AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Har lagt merke til de som ofte sier, som en del av deres sjargong, og stadig si ..."ikke sant". Det vil si, de svarer på spørsmål andre stiller, eller kommenterer noe; også sier de midt i eller til slutt, "ikke sant" - som om deres meninger eller kommentarer ER den/det rette/det eneste riktige å gjøre eller mene. "Ikke sant" sies som en konstatering av hvordan de mener noe ER og tvinger den andre i "samtalen" til å være enig eller ikke si i mot. Jeg finner denne egenskapen som meget ufin. Hittil har de jeg vet om som sier "ikke sant" vært fra Oslos østkant. Siste eksempler: Magne Furuholmen (A-ha) (på Lindmo) fra Manglerud og Sven Nordin (kjent skuespiller). Hva tenker andre, har dere lagt merke til de som sier "ikke sant"? Anonymous poster hash: d285a...983
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Nei. Anonymous poster hash: 21de2...8cb
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Har lagt merke til de som ofte sier, som en del av deres sjargong, og stadig si ..."ikke sant". Det vil si, de svarer på spørsmål andre stiller, eller kommenterer noe; også sier de midt i eller til slutt, "ikke sant" - som om deres meninger eller kommentarer ER den/det rette/det eneste riktige å gjøre eller mene. "Ikke sant" sies som en konstatering av hvordan de mener noe ER og tvinger den andre i "samtalen" til å være enig eller ikke si i mot. Jeg finner denne egenskapen som meget ufin. Hittil har de jeg vet om som sier "ikke sant" vært fra Oslos østkant. Siste eksempler: Magne Furuholmen (A-ha) (på Lindmo) fra Manglerud og Sven Nordin (kjent skuespiller). Hva tenker andre, har dere lagt merke til de som sier "ikke sant"? Anonymous poster hash: d285a...983 Jeg tror du tolker mer inn i "ikke sant" enn det som egentlig er der. Jeg legger ikke til det for å si at jeg har rett, det kan like gjerne være et spørsmålstegn etter. Men jeg skal være enig i at det har gått inflasjon i bruken. Anonymous poster hash: 41485...057 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg tror du tolker mer inn i "ikke sant" enn det som egentlig er der. Jeg legger ikke til det for å si at jeg har rett, det kan like gjerne være et spørsmålstegn etter. Men jeg skal være enig i at det har gått inflasjon i bruken. Anonymous poster hash: 41485...057 De jeg sikter til stiller aldri spørsmålstegn når de sier "ikke sant" - de sier det bekreftende og konstaterende om sine egne utsagn og gjerne i et nedadgående tonefall som tilsier alt annet enn at de er spørrende.Anonymous poster hash: 6f93f...bd7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Ja, enig i at mange fra østkanten har denne uvanen. Anonymous poster hash: daddc...f85
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Trodde det var en Oslo-greie i det store og hele ... Anonymous poster hash: 9f3e0...1f0
Wonderbitch Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Sånne personer er irriterende! Men jeg tror ikke det er noe eget med folk fra østkanten i Oslo, men folk som bor andre steder bruker kanskje andre, men tilsvarende utrykk. Glemte å si- enda mer irriterende er det når de bare sier "sant" på slutten av setningen. Hvis de vil korte ned fordi det er slitsomt kunne de bare droppet hele setningen, istedenfor å halvere den. Endret 24. oktober 2015 av Wonderbitch
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Neppe, men vet at utlendinger liker å si det. Det er jævlig irriterende, men ikke verre en vestkantfolk som sier sne, venninde, Fornebo, Trondhjem. Nordin er oppvokst på Grefsen. Furuholmen flyttet til Asker som ung.Anonymous poster hash: a13e6...242
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 "Ikke sant" brukes omtrent overalt på Østlandet, og har ingenting med østkant å gjøre. Anonymous poster hash: aaeca...760 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 "Ikke sant" brukes omtrent overalt på Østlandet, og har ingenting med østkant å gjøre.Anonymous poster hash: aaeca...760 Mitt inntrykk er at de som stadig bruker "ikke sant" gjør det fordi de er usikre og frykter debatt omkring hva de sier: ved å konstatere "ikke sant" håper de på å slippe at noen stiller spørsmål ved hva de sier - for dette frykter de. De vil sette punktum og få siste ordet uten innspill på hva de har sagt. Jeg finner dette ufint og ser på det som en slags hersketeknikk.Anonymous poster hash: 6f93f...bd7
Silfen Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 Og i Bergen sier vi bare "sant". Det er ikke slik at det er forskjell på østkant og vestkant der.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 det er ikke setningen "ikke sant" som er østkant, det er tonefallet. ikkśan VS ikke sant. Anonymous poster hash: 4f974...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå