Gå til innhold

Hvorfor er alle deprimerte om dagen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne skal levere inn sykmelding på mandag pga depresjon sier hun. Hun kunne ikke beskrive desperasjon, men hun føler hun har det.

To kollegaer er sykmeldte. Begge angst og depresjon. Jeg ser og hører at det oppfører seg normalt

Hvorfor er flere deprimerte idag enn for 20 år siden? ?

Jeg dømmer ikke. Jeg bare lurer

Anonymous poster hash: 078c5...33a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke at det er flere som er mer deprimert nå enn før 20-100 år siden,

Bare blitt mer åpenhet og akseptabelt rundt det.

Anonymous poster hash: 5c1a4...107
  • Liker 9
Skrevet

Det er nok ikke det, men det er ikke tabu lenger å si at man er deprimert eller har angst.

Anonymous poster hash: adbc0...f76

Skrevet

Personlig føler jeg at diagnosene angst og depresjon, som er veldig alvorlige blir brukt litt for lett av mange... Nå sier jeg ikke at folka du kjenner bare "må skjerpe seg" eller noe. For alt jeg vet kan de ha angst og depresjoner.
Det er normalt å være nede innimellom, livet har oppturer og nedturer.

• Liker 7
Skrevet

Mer stress i samfunnet + enklere å få diagnosen "depresjon"?

Skrevet

Tror det er sammensatt, både at det er mer åpenhet rundt det, at det er mye press på alle kanter, og at noen har blitt sydd litt for mange puter på under armen sånn at man ikke takler motgang.

Anonymous poster hash: d26be...01c

• Liker 4
Skrevet

Større sosialt press på at du skal være perfekt på alle felt. Du skal i hvert fall ha en grad i et eller annet, du skal ha den perfekte partneren, fint hus, hytte, og gjerne unger som også skal prestere sterkt på både skole og helst en idrett ved siden av. Dermed blir de også et offer for det samme.

Du skal regelmessig sende bilder på Instagram som viser at du gjør noe tøft, og som samtidig viser at du er skikkelig sporty av deg. På Facebook skal jo selvsagt alt være perfekt. Alle vet at det som legges ut der er pyntet på, men likevel tenker man "hva om de faktisk har det så fint?". Også sammenligner man det med seg selv og blir skuffa.

• Liker 3
Skrevet

Godt med ferie :-)

Anonymous poster hash: f9255...c26
Skrevet

Tror ikke at det er flere som er mer deprimert nå enn før 20-100 år siden,

Bare blitt mer åpenhet og akseptabelt rundt det.

Anonymous poster hash: 5c1a4...107

Men de som var deprimerte "før i tiden", gikk på jobb allikevel. Rart at folk ikke klarer det i dag, da.

Anonymous poster hash: b925b...25b

Skrevet

Flere har tilgang til psykiatrisk hjelp og flere får dermed diagnose, flere har mer tid til å tenke og føle, å slite psykisk er ikke langt på nær så tabu som det en gang var, flere får diagnose, terapi og medisiner enn heller enn å bli hjemløse alkoholikere etcetc.

Anonymous poster hash: 578a4...66f
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Som andre her sier, så er det nok sammensatt. Og før i tiden eksisterte det bare som et diffust ord; melankoli, og mer et overklassefenomen, vil jeg tro.  Men ordet livskvalitet var vel heller ikke noe tema. Man gikk på jobb for å overleve, og levde også kortere liv som følge av det. Idag har vi det privilegiet å ta vare på oss selv nok til å kunne vare litt lenger i arbeidslivet.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Skrevet

Fordi mange ikke skjønner at liver ER up & downs, for alle! De er ikke forberedt, og klapper sammen. Helt alminnelige livshendelser sykeliggjøres.

Noen har virkelig personlige problemer, og trenger behandling. Det er ikke disse jeg tenker på.

Skrevet

Jeg har hatt en moderat til alvorlig depresjon i over femten år. Men har i det siste sett at de som er rundt tjue ca, og yngre, plutselig er deprimerte og vil på antidepressiva etc etter normale vanskelige livshendeleser som brudd etc. Virker som mange overdramatiserer normal, forbigående sorg og kaller det depresjon. Tror det samtidig har blitt for lett å få den type diagnose. Dessuten går mange rundt og sier de har depresjon når de har enkjip periode uten at de faktisk har fått diagnosen av en lege/psykiater/psykolog. Ødelegger ganske mye for de som faktisk har det, for folk slutter å ta sykdommen seriøst.

Anonymous poster hash: cb608...68a

• Liker 1
Skrevet

Mange av de som er rundt tjue. Spesielt kvinner. Skulle det stå... Er kvinne selv, og det er min observasjon

Skrevet

Jeg har hatt en moderat til alvorlig depresjon i over femten år. Men har i det siste sett at de som er rundt tjue ca, og yngre, plutselig er deprimerte og vil på antidepressiva etc etter normale vanskelige livshendeleser som brudd etc. Virker som mange overdramatiserer normal, forbigående sorg og kaller det depresjon. Tror det samtidig har blitt for lett å få den type diagnose. Dessuten går mange rundt og sier de har depresjon når de har enkjip periode uten at de faktisk har fått diagnosen av en lege/psykiater/psykolog. Ødelegger ganske mye for de som faktisk har det, for folk slutter å ta sykdommen seriøst.

Tror du har rett i dette. Curlinggenerasjonen er i ferd med å entre voksenlivet, og når man aldri har opplevd motgang, så blir jo en hver liten hendelse så ille at man blir "deprimert". For ikke å snakke om alle som har sosial angst nå for tiden. Det er visst det nyeste for å slippe å jobbe :P

Anonymous poster hash: b925b...25b

• Liker 1
Skrevet

Folk har fått et feilaktig inntrykk av at livet skal være perfekt hele tiden. Man skal gå på jobb og være lykkelig, man skal drive med idrett på fritiden og være supersprek og sporty. Man skal være gift med en perfekt kvinne eller mann og ha flinke, smarte og velskapte unger. Man skal være rik, bo i et stort og fint hus, og ha råd til å kjøpe alt mulig, man skal ha det nyeste innen alt mulig og man skal reise på ferie til eksklusive steder minst en gang i året

Det sier seg selv at alt det der ikke går. Og da blir folk 'deprimerte', fordi deres forventninger ikke svarer til virkeligheten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Personlig føler jeg at diagnosene angst og depresjon, som er veldig alvorlige blir brukt litt for lett av mange... Nå sier jeg ikke at folka du kjenner bare "må skjerpe seg" eller noe. For alt jeg vet kan de ha angst og depresjoner.

Det er normalt å være nede innimellom, livet har oppturer og nedturer.

Enig. Jeg kjenner en del som mener/tror at de lider av depresjon (uten påvist diagnose, of course) og bruker dette som en unnskyldning for hvorfor de ikke orker normale hverdagslige utfordringer. Men når de snakker om "depresjonen" sin, synes jeg (rent deskriptivt) at det høres ut som en tung melankoli, ikke depresjon (Melankoli er en normal følelse som alle har fra tid til annen, mens depresjon er en alvorlig psykisk lidelse.)  

Endret av Daniel123
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er akkurat depresjon og angst/stress som er de korrekte årsakene selv om det er det du får høre. Kan hende det er mer intime sykdomsplager eller lignende som er hovedårsaken. Er ikke alt du har rett på å få vite.

Hos oss er det også sykemeldinger i hytt og pinevær. Jeg tror det kan være mange årsaker til det.

Anonymous poster hash: 36d26...364
  • Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg er enig i at det idag er mye enklere å diagnosere seg selv og at disse to diagnosene er utnyttet . Samtidig er jeg enig i at det idag er veldig mye press på mennesker og at den grønne misunnelsen lettere tar oss. Dette pga instagram og facebook for eksempel

Anonymous poster hash: 078c5...33a

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 25.10.2015 den 10.21, fullførsetningen skrev:

Folk har fått et feilaktig inntrykk av at livet skal være perfekt hele tiden. Man skal gå på jobb og være lykkelig, man skal drive med idrett på fritiden og være supersprek og sporty. Man skal være gift med en perfekt kvinne eller mann og ha flinke, smarte og velskapte unger. Man skal være rik, bo i et stort og fint hus, og ha råd til å kjøpe alt mulig, man skal ha det nyeste innen alt mulig og man skal reise på ferie til eksklusive steder minst en gang i året

Det sier seg selv at alt det der ikke går. Og da blir folk 'deprimerte', fordi deres forventninger ikke svarer til virkeligheten.

Er dette virkelig sant, eller er det bare satt på spissen?

Anonymkode: b3a29...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...