-ida- Skrevet 27. september 2004 #1 Skrevet 27. september 2004 Min lille har nå begynt i barnehage, hvor lenge må jeg forvente at tilvenningen kommer til å vare. Han har nå gått der i 3 uker og hyler fra jeg sier barnehage om morgnen itl etter jeg har levert han. han surver mye i barnehagen i løpet av dagen. Det er så vondt å vite. Hvor lenge må jeg regne med at dette fortsetter?
Gjest lilletroll Skrevet 27. september 2004 #2 Skrevet 27. september 2004 Uff så trist å høre! :cry: Har egentlig ikke noe godt tips eller svar til deg, men ville bare gi en trøsteklem, for jeg vet hvordan det føles.... :trøste:
Gjest Gjest! Skrevet 27. september 2004 #3 Skrevet 27. september 2004 Unnskyld at jeg spør, men var barnet ditt vant til å være alene hos andre FØR han begynte i barnehagen? Jeg mener hos besteforeldre, venner, tanter/onkler! Dagbesøk - overnattingsbesøk ......... Jeg tror nemlig at man bør venne barna til å ikke henge i hælene på mor og far hele tiden. Gi de trygghet med å være i andre trygge omgivelser enn hjemme! Tror at tilpasningstiden uansett er veldig individuell jeg - og at det ikke her heller finnes noe fasitsvar!
Gjest matronen Skrevet 27. september 2004 #4 Skrevet 27. september 2004 Det er ikke noe særlig morsomt å gå fra gråtende barn i barnehagen, det skal jeg skrive under på. Unger er forskjellige, noen bruker lang tid til å venne seg til nye omgivelser, andre bare kaster seg ut i det og har knapt nok tid til å gi mor/far en avskjedsklem. Min sønn nr. 2 begynte ikke i barnhage før han var 4, og jeg nærmest halte han etter meg mens han hylte "jeg vil ikke i barnehagen, jeg vil ikke i barnehagen", gjett hvordan jeg følte meg. Han sluttet å hyle da han var innenfor døren på barnehagen, og når jeg hentet ham........ så halte jeg han etter meg hjemover mens han hylte "jeg vil ikke hjem, jeg vil ikke hjem". Snakk med barnehagepersonalet, ring og hør hvordan det går i løpet av dagen, og ta tiden til hjelp.
Christy Skrevet 27. september 2004 #5 Skrevet 27. september 2004 Gutten min på 2 år har også nettopp begynt. Vel ca. en måned siden. Han gråter fortsatt når jeg går og det er vondt ja, men de som jobber der sier at han slutter nesten med en gang etter at jeg har gått. Her en dag vinket han til og med og slengte slengkyss, det var godt å kunne gå med god samvittighet for en gangs skyld. Det er som oftes hyling, men det virker som han har roet seg litt. Ring i løpet av dagen og hør hvordan det går og tenk på at han klarer seg fint uten deg noen timer. Er nok veldig forskjellig hvor lang tid hver enkelt unge bruker... Lykke til
Gjest Tex Skrevet 27. september 2004 #6 Skrevet 27. september 2004 Noen barn hyler aldri, noen kan hyle i et halvår..... Det er så individuellt, men trøst deg med at hylingen som oftest er over før du har satt deg i bilen..... Ring til barnehagen når du er kommet på jobb, så få r du sikkert beskjed om at alt har roet seg
mrs williams Skrevet 12. november 2004 #7 Skrevet 12. november 2004 Hallo! veit at dette er vanskelig for alle foreldre. det er veldig innduviduelt kor lenge ungen kjem til å skrike. Det er vanskeilig men ein ting som du kan gjere som kan gjere at ungen din roar seg fortare er å gjere overleveringa til bhg, så fort som mulig. Sei hade til ungen også går du sjølv om han/hun skriker, det gjer seg ofte med ein gong mor er ute av syne. Veit det er enklare sagt ein gjort men det er det beste råde eg kan gje. :cry: :-)
Gjest gotthard Skrevet 13. november 2004 #8 Skrevet 13. november 2004 noe som er lit "morsomt" er at når far leverer så er det sjelden tårer og skriking på barna. og vi vet jo fra før at barn reagerer på usikerthet hos voksne,. om du er nervøs for at barnet skal skrike så merker han/hu det og hylingen er i gang. gjest har et bra poeng,om barnet aldri har hvert borte fra deg før så er det ikke let. i min barnehage brukte vi nesten 2mnd på en unge her,mor ødela mye for det barnet og seg selv med og bli lengre om han gråt mere osv.
Kristin S Skrevet 13. november 2004 #9 Skrevet 13. november 2004 Det er veldig forskjellig fra barn til barn. Noen glir rett inn med en gang, mens for andre tar det litt tid. I en barnehage jeg jobbet var det en som gråt fra han kom til han ble hentet. Hele dagen gikk han å spurte etter foreldrene. Veldig leit å se, men det går over. Det som også er viktig er at barnet har andre barn å omgås på fritiden og ikke bare voksne. Når barn som ikke omgås barn på fritiden begynner i barnehagen ser man det gangske lett. De vet ikke hvordan de skal forholde seg til de andre barna. Sier ikke at barnet ditt ikke omgås andre barn for det vet jeg jo ikke noe om! Men trøst deg med at det går over!
Gjest MrsL Skrevet 13. november 2004 #10 Skrevet 13. november 2004 De beste rådene er nok å gjøre avskjeden kort og deretter ringe i bhg. for å høre hvordan det går.
Gullhår Skrevet 13. november 2004 #11 Skrevet 13. november 2004 Ser du har fått mange gode svar. Tilvenningen varierer fra barn til barn. Hvordan er det med deg? Er du trygg på barnehagen og de voksne på avdelingen? Om du er utrygg, merker barnet dette og vil dermed ikke være der. Hvor gammelt er barnet ditt?
koldbruna Skrevet 14. november 2004 #12 Skrevet 14. november 2004 Nå begynner jeg Virkelig og gruve til min vesle tulle skal begynne i barnehagen sommeren 2005. Koldbruna
Kipa Skrevet 15. november 2004 #13 Skrevet 15. november 2004 noe som er lit "morsomt" er at når far leverer så er det sjelden tårer og skriking på barna. . - jeg har opplevd kun det motsatt jeg.. Men som noen sier her, korte avskjeder og ring i løpet av dagen, ofte ringer vi for å fortelle bekymra foreldre hvordan det går. For som Tex sier det går som regel over når du er ute av bhg. Et råd vi bruker å gi er ta deg noen minuter og lytt utenfor døra så barnet ikke ser deg. Da vil du veldig ofte oppleve at gråten stilner og barnet er i gang med leken. Dere som foreldre må være positive til barnehagen, "hurra nå skal vi i barnehagen" liksom..for barne er utrolig sensitive i fht deres følelser selv om dere ikke sier noe! Og noen må rett og slett bare ta tiden til hjelp, det er noe nytt for barnet og for dere også. Mne det er trist at du gruer deg, Koldbruna til din skal begynne, det går jo som regel bra til sist barehagen skal jo liksom være et positivt tilbud da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå