke hatt motivasjon til å regne på det), men har en stryk (eller ikke vurdert) for et språk jeg hadde på kveldsskole. Språk hadde jeg i vg 1 og 2, så gikk fra en sterk 5 i vg1 til en IV i vg2.

Jeg møtte rett og slett ikke opp fordi jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å ligge hjemme så fort jeg ble ferdig med skoledagen, og kom meg ikke ut igjen for å gjøre noe mer.

Nå sliter jeg som FAEN (unnskyld språket) med å få tatt opp dette faget, fordi det er et mer spessielt språk enn fransk, tysk eller spansk. Jeg kan derfor ikke følge undervisningen til en klasse. Dessuten jobber jeg nå fulltid og har ikke mulighet til å ta meg fri midt på dagen for å gå på skolen.

Jeg må ha den karakteren for å få vitnemål og komme inn på noen studier. 

Jeg bekymrer meg MYE for fremtiden når jeg skal søke andre jobber og de ber om vitnemålet mitt fra VGS. Vitnemålet mitt fra ungdsomsskolen viser over 5 i snitt og 2 dager fravær, men det fra vgs viser meg jo som en skulkende slask.

Det er så vondt fordi jeg gjorde det så bra men falt helt ut. Nå har det gått over et år siden jeg gikk ut av vgs (har jobbet fulltid) og har så lyst å begynne å studere noe... Føler meg som en taper som sitter uten fullverdig vitnemål :(

Noen tips eller råd eller noe? :(

Anonymous poster hash: d01dc...f41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk et år på å ta opp igjen fag og så studerer du etterpå. De spør ikke etter vitnemål fra vgs når du har tatt høyere utdanning (høyskole/universitet). Jeg måtte gjøre det samme, gikk helt fint.

Anonymous poster hash: 8184d...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et år på å ta opp igjen fag og så studerer du etterpå. De spør ikke etter vitnemål fra vgs når du har tatt høyere utdanning (høyskole/universitet). Jeg måtte gjøre det samme, gikk helt fint.

TS her!

Hvordan skal jeg gjøre det? Jeg har flyttet for meg selv og mamma har flyttet til en mindre leilighet så det er ikke "plass" til at jeg kan flytte tilbake. Så må ha noe inntekt å leve av. Kan man få stipend/ studielån for å ta opp fag? Er det noe mulighet?

Har prøvd å søke på nettstudier og privatskoler for å få tatt opp faget, men de har ikke noe tilbud om dette. Jeg ser at det studie jeg har tenkt å studere ikke har så høye krav, så må (hvertfall i første omgang) kun få denne karakteren for å i det hele tatt kunne søke.

Jeg vet at det er veldig vanskelig å få deltidsstillinger her jeg bor, og de fleste ber om vitnemålet og da ryker jeg med en gang i søkeprosessen selv om jeg bare har gode referanser. Har ikke vært borte en eneste dag på jobben jeg har nå, men jeg kan ikke gå ned i stilling så er vanskelig å ha den samtidig som jeg tar opp fag (spesielt hvis skolen er på dagtid).

Føler det blir veldig feil å legge ved et skriv når jeg søker som forklarer fraværet, for det er jo veldig personlige grunner :(

Anonymous poster hash: 58d4a...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Hvordan skal jeg gjøre det? Jeg har flyttet for meg selv og mamma har flyttet til en mindre leilighet så det er ikke "plass" til at jeg kan flytte tilbake. Så må ha noe inntekt å leve av. Kan man få stipend/ studielån for å ta opp fag? Er det noe mulighet?

Har prøvd å søke på nettstudier og privatskoler for å få tatt opp faget, men de har ikke noe tilbud om dette. Jeg ser at det studie jeg har tenkt å studere ikke har så høye krav, så må (hvertfall i første omgang) kun få denne karakteren for å i det hele tatt kunne søke.

Jeg vet at det er veldig vanskelig å få deltidsstillinger her jeg bor, og de fleste ber om vitnemålet og da ryker jeg med en gang i søkeprosessen selv om jeg bare har gode referanser. Har ikke vært borte en eneste dag på jobben jeg har nå, men jeg kan ikke gå ned i stilling så er vanskelig å ha den samtidig som jeg tar opp fag (spesielt hvis skolen er på dagtid).

