AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Min fine skjønne pusekatt ble veldig dårlig for en ukes tid siden, etter en tannbehandling hos veterinær var han ganske groggy, men fikk beskjed om at han snart ville være frisk og rask....det ble han ikke...han er helt redusert, vil ikke spise, prøver å drikke men får det ikke til. Har en sånn fæl hoste og man ser på øynene hans og nesa at han er syk. I overigår var han hos dyrlege, de sier de er så og si sikre på at han har FIP tørr variant....har ny time igjen på mandag og må avgjøre om han skal få slippe.... Jeg vet han må få slippe, er uansett så utrolig tungt... vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget er bare så utrolig trist og gråter hele tiden...er så knyttet til den katten :'( Kanskje noen som har lignende erfaring som kan komme med noen ord... Anonymous poster hash: 7f413...aa2
Minya Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Nå har jeg ikke egen erfaring med hverken tørr eller våt FiP, men vi har et lignende sykdomstilfelle med den ene katten vår. Gamlepus har nyresvikt i 2. stadium. For alt vi vet kan hun ta en tørn til det verre i morgen, eller om fem år. Hun går på medisiner for å bremse sykdomsforløpet, men vi vet at nyrene hennes vil slutte å fungere en dag og det er alt for tidlig uansett hvordan man snur og vender på det. Særlig tøft var det gjennom diagnoseringsperioden, da vi måtte vente på en del tester for å få beskjed om det var verdt å medisinere eller om vi måtte ta det tunge valget. Litt flaks hadde vi også da klinikken vår skulle ha kurs i ultralyd og de trengte en prøvekanin med noe de kunne påvise, så vi fikk gratis ultralyd av nyrene hennes som sammen med de andre testene vi hadde tatt, konstaterte nyresvikten og stadiet hun var i. Så lenge hun holder seg så frisk som hun både oppfører seg og ser ut til å være, og holder vekten på et akseptabelt nivå, vil vi la henne få så lang tid hun kan få uten at hun ender opp med å pines. Så jeg har ihvertfall erfaring med å kjenne på følelsen av å vite at den gode, nydelige peldsdotten jeg er så glad i kan bli borte omtrent når som helst.
muffinshaker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Uff. Stakkars dere begge to. Sender masse varme klemmer til dere og pusene deres. Takk for at dere minnet meg på å sette større pris på de glade, lekne pelsdottene mine. Ofte blir jeg litt irritert på de i hverdagens kjas og mas, og det er jo ikke til å unngå når vi bor så tett sammen som vi gjør (selv om både jeg og de er ute på vift når det passer oss). Men det er viktig å tenke over hvor glad man er i dyrene sine, og hvor heldig man er som har mulighet til å ha de, iblant. Så takk for påminnelsen. Håper det går bra med begge deres, og at dere får mange koselige år sammen.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #4 Skrevet 25. oktober 2015 Takk for svar, dyrlegen sa til meg at FIP er nok ikke kurerbart i det hele tatt, og han vil dø innen få måneder om jeg så velger å medisinere han inntil da. Så er ikke snakk om år en gang Han vil uansett dø innen relativt kort tid. Som sagt skal jeg tilbake igjen på mandag og spørre og grave i alle retninger for er veldig vansklig å forstå denne diagnosen også fordi den egentlig ikke er diagnoserbar...så det er alltid en sjanse for at det KAN være noe annet, men de er 90% sikre, og i det tilfellet vil det bare være vondt for han å måtte leve sånn han gjør nå. Må tvinge i han konsentrert mat med sprøyte. Er veldig vondt å se på hvor dårlig han er blitt, han subber liksom nedi bakken... Anonymous poster hash: 07999...999
Cashbah Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Katten vår fikk FIP, vi tenkte det var bedre om hun bare fikk slippe, og fikk avlivet henne senere den uken.
LedigNavn Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Du skriver at katten ble dårlig etter tannbehandling. Jeg hadde ikke slått meg til ro med en FIP-diagnose dersom antibiotikabehandling ikke er forsøkt. Hvis katten hadde tannkjøttbetennelse og/eller rotbetennelser, kan bakterier komme over i blodet under tannbehandlingen. Har selv hatt en chihuahua som fikk sepsis og hjernebetennelse etter tannbehandling (han hadde rotbetennelse og måtte trekke en tann). Siden katten har fått tannbehandling, ville jeg insistert på å gjøre et forsøk med bredspektret antibiotika dersom dette ikke er prøvd. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg har hatt to katter med FIP. Den første måtte lide flere dager etter at han begynte å få et slags anfall fordi vi ikke viste hva det var. Broren hans fikk slippe timer etter at det første anfallet kom, men da viste vi at han hadde høye tittere og det tredje øyelokket var ute, pluss mange flere tegn. Det var tre grusomme uker jeg gikk igjennom med de to brødrene. Dersom du avliver katten din anbefaler jeg deg å be dyreklinikken sende den til obduksjon, det er den eneste måten å få et sikkert svar på. Anonymous poster hash: f62de...b82
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 Du skriver at katten ble dårlig etter tannbehandling. Jeg hadde ikke slått meg til ro med en FIP-diagnose dersom antibiotikabehandling ikke er forsøkt. Hvis katten hadde tannkjøttbetennelse og/eller rotbetennelser, kan bakterier komme over i blodet under tannbehandlingen. Har selv hatt en chihuahua som fikk sepsis og hjernebetennelse etter tannbehandling (han hadde rotbetennelse og måtte trekke en tann). Siden katten har fått tannbehandling, ville jeg insistert på å gjøre et forsøk med bredspektret antibiotika dersom dette ikke er prøvd. jeg har ikke slått med til ro med det enda, selv synes jeg symptomene han har ligner veldig på katteinfluensa, altså han prøver ofte å drikke og spise men virker som han har smerter/problemer i svelget og/eller munnen. Han renner også fra nese og øyne... Det kan hende det er vanlige symptomer ved FIP og men jeg er fortsatt litt der at jeg klarer ikke å koble sammen helt det at han plutselig skulle få FIP nå...jeg vet ikke... jeg skal uansett ta opp alt på mandag, mulig de synes jeg er masete da men det får bare være.... jeg vil være helt sikker. Anonymous poster hash: 07999...999
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Vår katt ble plutselig syk etter en kasterasjon og ble aldri frisk etter det. Dyrlegen sa at viruset kunne ligge i kroppen og våkne til liv under stressende perioder i livet til katten, slik som en kasterasjon er. Stemmer dette? Vi måtte avlive vår katt pga han sluttet å spise og drikke og klarte ikke å stå på egne ben til slutt Anonymous poster hash: c00f3...aad
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #10 Skrevet 28. oktober 2015 Katten vår fikk FIP, vi tenkte det var bedre om hun bare fikk slippe, og fikk avlivet henne senere den uken.Jeg har dessverre vært med på mange avlivninger av katter med denne sykdommen. Vi har fått inn katter som har vært hardt angrepet og hatt store smerter. Med en gang katten din begynner å vise tegn til smerter/ubehag, vil jeg anbefale å la den få slippe. Det er vondt for deg når det skjer, men det er best for katten. Sorgen varer en stund, men så forsvinner den og du sitter igjen med gode minner Anonymous poster hash: 24b48...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå