Gå til innhold

Tips til gode fuktmåler/teknikker til oss som skal på visninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal vi ikke på visninger riktig ennå, ønsker å bo på nåværende sted litt til, men vi ønsker å forberede oss litt. Det skrives mye om at man bør sjekke boligens tilstand før man kjøper, det er jo logisk nok - men kan være lettere sagt enn gjort når det gjelder fuktskader under paneler, gulv eller på andre steder der man ikke enkelt kan kontrollere tilstanden. Jeg innrømmer glatt at jeg heller ikke alltid stoler på løgnaktige selgere, eller eierskifteselskaper som Protector eller tilsvarende, det har jo vært flere saker i media at både selgere og eierskifteselskaper trenerer saker, selv der store summer er involvert.

Så spørsmålet er: Er det noen som kjenner til gode teknikker for å oppdage fukt man ikke kan avdekke rent visuelt? Forslag til gode fuktmålere som holder mål? 

Anonymous poster hash: bf35d...750
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tanken var ny!

Tror du virkelig en selger eller en megler vil tillate en amatør å gå rundt med fuktmåler og stikke huller ukritisk i vegger, gulv og tak? Det får du ikke lov til derwom du skal på visning hos oss! Hvorfor? Fordi en fuktmåler i ukyndige hender er mer til skade enn til nytte.

Du kommer langt med nesen, øynene og sunn fornuft når det gjelder fukt. Lukter det merkelig? !er der sorte prikker eller misfarging i vegger, tak eller gulv? Da går du og glemmer den boligen.

Men det som er langt mer helseskadelig og problematisk er inntørkede, gamle lekkasjer. De oppdager du ikke med all verdens fuktmålere, men du kjenner lukta raskt og får helseproblemer langsomt når du bor der.

Anonymous poster hash: 8b61a...6d6

• Liker 1
Skrevet

Denne tanken var ny!

Tror du virkelig en selger eller en megler vil tillate en amatør å gå rundt med fuktmåler og stikke huller ukritisk i vegger, gulv og tak? Det får du ikke lov til derwom du skal på visning hos oss! Hvorfor? Fordi en fuktmåler i ukyndige hender er mer til skade enn til nytte.

Du kommer langt med nesen, øynene og sunn fornuft når det gjelder fukt. Lukter det merkelig? !er der sorte prikker eller misfarging i vegger, tak eller gulv? Da går du og glemmer den boligen.

Men det som er langt mer helseskadelig og problematisk er inntørkede, gamle lekkasjer. De oppdager du ikke med all verdens fuktmålere, men du kjenner lukta raskt og får helseproblemer langsomt når du bor der.

Takk for svar, men det var egentlig ikke det jeg var ute etter. Det finnes fuktmålere som er kontaktfrie også, jeg har selvsagt ikke planer om å stikke hull i veggene hos folk, det er en idiotisk stråmann fra din side. Ellers hadde jeg gitt en god faen i om hva jeg fikk lov å bruke av kontaktfritt utstyr på visning hos dere, en god fuktmåler i lomma, som man lærer å bruke riktig på forhånd kan likevel gi en indikasjon på om det er skader eller ikke. 

Får ikke lov til å bruke det sier du? Nei, da hadde jeg ganske enkelt gått. Boligeiere som har noe å skjule vil selvsagt nekte folk å bruke slikt utstyr. 

Og selvsagt benytter man visuelle indikatorer der det er mulig. Men åpningsinnlegget forklarer ganske tydelig at jeg ønsker tips til teknikker/målere for skader som ikke kan ses rent visuelt. 

• Liker 2
Skrevet

Man er pålagt og legge ved tilstandsraport når man selger bolig nå. Og de som utfører dette måler fukt i huset. Du trenger ikke gå rundt med fuktmåler selv.

Anonymous poster hash: 0f208...f70

• Liker 3
Skrevet

Denne tanken var ny!

På visning blir lukt fra fukt gjerne kamfulert med nystekte boller, under dekke at det gjør det mer hjemmekoslig med lukt av gjærbakst. Sorte prikker og misfarging blir selvsagt malt over, gjerne før takstmann har vært der. 

Skrevet

Man er pålagt og legge ved tilstandsraport når man selger bolig nå. Og de som utfører dette måler fukt i huset. Du trenger ikke gå rundt med fuktmåler selv.

Vel, etter å ha snakket med ganske mange både nære og nærmere bekjente som selv er fagfolk, så har man ingen garanti for at disse rapportene skulle være verdt papiret det er skrevet på. Har selv opplevd takstmenn som tar taksten nesten ut av lufta på grunn av dårlig tid, så jeg stoler ikke alltid på det. Og jada, jeg forstår at man gjerne har den juridiske fordelen om det er store mangler i en takstrapport. Likevel er det opp til oss som kjøpere å gå til sak med den risikoen det innebærer, og ikke minst tid og krefter man må bruke på det. 

Derfor kan man i det minste få en indikasjon om man selv lærer seg visse teknikker. 

• Liker 1
Skrevet

Man er pålagt og legge ved tilstandsraport når man selger bolig nå. Og de som utfører dette måler fukt i huset. Du trenger ikke gå rundt med fuktmåler selv. Anonymous poster hash: 0f208...f70

Man er ikke pålagt det, nei. Det er kun ANBEFALT. Noe som selvsagt gjør at de aller fleste boliger her hvor vi er på boligjakt nå om dagen (Oslo) fortsatt selges uten tilstandsrapport.

Anonymous poster hash: 24048...9af

• Liker 1
Skrevet

På visning blir lukt fra fukt gjerne kamfulert med nystekte boller, under dekke at det gjør det mer hjemmekoslig med lukt av gjærbakst. Sorte prikker og misfarging blir selvsagt malt over, gjerne før takstmann har vært der. 

Jepp, I know :) Jeg ville nok uansett holdt meg langt unna visninger der det "tilfeldigvis" lages mat eller bakes under selve visningen. Det er jo ikke sikkert det betyr noe, men risikoen er uansett for stor til at man gidder å overse det. Jeg ville heller droppet den visninga. 

• Liker 1
Skrevet

Man er ikke pålagt det, nei. Det er kun ANBEFALT. Noe som selvsagt gjør at de aller fleste boliger her hvor vi er på boligjakt nå om dagen (Oslo) fortsatt selges uten tilstandsrapport.

Jo har nettopp lagt ut hus for salg og megleren sa at man MÅTTE ha tilstandsraport for og selge. Dette er ikke ett gammelt hus heller.

Skrevet

Jo har nettopp lagt ut hus for salg og megleren sa at man MÅTTE ha tilstandsraport for og selge. Dette er ikke ett gammelt hus heller.

http://byggmesteren.as/2014/10/28/tilstandsrapport-ikke-obligatorisk/

Det er ikke pålagt, nei, da har megleren du har brukt, feilinformert deg.

Forbrukerrådet jobber imidlertid for øyeblikket mye med å forsøke å få gjennom et påbud om det, fordi det vil trygge boligkjøpet veldig, både for selger og kjøper. Men pr nå er det ikke obligatorisk. (Men likevel ganske mye brukt, spesielt på Vestlandet. Langt sjeldnere i Oslo-området).

• Liker 1
Skrevet

Du får be om en privatvisning og ta med deg egen fagperson da, eller håpe at du er kompetent selv.

Men om du går rundt og måler fukt, eller har med fagmann, stiller du enda dårligere dersom du ønsker å klage på boligen. Det har vært en del artikler om det i media i år.

Anonymous poster hash: d978f...cfc
Skrevet

men likevel, med tilstandsrapport, så er det jo flere steder det bare står at det og det ikke er undersøkt, (blant annet det elektriske tror jeg?)  og at det anbefales at man har med en sakkyndig på området- i praksis vil vel det si at man egentlig skulle leid inn en elektriker for å ha med på visning for å undersøke det elektriske? Synes det er altfor lite strenge regler i forhold til dokumentasjon når man selger

Anonymous poster hash: 91ece...fa9
Skrevet

Kanskje det finnes "sopp-prøver"? F.eks. en slags q-tips prøve som du drar over i vinduskarmer f.eks? Og som gir utslag på sopp/ikke?
Dette er kun en idé. Vet ikke om det finnes. Men mugg-prikker kan f.eks. stort sett vaskes vekk med en klut med vann eller evt litt såpe. Så det trengs ikke å sees...Så kanskje om det finnes en slik prøve, at du kan bruke det? Og selvfølgelig gjerne prøve å gjøre det så diskret som mulig. Men om det finnes så koster det sikkert litt for å få det analysert.

Anonymous poster hash: 504d4...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...