Føler det blir veldig feil å legge ved et skriv når jeg søker som forklarer fraværet, for det er jo veldig personlige grunner :(

Anonymous poster hash: 58d4a...35e

Det er flere privatskoler som tilbyr undervisning slik at du kan ta opp fagene. Fagene tar du opp som privatist, og så gir skolen deg undervisning. Mange av de skolene kvalifiserer til studielån. For eksempel Sonans, Akademiet, Bjørknes og Treider (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere privatskoler som tilbyr undervisning slik at du kan ta opp fagene. Fagene tar du opp som privatist, og så gir skolen deg undervisning. Mange av de skolene kvalifiserer til studielån. For eksempel Sonans, Akademiet, Bjørknes og Treider (?).

Og mange av de skolene tilbyr også kveldsundervisning. Hadde jeg vært deg ville jeg gått all-in om jeg først skulle ta opp fag. Dvs, ikke jobbe 100% ved siden av og så ta litt fag her og der utenom. Da har ting en tendens til å renne ut i sanden. Bli en fulltids skoleelev og la det være førsteprioritet. Vaskejobber og sånt kan jo du kanskje være heldige med å få uansett snitt og fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint å jobbe fulltid ved siden av å ta opp ett fag.

Om det ikke tilbys undervisning i dette faget, må du ta det på egenhånd. Kjøpe bøker, sette deg inn i læremålene, og ta eksamen som privatist.

Om dette blir for vanskelig, og du vil ha undervisning, kan du ikke bytte ut faget med et annet? Så kan du ta ett litt enklere fag. Du kan da ikke bruke det som førstegangsvitnemål, men det er vel kanskje ikke relevant for deg nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg et annet språkfag og bytt det ut med det du har IV i. Dette er fullt mulig og kan gjøre prosessen en god del lettere for deg. 

Når det gjelder fravær kan du kreve å få dokumentasjon på fraværet vedlagt om du ønsker. Dette er fullstendig mulig i ditt tilfelle da det er åpenbart hva fraværet skyldes. Dette er etter min mening noe som ikke verdt å ofre energi på da så å si ingen arbeidsgivere etterspør vitnemål fra VGS, og særlig ikke etter/under høyere utdanning. Fraværet ditt er altså av ikke-betydning. 

Når det gjelder resten av karakterene dine bør du se dette i lys av hva du ønsker å bli. Det er jo ikke sikkert at du trenger å forbedre de. :) Har du noen tanker om hva du vil studere?

Veldig trist å lese hva du har gått gjennom. Dette kan ikke ha vært lett. Jeg synes absolutt ikke at du skal se på vitnemålet ditt som et nederlag. Tvert imot. Du har vært utrolig flink som klarte deg gjennom VGS og ikke droppet ut. Det eneste er en IV, en fillesak. Klapp deg selv på skulderen, for det fortjener du. Nå har du bare et (eller et par om nødvendig) fag å ta opp, så kan du begynne å studere og et nytt kapittel åpner seg for deg.  :hug:

Anonymous poster hash: 24b28...b89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett fag? Kan du ta det som privatist og bare prøve å STÅ?

Så gir du beskjed i god tid på forhånd til sjef om når du har eksamen, evt starter tidlig med å prøve å bytte vekk vakten (hvis du har sånn jobb der dere kan bytte bort vakter). Så får du bare jobbe hardt med å lese:) når det er over er det verste unna og du får vitnemål. :)

Anonymous poster hash: 501cf...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, som noen sier, er det ikke nødvendigvis sånn at du er nødt til å forbedre karakterene dine. Hva kunne du tenke deg å studere? Hvis du ønsker å studere noe som mange skoler tilbyr så er det jo bare å søke over alt. Ikke krise om du kommer inn på en skole i "gokk" som har så få søkere at alle kommer inn. Jeg gjorde det selv og det blir hva man gjør det til. Kjenner også ei som var litt stressa fordi hun ikke kom inn i Oslo, men kom inn på en skole i gokk. Men hun trives veldig :)

Anonymous poster hash: 501cf...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...