AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg har 2 marsvinsøstre som jeg har hatt i nesten to år. Jeg er glad i dem, men merker bare at det er et slit og ikke gøy lengre. Er det normalt å bli lei av burdyr? Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli interessert i marsvinhold igjen? Er det noe jeg kan gjøre sammen med dem? De subber jo bare rundt i buret sitt og spiser. De er så ofte inne i trehuset sitt i buret, så jeg ser dem ikke så mye heller. Den ene er veldig kosen, mens den andre hater å bli tatt på. De får godt stell, og har det bra, og jeg vil helst ikke gi dem vekk. Jeg prøver å ha dem ute av buret 1 gang om dagen, men det er så styr med den ene som hater å bli tatt på. Den vil ikke sitte på fanget og kose, og den piler avgårde på stuegulvet. Den andre holder seg i nærheten av meg. Det er også veldig stress at de tisser og bæsjer på fanget mitt og gulvet når de er ute av buret. Hva kan jeg gjøre med det? Anonymous poster hash: 0dd4d...706
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Her er det bare å komme seg unna skuddlinja..SØK DEKNING!!Anonymous poster hash: de5ab...309 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Omplasser dem Anonymous poster hash: c868b...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Her er det bare å komme seg unna skuddlinja..SØK DEKNING!!Anonymous poster hash: de5ab...309 Hvorfor det? Er dette et fælt spørsmål? Det må da være lov å spørre dyrefolk om tips. Omplasser dem Anonymous poster hash: c868b...8ca Jeg er glad i dem, og vil gjerne beholde dem. De har det fint hos meg. Anonymous poster hash: 0dd4d...706
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #5 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg har 2 marsvinsøstre som jeg har hatt i nesten to år. Jeg er glad i dem, men merker bare at det er et slit og ikke gøy lengre. Er det normalt å bli lei av burdyr? Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli interessert i marsvinhold igjen? Er det noe jeg kan gjøre sammen med dem? De subber jo bare rundt i buret sitt og spiser. De er så ofte inne i trehuset sitt i buret, så jeg ser dem ikke så mye heller. Den ene er veldig kosen, mens den andre hater å bli tatt på. De får godt stell, og har det bra, og jeg vil helst ikke gi dem vekk. Jeg prøver å ha dem ute av buret 1 gang om dagen, men det er så styr med den ene som hater å bli tatt på. Den vil ikke sitte på fanget og kose, og den piler avgårde på stuegulvet. Den andre holder seg i nærheten av meg. Det er også veldig stress at de tisser og bæsjer på fanget mitt og gulvet når de er ute av buret. Hva kan jeg gjøre med det? Anonymous poster hash: 0dd4d...706 Alle marsvin kan bli tamme, du må bare gi den litt tid, og klappe og kose mye med dem. Gi dem gulrot og sånn fra hånda de så blir den vant til deg:) Anonymous poster hash: e8cc3...a74
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #6 Skrevet 25. oktober 2015 Alle marsvin kan bli tamme, du må bare gi den litt tid, og klappe og kose mye med dem. Gi dem gulrot og sånn fra hånda de så blir den vant til deg:) Anonymous poster hash: e8cc3...a74 Jeg synes ikke mine har blitt noe særlig tammere. Den som liker kos var sånn da jeg fikk den. Den andre har alltid vært totalt uinteressert i meg Den er bare opptatt av å gå rundt når den er løs. Hvis jeg holder den på fanget, vil den ikke spise agurk (som er favorittmaten), for hun er så opptatt av å se rundt seg og få løpe rundt. Anonymous poster hash: 0dd4d...706
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #7 Skrevet 25. oktober 2015 Ingen som har noen mer tips til meg om hvordan jeg kan bli interessert i marsvinhold igjen? Og hva jeg kan gjøre for at de ikke skal tisse og bæsje over hele meg og stuegulv når de er ute av buret. Anonymous poster hash: 0dd4d...706
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #8 Skrevet 26. oktober 2015 Nei, ingen tips, dessverre. Jeg har aldri fattet vitsen med å holde burdyr uansett. jeg mener, hvilken glede kan man ha av et marsvin, hvis man ikke er et barn (med veldig stor interesse og tålmodighet til å holde på med dem minst en time daglig)? Jeg greier heller ikke å se hvilken ekte livskvalitet og glede et dy kan ha av å leve i et bur i et hus. De er fratatt all sin frihet, og de trenger ikke bruke instinktene sine. For meg er det ingenting annet enn dyreplageri. Mitt råd til deg blir: omplasser dem til noen som har genuin interesse, og gjerne barn, som har tid og interesse av å kose med dem daglig. Og skaff deg ikke burdyr igjen. Jeg håper færre og færre gjør det, sånn at vi kanskje med tiden kan få bukt med uvesenet. Tilbud og etterspørsel, vet du.. Anonymous poster hash: 16cb6...685 1
Tvist Skrevet 26. oktober 2015 #9 Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Nei, ingen tips, dessverre. Jeg har aldri fattet vitsen med å holde burdyr uansett. jeg mener, hvilken glede kan man ha av et marsvin, hvis man ikke er et barn (med veldig stor interesse og tålmodighet til å holde på med dem minst en time daglig)? Jeg greier heller ikke å se hvilken ekte livskvalitet og glede et dy kan ha av å leve i et bur i et hus. De er fratatt all sin frihet, og de trenger ikke bruke instinktene sine. For meg er det ingenting annet enn dyreplageri. Mitt råd til deg blir: omplasser dem til noen som har genuin interesse, og gjerne barn, som har tid og interesse av å kose med dem daglig. Og skaff deg ikke burdyr igjen. Jeg håper færre og færre gjør det, sånn at vi kanskje med tiden kan få bukt med uvesenet. Tilbud og etterspørsel, vet du.. Anonymous poster hash: 16cb6...685 Nå sier jo TS at han tar godt vare på dyrene, så jeg antar han har dem ute av buret store deler av dagen. Smådyr må jo ikke være burdyr, jeg hadde en kanin som hadde det veldig bra hos meg, hadde mat og vann stående i et bur som var åpent 24/7. Nå vet jeg heldigvis at kaniner ikke skal være alene, så jeg hadde ikke hatt en kanin alene igjen. TS: Jeg hadde en kanin som bare gikk i kattesand, og var husren. Er det mulig å lære marsvina noe sånt? Angående interesse kan du prøve å lære dem ting. Bygg hinderløype, se etter tips på nettet. Endret 26. oktober 2015 av Tvist
Gjest StripeyPanda Skrevet 26. oktober 2015 #10 Skrevet 26. oktober 2015 Dette er gamle forum og ser ut som de er ikke så aktive lenger, men kanskje lese og se om du får litt ideer til hvordan du kan friske opp lidenskapen igjen http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/ http://www.dyresiden.no/forum/viewforum.php?f=43
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #11 Skrevet 26. oktober 2015 Nei, ingen tips, dessverre. Jeg har aldri fattet vitsen med å holde burdyr uansett. jeg mener, hvilken glede kan man ha av et marsvin, hvis man ikke er et barn (med veldig stor interesse og tålmodighet til å holde på med dem minst en time daglig)? Jeg greier heller ikke å se hvilken ekte livskvalitet og glede et dy kan ha av å leve i et bur i et hus. De er fratatt all sin frihet, og de trenger ikke bruke instinktene sine. For meg er det ingenting annet enn dyreplageri. Mitt råd til deg blir: omplasser dem til noen som har genuin interesse, og gjerne barn, som har tid og interesse av å kose med dem daglig. Og skaff deg ikke burdyr igjen. Jeg håper færre og færre gjør det, sånn at vi kanskje med tiden kan få bukt med uvesenet. Tilbud og etterspørsel, vet du.. Anonymous poster hash: 16cb6...685 ts her Jeg synes litt synd på burdyr, egentlig. Det blir jo nesten som å bo i et fengsel... Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skaffe marsvin eller ikke, men valgte å kjøpe for å få selskap. Jeg bor alene og er ensom, og det er ikke mulighet for annet enn burdyr og akvariefisk her jeg bor. Jeg trodde det skulle være mer selskap i marsvin. Det er koselig når de lager lyder (som de gjør mye). Men ellers så ligger de i huset sitt eller subber litt rundt i buret. Skulle ønske huset de har var gjennomsiktig, så jeg kunne se dem litt mer, men det forstyrrer dem vel. Jeg har som sagt lyst til å beholde dem, for jeg er jo glad i dem. Synes de er kjempesøte og savner dem litt når jeg er på ferie og de blir passet av noen andre. Anonymous poster hash: 0dd4d...706 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #12 Skrevet 26. oktober 2015 Nå sier jo TS at han tar godt vare på dyrene, så jeg antar han har dem ute av buret store deler av dagen. Smådyr må jo ikke være burdyr, jeg hadde en kanin som hadde det veldig bra hos meg, hadde mat og vann stående i et bur som var åpent 24/7. Nå vet jeg heldigvis at kaniner ikke skal være alene, så jeg hadde ikke hatt en kanin alene igjen. TS: Jeg hadde en kanin som bare gikk i kattesand, og var husren. Er det mulig å lære marsvina noe sånt? Angående interesse kan du prøve å lære dem ting. Bygg hinderløype, se etter tips på nettet. Jeg prøver å ha dem ute av buret daglig. Sitter på stuegulvet med dem og lar dem gå litt rundt. Har ikke ledninger o.l. på gulvet som kan skade dem. De er ikke interessert i å gjøre noe Vet ikke hvor stor hjernekapasitet marsvin har, og om de har mulighet til å forstå og lære ting. Det jeg synes er veldig koselig er å bade dem, når de trenger det. Den ene elsker det og koser seg. Mens den andre bare spreller og hater det... Anonymous poster hash: 0dd4d...706
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #13 Skrevet 26. oktober 2015 Dette er gamle forum og ser ut som de er ikke så aktive lenger, men kanskje lese og se om du får litt ideer til hvordan du kan friske opp lidenskapen igjen http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/ http://www.dyresiden.no/forum/viewforum.php?f=43 Tusen takk Anonymous poster hash: 0dd4d...706 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 ts her Jeg synes litt synd på burdyr, egentlig. Det blir jo nesten som å bo i et fengsel... Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skaffe marsvin eller ikke, men valgte å kjøpe for å få selskap. Jeg bor alene og er ensom, og det er ikke mulighet for annet enn burdyr og akvariefisk her jeg bor. Jeg trodde det skulle være mer selskap i marsvin. Det er koselig når de lager lyder (som de gjør mye). Men ellers så ligger de i huset sitt eller subber litt rundt i buret. Skulle ønske huset de har var gjennomsiktig, så jeg kunne se dem litt mer, men det forstyrrer dem vel. Jeg har som sagt lyst til å beholde dem, for jeg er jo glad i dem. Synes de er kjempesøte og savner dem litt når jeg er på ferie og de blir passet av noen andre. Anonymous poster hash: 0dd4d...706 Jeg synes det er fint at du har reflektert, og at du egentlig synes synd på dem for livet de lever. Jeg skjønner også at du har behov for å ha noe levende rundt deg, når det er sånn at du føler deg ensom. Imidlertid er jo ikke det ( i hvertall ikke i min verden) en god grunn til å holde dyr i bur, og frarøve dem et liv i frihet. Jeg tror vel man skal være genuint interessert i gnagere for at man skal føle at de gir en noe, og at det er selskap i dem. Så dumt at du ikke kan ha katt eller hund, det tror jeg ville passet ditt behov mye bedre. Du har ikke mulighet til å flytte til et sted hvor det er tillatt med annet enn burdyr? Anonymous poster hash: 16cb6...685
Gjest Evans Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg tenker det at å lese mye om marsvin kan øke interessen din. Les fagbøker og andre bøker eller på forum. Jo mer du kan om marsvin, jo mer du forstår adferden deres jo mer spennende blir de det er litt som tung teori som i utgangspunktet virker veldig tørt og kjedelig. Når du forstår det og virkelig fordyper deg så blir det spennende allikevel
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg prøver å ha dem ute av buret daglig. Sitter på stuegulvet med dem og lar dem gå litt rundt. Har ikke ledninger o.l. på gulvet som kan skade dem. De er ikke interessert i å gjøre noe Anonymous poster hash: 0dd4d...706 Grunnen til at marsvinene dine ikke "gjør noe" når du setter dem på stuegulvet er at de ikke føler seg trygge uten en "lekegrind"/innheining, dette er fordi de er byttedyr ute i naturen, og deres instinkter gjør at de blir paralysert/gjemmer seg når de blir plassert i et stort åpent rom. Hvis du har kalde glatte gulv, så liker ikke marsvin å gå på det heller... Sett opp en innheining til dem, og legg fleecepledd eller rene store gulvkluter på gulvet, legg frem noen "leker" (tuneller) og litt salat, så vil du se at de løper rundt og koser seg.. ;-) Anonymous poster hash: 8ef01...2f4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 