Gå til innhold

Kalk. Hvordan gjøre rent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pølsekoker som er blitt veldig stygg! Er mye kalk i vannet her så mistenker at det er derfor. Har lest litt rundt om at man burde bruke eddik? Må man koke det da? Kjenner jeg har lite lyst på eddiklukta over alt. Takk for tips!

Anonymous poster hash: 18fdc...2c2

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Du kan bruke eddik eller sitronsyre. Her må alt av vannkokere o.l. avkalkes minst en gang i måneden, og da heller jeg i 50% eddik og 50% vann (evt. 3 deler eddik og en del vann hvis det er skikkelig forkalket), lar det hele koke opp og stå i femten minutter, for så å helle ut. Koker så opp nok en gang med vanlig vann, slår ut, og setter vannkokeren på hodet til den er tørr inni. Selvsagt setter jeg vinduet på kjøkkenet åpent når jeg holder på med dette. Er - som deg - ikke særlig begeistret for eddiklukt.

Ved sitronsyre anbefaler Krups blandingsforholdet 40 gram sitronsyre per 1/2 liter vann. Kok opp, hell av, og kok opp nok en gang med rent vann. 

Skrevet

Eddik skal ikke kokes! Da kommer den boblende ut av kokekaret!

Anonymous poster hash: 3893f...0f9

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Eddik skal ikke kokes! Da kommer den boblende ut av kokekaret!

Anonymous poster hash: 3893f...0f9

Nå har jeg avkalket slik jeg beskrev ovenfor i over ti år, og aldri opplevd at eddiken har kommet boblende ut. Man skal ikke la det koke, men koke opp og så la det stå i et kvarter. Man kan selvsagt la være å koke opp, men varmen akselererer reaksjonen mellom kalk og eddik.

Skrevet

Takk takk! Da skal jeg gjøre et forsøk! :)

Anonymous poster hash: 18fdc...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...