FLERE TIPS: 1: Gå på Google bildesøk og skriv "c&c cages guinea pigs" og la deg inspirere av bildene...http://www.google.fr/search?q=c%26c%20cages%20guinea%20pigs&hl=fr&gbv=2&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=VTgvVqrMLMGkacuXkqgD2: Gjør marsvin-holdet til en ekte hobby/"et prosjekt" som går ut på å gi marsvinene dine et STØRRE, finere og estetisk penere bur med flere farger, fleecetepper, kosedyr og leker. Da blir det også indirekte en mer givende og aktiv hobby for deg, og du får et bur som ser penere ut... Hvis du har plass, bygg et "C&C cage"-lignende bur til marsvinene dine...da blir de mer en del av livet ditt (du kan se hva de driver med når du sitter og ser på TV eller er i andre enden av rommet) og marsvinene dine får bedre plass å boltre seg på, og et bedre liv. Mener ikke å skrive dette for å være dømmende, bare fakta; det er synd på marsvin som sitter i små dyrebutikk-bur (1x1m er fortsatt et lite bur)... Men, du trenger ikke kaste buret du har nå, du kan bare integrere det i det store C&C buret (eller bruke det som reisebur).3: Bli en del av de sosiale - og kjempekoselige - "c&c cage" marsvinforumene, f.eks https://www.guineapigcages.com/forum/forum.php(har selv vært medlem der, en veldig "welcoming" nettside). Medlemmer fra hele verden, men praten går på engelsk (så du kan forbedre engelsken din i samme slengen.. ) På det forumet kan du se bilder av flotte bur som andre marsvineiere har laget til sine dyr: https://www.guineapigcages.com/photos/g506-open-2c-multi-level.html 4: Om du så ikke har plass til å lage et større bur, kjøp eller lag i det minste noen leker til dem, f.eks tuneller (skjær ut bunnen av små "barne søppelbøtter", lag hull i store plastbokser/isbokser og sett den på hodet... Heng opp gulrøtter i buret, heng opp høy i en "fuglemater" så de får ekstra utfordringer.5: Når du gjør stillesittende aktiviteter som å sitte ved dataen, lese, etc, sett marsvinet i fanget ditt, så det blir vant til deg... Du trenger ikke klappe på de hele tiden, bare la de ligge i fanget ditt eller ved siden av deg i sofaen, og legg et mykt sjerf eller fleecepledd over, så de kan kose seg... Hvis marsvinene dine tisser når de er i fanget eller i sofaen, kan du legge noe i fanget (en tykk gulvklut, fleece eller et "tisseunderlag" sånn som sengevætere bruker)6: Ta bilder av marsvinene dine i ulike situasjoner (til Facebook, Flickr, Instagram, ditt eget fotoalbum eller whatever) da lager du søte minner samtidig som du aktiverer dem og deg selv. Lykke til TS, supert at du ønsker å forbedre marsvinholdet ditt! Anonymous poster hash: 8ef01...2f4 2
Gjest Uhumskheter Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Grunnen til at marsvinene dine ikke "gjør noe" når du setter dem på stuegulvet er at de ikke føler seg trygge uten en "lekegrind"/innheining, dette er fordi de er byttedyr ute i naturen, og deres instinkter gjør at de blir paralysert/gjemmer seg når de blir plassert i et stort åpent rom. Hvis du har kalde glatte gulv, så liker ikke marsvin å gå på det heller... Sett opp en innheining til dem, og legg fleecepledd eller rene store gulvkluter på gulvet, legg frem noen "leker" (tuneller) og litt salat, så vil du se at de løper rundt og koser seg.. ;-) Anonymous poster hash: 8ef01...2f4 Alle de tipsene du ga var gull for oss da vi hadde marsvin. De elsket å være ute av buret og sprelle rundt, vi hadde innhegningen på kjøkkenet, og da kunne vi bare ha buret åpent der inne så de kunne gå inn og ut som de ville. Og vi hadde seler til dem så de kunne bli med ut og utforske ute nå og da.
daemonia Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Du sier du var i tvil om du i det hele tatt skulle skaffe deg marsvin. Så da visste du kanskje ikke så mye om marsvinhold når du fikk dem da? Gjør som andre her sier. Google etter kreative bur, finn grupper og forum for marsvin. Der vil du få mange ideer som gjør det gøy, og som vil gi deg et forhold til dyrene. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #20 Skrevet 28. oktober 2015 Finn.no. Gled et barn Anonymous poster hash: d004f...1a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå